• didis

Jg förstår inte

Ert efternamn blir Johansson (i exemplet ovan) och barnen + maken heter Nilsson Johansson.

Ett alternativ är att du heter Johansson, maken behåller Nilsson och barnen är "lite av båda" och behåller sitt Nilsson Johansson.

Eller byt till Johansson för allihop.

SnartFruLS skrev 2009-06-17 14:21:23 följande:
    Jag som ville att vi alla skulle ha SAMMA efternamn o mellan namn :(
  • didis
    SnartFruLS skrev 2009-06-17 16:16:50 följande:
    Men kan jag behålla MITT efternamn, han sitt men så tar jag hans efternamn som mellan namn?
    Enligt Kullabergs utdrag ovan går det inte, man kan då enbart ha sitt gamla efternamn som mellannamn, inte makens.
  • didis

Kan inte ni allihop heta ditt efternamn och maken behålla sitt gamla som mellannamn?

Då heter ni likadant även om maken har ytterligare ett efternamn.

Eller låt barnen behålla sina båda namn, ni har ändå samma efternamn, nämligen ditt - de andra är "bara" mellannamn.

• didis

Jag menar:
    barnen nilsson johansson
    maken nilsson johanson
    du johansson

För det var väl du som hette Johansson? Eller virrar jag iväg nu??

SnartFruLS skrev 2009-06-17 16:34:07 följande:
    ja menar om barnen jhter nilsson johanssondå blir ju mannen nilssonjag johansson nillson. blir lite knasigt.att det ska vara så krånligt med namn :/
  • didis

Ahh, jag trodde ni bestämt er för att ta ditt namn båda två men att maken ville behålla sitt namn som mellannamn.

Här är det jag som heter Nilsson, maken Johansson och barnen Nilsson Johansson. Det tycker jag funkar bra men det är klart, vill man heta samma som maken/makan funkar ju inte det.

Ingen av oss ville byta namn så det var det bästa för oss.

Svar på tråden Jg förstår inte