• xxmalinxx

Budget bröllop

Är by här på Bröllopstorget och försöker bli lite klokare i allt det här med bröllops planer. =)

Vi har alldeles nyligen äntligen bestämt oss för att gifta oss! (läs: jag har äntligen fått min vilja igenom och övertalat älsklingen)

Nu är det så här att vi inte har någon större lust att lägga ut allt för mkt pengar på ett bröllop. Vi vill gärna ha det ganska så enkelt, jag är inte intresserad av att ha en super dyr klänning, skor, håruppsättning osv. Men självklart vill vi vara fina på vår bröllopsdag.

Men nu till den stora frågan, själva festen. Har ni tips på hur vi kan hålla kostnaderna nere? Tanken är att vi ska bjuda den närmsta släkten och några goa vänner, men till saken hör att vår närmsta släkt är ganska så stor tillsammans, eller rättare sagt min släkt är rätt stor. =) Om vi bjuder, mostrar, fastrar, kusiner med respektive osv så är vi redan uppe i 100 pers och det känns som om det blir väldigt dyrt.
    Vem ska man bjuda?

Jag har bra kontakt med nästan alla mina mostrar/morbror, faster och farbror och vill självklart att dem kommer på mitt bröllop. Har jätte bra kontakt med nästan alla mina kusiner, några få har jag inte pratat med på flera år men det känns konstigt att inte bjuda hela släkten.

Någon som har några tankart som ni vill dela med er?
    Hur har ni gjort?

Sen vill vi ju självklart bjuda våra goa vänner, men var drar man gränsen? Vi är ett ganska så stor gäng som umgås och träffas vid högtider, vi är ett gäng på 30 pers som träffas varje nyår, påsk och midsommar och festar, käkar middag och umgås. Men av dem 30 pers kanske det är 5-7 pers som vi umgås med utöver det, som vi umgås med på helger, firar varandras födelsedagar osv.
    Känner att det här blir väldigt svårt.

Tar tacksamt emot alla tips och tankar!

• Svar på tråden Budget bröllop
  • Boomtown

Kolla på nätet. Brukar vara flera tusen billigare. Vigselbutiken.se kan du kolla t ex. Även fast ni vill ha en dyr så kan man ju komma billigare undan. Ett litet tips bara. Eller lämna in gammalt guld. Det kan ju bli mer bling bling då.

• xxmalinxx

Tack! Ska genast kolla in sidan.

• xxmalinxx

Vilka fina ringar du har på din press bild. =) Påminner lite om våra förlovningsringar

• xxmalinxx

Oj, ser ju att det inte är länge kvar tills ni ska gifta er. Vad skoj!! Hur har allt gått för er med planering och sånt?

• Boomtown

Man tackar! Vi ska beställa nya förlovningsringar enligt presbilden. 4mm till mig och så har jag köpt alliansringen i galeriet till det.Gubben får 7 mm. Hur breda är era? Trivs ni med dem?

Vår planering har gått åt helvete känns det som många gånger. Vi hade bokat 3 okt. Blev dubbelbokade. Inte en ursäkt fick vi. Då bytte vi ställe och bokade 29 aug. Dubbelbokat igen!! Vad är risken för det?? Vi har fått boka om allt! Så imorgon ska vi boka om allt IGEN till den 30 aug. Jag har varit gråtfärdig många gånger. Men nu löser det sig nog. Vi får ett jättefint ställe om allt klaffar. Det blir ju en söndag nu så det gäller ju att få tag i frisör, VF och allt. Det är ganska nervöst.

• xxmalinxx

Jag trivs jätte bra med min ring, den är 4 mm, tror att sambon har 7 mm, är inte helt säker på den saken. Det var han som valde ut dem för 9 år sedan utan min vetskap, allt var klart när han frågade om jag ville förlova mig, ganska så vågat att köpa ringar så där. Men självklart blev ju svaret JAAAA från mig.

