• MimmiMama

Exfru med samma efternamn???

om du inte känner obehag så är det ju inga problem!
    Han kan ju inte tvinga henne att byta efternamn om jag förstått saken rätt. Jag vill helst inte att mannens exfru heter samma i efternamn men det kan vi inte göra något åt tyvärr.
    Egentligen undrar jag varför man får "behålla" ett efternamn efter en skilsmässa men det är mest för att jag vill att hon inte ska få ha det efternamnet nu när jag ska få det

• MimmiMama

Vid havet skrev 2009-06-22 09:05:14 följande:

... och det gjorde snarare att jag höll fast vid det längre.
    detta förstår jag inte riktigt så förklara gärna hur du tänker
  • MimmiMama

Vid havet skrev 2009-06-22 09:40:22 följande:

Jo, hans väldigt intensiva påtryckningar om detta och hans "jag struntar i vad vår dotter heter" gjode att jag tänkte att jag minsann inte skulle byta bara för att han ville det. Det är inte direkt så att det namnet var något han var ensam om i Sverige heller så jag tyckte han var rätt löjlig.Inte så moget men vem är mogen efter en uppslitande skilsmässa där ens ex-man dessutom gifter om sig precis när den går igenom...
    förstår hur du menar
  • MimmiMama

La Kay: Jag önskar att jag var lika cool med det som du är!
    Det är inte kul att störa sig på att exfrun har namnet kvar
    Inte för att det stör mig jättemycket men lite gnager det i alla fall.
    Men jag kommer att ha dubbelnamn tror jag så det löser sig ändå

• MimmiMama
    Skuggan skrev 2009-06-22 10:20:35 följande:
    Då ska man byta alla id handlingar och uppdatera allt som är knutet till sitt namn... jobbigt.
    det gör man ju när man gifter sig så det är väl kanske inte det jobbigaste
    vad jag har förstått är det att det är så att man identifierar sig så med just det namnet när man levt med det så länge att det därför är svårt att byta. Jag vet inte för jag har aldrig bytt men jag kan känna så inför att byta FRÅN mitt namn nu vid bröllopet. Så det är kanske samma känsla fast tvärtom
  • MimmiMama
    delirious skrev 2009-06-22 10:28:26 följande:
    Men för det betyder inte det att jag tycker det är roligt att ha samma efternamn som henne...

jag hade verkligen föredragit att känna som man "bör" exet har rätt till efternamnet och då stör det mig inte...men nä så känner dessvärre inte jag :)
    inte jag heller
    man känner nog olika beroende på vilken "sida" man är på
    om jag inte vill "bli av med" mitt efternamn så tycker jag si...
    om jag inte vill att exet ska "få behålla" efternamnet tycker jag så...
    Det är nog så enkelt att det inte finns något rätt eller fel känslomässigt i detta. Det berör ju så olika så då reagerar man olika.
  • MimmiMama
    passionsblomman skrev 2009-06-22 10:41:04 följande:
    Nä, att den nya frun inte är helt bekväm med den gamlas existens och att påminnas om att hon delat tillvaron med ens älskade, är ju inte heller konstigt.Men ingen orsak att ta ifrån X-et hennes namn.Lika lite som man kan sudda ut något annat ur deras historia.
    jag har inga problem med hennes existens eller deras historia tillsammans Men samhörigheten i efternamnet skulle jag gärna också få ha precis som de haft en gång i tiden. Det är väl inte så konstigt?
  • MimmiMama

Vid havet skrev 2009-06-22 10:47:22 följande:

Om man kan "komma över" det faktum att de har barn tillsammans, vilket ju länkar ex samman mycket mer än vilket namn som helst så kan man ju var stor nog att släppa något så fjuttigt som ett namn.
    det är lite lustigt att den "nya" frun ska släppa något så fjuttigt som ett namn men inte den fd frun
    Det är kanske så att detta med namn inte är så fjuttigt utan snarare ganska viktigt för alla parter. Annars skulle det inte väcka så mycket känslor
  • MimmiMama
    passionsblomman skrev 2009-06-22 10:54:23 följande:
    Nä, det är inte konstigt, men det är inte en orsak att ta ifrån henne namnet. Du kan ju heta det du med, rent juridiskt.Känslorna runt alltihop är inte alls konstiga.
    Ja det är ju tur att jag rent juridiskt kan få ta hans namn jag också
  • MimmiMama
    shakynose skrev 2009-06-22 11:47:30 följande:
    Jag tror snarare att man får släppa alla anspråk på att vara den ENDA kvinnan som har det efternamnet från honom,
    Ja det har jag insett för länge sedan
Svar på tråden Exfru med samma efternamn???