• Puttekulan

Festlokal på Österlen?

Är det någon vänlig själ som har något förslag på trevliga festlokaler (för 50-60 personer)på Österlen, gärna med övernattningsmöjligheter i närheten.
    Alla förslag är intressanta.

• Svar på tråden Festlokal på Österlen?
  • allehanda

Tranesgården i Skåne-Tranås www.skanetranas.com där kan man välja att hyra hela gården eller delar av den + att bo på vandrarhemmet i byn.
    Tommarps bygdegård utanför Simrishamn
    Kverrestads bygdegård, bokas genom Smedstorps församling
    Sockenstugan i Ramsåsa, bokas genom Tomelillabygdens församling

• Jasägare

Jag har också fått tips på flera bygdegårdar/samlingslokaler: Östra Tommarp, Gärsnäs och Gladsax, Branteviks IP och Solevi. Men om man inte bor på Österlen har man ju ingen som helst aning hur lokalerna ser ut eftersom det inte verkar finnas bilder nånstans. Och som sagt, vill man ju gärna ha sovplatser till tillräckligt många i närheten.

• allehanda

Jag har ett förslag till er som inte vet hur lokalerna ser ut. Gå in på www.djmaffe.se han har lagt upp lämpliga lokaler och en del av Österlenlokalerna är med där.
    Jag googlade nyss på bilder och det är en hel del som har lagt upp festbilder på nätet.
    Ännu ett sätt är att ta kontakt med uthyraren och be om bilder, många har säkert bilderna i datorn och mailar nog gärna till en som vill hyra .

• Puttekulan

Tackar tackar för alla förslag, nu har jag lite att kolla upp så länge men har ni fler förslag så är det av intresse.
    Är det någon som vet något om Svabeholms kungsgård (tror jag det skulle heta), någon som varit där eller hört något om det stället?

• allehanda

Svabesholm är väl den gården som man kör går rakt genom när man kör till Stenshuvud? Har jag för mig i alla fall.
    Dagens tips är annars www.stockeboda.se ligger i St:Olof i skogarna en bit från Simrishamn.

• skrattan

Vi var på svabesholms kungsgård och hyrde hela alltet i två dagar och en natt,inte dyrt. 30 pers, övernattade, med lite finess och planering
    Var beredd på att jaga flugor i köket dagen innan bara, det gjorde vi, det ligger ju något nära deras ladugård.
    Det blev bra efter det.
    Allt blev perfekt och det har stora möjligheter.
    Vi gifte oss i september, så det var fortfrande varmt men inte hett, utsikten på baksidan är underbar, så vi hade drinkar utomhus.
    Det finns en massa bra catering möjligheter.
    Bäst är restaurang Allé eller en bit bort Jespers mat och vin, som är något billigare men fantastiskt.
    Att få fixa sprit och drinkar själv är möjligt i båda fallen.

Andra alternativ som vi tycker om är Karlabykro eller vitemölle badhotel.
    Lycka till

• skrattan

Jag glömde att berätta att det finns ett mysigt hotel bara någon minut ifrån svabesholms kungsgård, där en del av våra gäster som inte fick plats bodde.Ska ta reda på vad det heter.
    Jätte mysig bröllops svit och fina andra rum, om ni vill dra er tillbaka lite tidigare och vill ha en extra liten lyx kväll lite mera privat.(rummen på svabesholm ligger rätt så nära varandra)För en bröllopsnatt i alla fall.

• Puttekulan

allehanda: Tack för tipset om Stockeboda, kollade upp det på nätet och tyckte att det verkar himla trevligt. Det blir definitivt ett besök dit under semestern.

Skrattan: Tack för infon om Svebesholm. Det som är så schysst med det stället är att det kan hyras i flera dagar och att man kan catera mat och dryck samt att flertalet gäster faktiskt kan bo där festen är. Det ligger nära en laudgård, vet du hur det ligger till med den aromatiska doften av t.ex. gödsel i Juni?
    Hur är lokalen invändigt, finns det bord (runda eller avlånga)och stolar porslin mm eller måste man hyra det? Är det möjligt att placera borden på annat sätt än den klassiska E varianten?
    Sen tänkte jag på catering, har du någon information om Jespers mat och vin (websida?). Ja och sen var det det mysiga hotellet som du skrev om, vet du möjligtvis vad det heter?
    Oh, när jag ändå håller på och överösa dig med frågor kan jag ju fortsätta... Du har inte något förslag på trevliga mysiga gärna små kyrkor (de behöver inte vara i direkt anslutning)?