Men HJÄLP!!! Gisses, så får det ju inte bara gå till!! Så jobbigt, förstår att det måste ha varit helt hemskt. Jag hoppas verkligen att allt är klart nu så att ni slipper fler dubbelbokningar och att allt flyter på ordentligt nu.

• Boomtown

Jag står faktist i detta nu och provar lite mat till vår buffe. Spännande. Och imorgon ska jag ringa runttill allt och få det färdigt. Då kommer en sten att släppa från min mage. Så då har jag lite roligt kvar. Provsmaka mat och vin. Köpa lite småsaker att duka med och testa frisyr och så . Kul

Modigt gjort av din sambo att köpa ringarna. Men bra smak har han!

• möklintabröllop

Förslag att ha fest under ett vinterbröllop är på en bygdegård...Brukar vara billigt att hyra!
    Åka rensläde lät helt fantastiskt. Tänk och massa marschaller efter vägen.

• xxmalinxx

Ja han har väldigt bra smak. (iaf just ang ringarna, annars vet jag inte )

Kollade runt på lite ringar i går och blev alldeles förvirrad och helt till mig, finns ju såååå många som är helt underbara.

Hade även ett långt samtal med min kära syster då vi pratade om ev gästlista och kom mer eller mindre fram till att helst skulle man vilja bjuda en del av släkten men inte alla, fast det kan ju bli lite galet och problematiskt om bara några är bjudna och inte alla. Fast sen drog vi slutsatsen att alla säkert ändå inte kommer, fast man vet ju aldrig.

Vad roligt att provsmaka mat och vin, säg gärna till om du hittar ngt vin du gillar. Jag dricker själv inte vin så jag kommer ha ganska så svårt med den biten.

• drömland

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men så här tänker jag runt problemet. Jag har själv stor släkt, och god kontakt med de flesta. Vi ligger också i ett tidigt planeringsstadium, så saker kan ju ändra sig. Vi vill dock hellre ha våra vänner där än hela tjocka släkten. Vi kommer troligen att bjuda våra föräldrar och syskon med respektive, sen går gränsen där när det gäller familj. De är så klart varmt välkomna i kyrkan, men vi har faktiskt inte råd att ordna en fest för flera hundra. När vi drar gränsen vid syskon, föräldrar och närmsta vänner så blir det strax över 60 gäster.

• xxmalinxx

Ja det är svårt det där med gäster.

Sen är ju frågan, vem av vännerna ska man bjuda, var drar man gränsen?

• Bettertogether

Det låter lite som att du och jag sitter i samma båt.. :)

Vi ska också ha budgetbröllop, men här är det redan bestämt att vi inte lämnar bort några ur släkten från någondera sida, så för oss blir det ca 115 på gästlistan.

Maten är det som kommer att kosta oss mest... men såhär har vi tänkt. Förra helgen åt vi helt gudomlig mat på en väns bröllop, så vi bestämde ganska fort att ha samma nystartade lokala catering att göra maten åt oss nästa år. Maten kostade 30? (ca 300 SEK) per person, men då ingick förrätt, varmrätt med hembakt bröd + ett glas vin, efterrätt och dessutom tårtan! Det är riktigt förmånligt egentligen... Men vi tyckte att efterrätten kändes lite onödig, så vi kör direkt på kaffe + tårta.. OCH så gör vi vårt eget vin istället för att köpa färdigt! :D Och där drar vi nog ner kostnaderna betydligt! Så förhoppningsvis får vi maten för 20? per person som högst.

Min klänning fick jag också väldigt förmånligt när jag köpte den begagnad för 99? (alltså ca 1000 kr), skorna är också helt vanliga billiga skor, och slöjan lånar jag av en kompis (den använder man ju ändå bara i kyrkan!)

Och det finns mycket mycket mer som vi har fyndat och hittat förmånliga lösningar på, så jag utbyter gärna idéer! :D
    Jag sa åt min m2b häromdagen, att det på ett sätt är roligt att planera bröllop när man får försöka hitta de förmånligaste alternativen, och ändå få det att se bra ut! :)

Svar på tråden Budget bröllop