= )

• skrattan

Hej igen puttekulan.
    Ja du. Det där med doften av allehanda gödsel kan nog variera, men de brukar inte gödsla så mycket så tidigt på sommaren, eftersom bönderna tydligen inte sår så mycket just då på året.
    Jag hade definitivt frågat rakt ut när / om ni bestämmer helg.
    Festlokalen är jättemysig. De har runda bord. De har en rätt stor nedan våning och ett jätte mysigt loft, som är coolt.
    Däruppe satte vi en viloplats när musiken började spela,annars kan man ju göra tvärtom.
    Vet inte om jag sa att vi var 70st, och jag tycker att det var gott om plats att dansa.
    Vi gifte oss i Vitaby kyrka eftersom min mans morfar gifte sig där den är jättevacker, annars är favvisen helt klart Ravlunda kyrka som faktiskt ligger lite närmre svabesholm.
    Fritiof Nilsson Piraten är begravd där, så den är ganska känd.
    Den kyrkan är fantastisk. Det är de båda. Ni får kolla lite.
    Jag kan kanske fixa några bilder på kyrkan i vitaby,ska kolla med maken.

Hittade ingen länk men nummret är 044- 120001, han kan faxa och så ger han dig säkert en länk.
    Jag återkommer senare idag med hotellet.
    Vi hörs senare

• Skalman72

Hej hej,

www.festsalen.se är en sida som annars har flera lokaler i Skåne. . Jag har själv ingen erfarenhet av någon av lokalerna men du kanske kan hitta något där.

Hoppas ni hittar en lämplig lokal och lycka till med festen Puttekulan!

• hamåsa

Det finns också i Bollerup. En borg och möjligheter till att hyra boende för billig penning på Bollerups lantbruksgymnasium. Under sommaren är det inte många som bor där och därmed större möjligheter än under året, men finns säkert möjligheter på helgerna också. Ett tips bara Det är så idylliskt där med vallgrav runt om och slottsparken att flanera i.

• skrattan

glömmde att säga att vi hyrde porlin och glas genom svabesholm, men fråga efter priset innan för catering killen kan vara billigare, han fixade vita linnedukar och linne servetter.

• Puttekulan

Tack igen skrattan. Har varit utanför Ravlunda kyrka tidigare men jag får nog ta mig en titt invändigt också, kanske kan vara något.
    Vi kommer nog att svänga förbi diverse kyrkor och lokaler när vi ändå är där på semester. Bra att det finns porslin att hyra på plats men det skadar ju inte att kolla upp lite olika alternativ försåss : )
    Blåsingsborg tror jag att jag stötte på nätet när jag surfade runt och det ser onekligen mycket charmigt ut, hm kan bli mycket att hinna med under semestern = )

Skalman 72 - Tack!Ska kolla upp den länken.

hamåsa- Åh det låter trevligt kan helt klart vara värt att kolla upp, tack!

Ni är så snälla alla goa tipsare!

• Puttekulan

Efter att ha kikat runt lite kan vi konstatera att Svabesholm blir det inte, det levde inte riktigt upp till den bilden man vi fått via nätet. Tranesgården å andra sidan var ju helt klockren. Lokalen, vandrarhemmet och den mysiga lilla parken intill passar oss perfekt. Nu var vi visserligen inte inne i lokalen men kikade in genom fönstren och en positiv känsla inföll hos oss båda.

Är det någon som har koll på priserna för att hyra Tranesgården och hur långt i förväg behöver man boka lokal och vandrarhem?

• allehanda

Såg att du skulle gifta dig 2011. Har haft priserna men hittade dem inte nu naturligtvis, har för mig att man kan hyra gården för 5-6000 för hela helgen. Man kan naturligtvis hyra den per dag också. Hade jag varit du så hade jag ringt till personalen på vandrarhemmet 0417-20330 och kollat upp läget, i år tror jag att det är över 20 bröllopsbokningar på Tranesgården från maj och framåt.

• Puttekulan

allehanda: Tack för informationen!
    Japp, vi är ute i mycket god tid men med tanke på att det är såpass många fester inbokade bara under 2009 så känns det väldigt skönt att vi redan nu vet att det är på Tranesgården vi vill ha vår fest för då är ju möjligheten förhoppningsvis större att vi får det datumet vi vill ha = )

Att hyra lokalen hela helgen är väl det vi faktiskt tänkt att göra så 5-6000:- låter som ett mycket bra pris. Gött att ha lite förhandsinformation innan jag ringer till vandrarhemmet och kollar läget. Får nog rent utav bli ett samtal under veckan tror jag.

Svar på tråden Festlokal på Österlen?