• La Kay

Exfru med samma efternamn???

hmmm... min blivande är rädd att exfrun inte vill byta tillbaka till sitt flicknamn för att hon då kommer ha annat namn än barnen.

jag bryr mig egentligen inte trots att jag kommer ha samma efternamn som hon eftersom hon behöll hans efternamn efter skilsmässan.

ska jag känna obehag inför detta? vet inte hur jag ska ställa mig. någon med liknande erfarenhet?

• Svar på tråden Exfru med samma efternamn???
  • MimmiMama
    delirious skrev 2009-06-22 10:28:26 följande:
    Men för det betyder inte det att jag tycker det är roligt att ha samma efternamn som henne...

jag hade verkligen föredragit att känna som man "bör" exet har rätt till efternamnet och då stör det mig inte...men nä så känner dessvärre inte jag :)
    inte jag heller
    man känner nog olika beroende på vilken "sida" man är på
    om jag inte vill "bli av med" mitt efternamn så tycker jag si...
    om jag inte vill att exet ska "få behålla" efternamnet tycker jag så...
    Det är nog så enkelt att det inte finns något rätt eller fel känslomässigt i detta. Det berör ju så olika så då reagerar man olika.
  • passionsblomman

Nä, att den nya frun inte är helt bekväm med den gamlas existens och att påminnas om att hon delat tillvaron med ens älskade, är ju inte heller konstigt.
    Men ingen orsak att ta ifrån X-et hennes namn.
    Lika lite som man kan sudda ut något annat ur deras historia.

delirious skrev 2009-06-22 10:28:26 följande:
    jag tycker visserligen inte heller det är konstigt att man får behålla efternamnet vid skilsmässa...min m2b:s ex har kvar "hans" efternamn fortfarande...och ja om han en gång "gett" det till henne har hon ju all rätt att behålla det..Men för det betyder inte det att jag tycker det är roligt att ha samma efternamn som henne...Kan ju ha och göra med vilket förhållande man har till exet också men, ja det är nog väldigt olika hur vi känner inför detta, och jag hade verkligen föredragit att känna som man "bör" exet har rätt till efternamnet och då stör det mig inte...men nä så känner dessvärre inte jag :)
  • Vid havet

Om man kan "komma över" det faktum att de har barn tillsammans, vilket ju länkar ex samman mycket mer än vilket namn som helst så kan man ju var stor nog att släppa något så fjuttigt som ett namn.

Sen är det inte lika lätt alltid att vara så förstående i verkligeheten, jag vet, men man kan ju försöka

• MimmiMama
    passionsblomman skrev 2009-06-22 10:41:04 följande:
    Nä, att den nya frun inte är helt bekväm med den gamlas existens och att påminnas om att hon delat tillvaron med ens älskade, är ju inte heller konstigt.Men ingen orsak att ta ifrån X-et hennes namn.Lika lite som man kan sudda ut något annat ur deras historia.
    jag har inga problem med hennes existens eller deras historia tillsammans Men samhörigheten i efternamnet skulle jag gärna också få ha precis som de haft en gång i tiden. Det är väl inte så konstigt?
  • passionsblomman

Nä, det är inte konstigt, men det är inte en orsak att ta ifrån henne namnet. Du kan ju heta det du med, rent juridiskt.
    Känslorna runt alltihop är inte alls konstiga.

MimmiMama skrev 2009-06-22 10:51:12 följande:
    jag har inga problem med hennes existens eller deras historia tillsammans Men samhörigheten i efternamnet skulle jag gärna också få ha precis som de haft en gång i tiden. Det är väl inte så konstigt?
  • Skuggan

Jag håller helt med i att känslor är svåra att styra för namnet representerar så mycket idag. Alternativet finns ju alltid att man själv som nytt par byter till kvinnans namn om det verkligen är jobbigt. Eller att man ser om man kan ta ett nytt.

Men nu vaknade min dotter så nu får jag nog lämna datorn.

• MimmiMama

Vid havet skrev 2009-06-22 10:47:22 följande:

Om man kan "komma över" det faktum att de har barn tillsammans, vilket ju länkar ex samman mycket mer än vilket namn som helst så kan man ju var stor nog att släppa något så fjuttigt som ett namn.
    det är lite lustigt att den "nya" frun ska släppa något så fjuttigt som ett namn men inte den fd frun
    Det är kanske så att detta med namn inte är så fjuttigt utan snarare ganska viktigt för alla parter. Annars skulle det inte väcka så mycket känslor
  • MimmiMama
    passionsblomman skrev 2009-06-22 10:54:23 följande:
    Nä, det är inte konstigt, men det är inte en orsak att ta ifrån henne namnet. Du kan ju heta det du med, rent juridiskt.Känslorna runt alltihop är inte alls konstiga.
    Ja det är ju tur att jag rent juridiskt kan få ta hans namn jag också
  • Vid havet
    MimmiMama skrev 2009-06-22 11:01:07 följande:
    Vid havet skrev 2009-06-22 10:47:22 följande:
    det är lite lustigt att den "nya" frun ska släppa något så fjuttigt som ett namn men inte den fd frun Det är kanske så att detta med namn inte är så fjuttigt utan snarare ganska viktigt för alla parter. Annars skulle det inte väcka så mycket känslor
    Jojo, det är ju så. Känslorna är ju inte alls konstigt att man har - jag menar bara på att det egentligen finns annat man borde hänga upp sig på mer kring ens blivandes historia.

Men det är mycket man (inkl. jag) borde göra
  • shakynose
    MimmiMama skrev 2009-06-22 11:01:07 följande:
    Vid havet skrev 2009-06-22 10:47:22 följande: det är lite lustigt att den "nya" frun ska släppa något så fjuttigt som ett namn men inte den fd frun Det är kanske så att detta med namn inte är så fjuttigt utan snarare ganska viktigt för alla parter. Annars skulle det inte väcka så mycket känslor
    Jag tror snarare att man får släppa alla anspråk på att vara den ENDA kvinnan som har det efternamnet från honom, inte släppa anspråk på att få bära det öht.
    I den jämförelsen blir det ganska fjuttigt.
  • MimmiMama
    shakynose skrev 2009-06-22 11:47:30 följande:
    Jag tror snarare att man får släppa alla anspråk på att vara den ENDA kvinnan som har det efternamnet från honom,
    Ja det har jag insett för länge sedan
  • Smulanw

Du får hoppas på att hon gifter om sig för då får hon inte behålla namnet. Om jag har fattat det rätt.

• Bobou

Klart hon får, är ju hennes namn. Min omgifta mamma heter som sin första man (min pappa). Enligt henne för barnens skull, men jag kan förstå också att man inte vill byta namn om man gjort en karriär under ett annat namn.

(I synnerhet om man som forskare publicerat i sitt första efternamn! Inte så lätt att hitta fler artiklar av samma forskare om han/hon bytt namn, nämligen. Att bli_tvingad_ att byta skulle åtminstone jag anse kränkande...)

• anne på grönkulla

Jo, det får hon, men hennes blivande får inte ta det.

Smulanw skrev 2009-07-08 17:33:31 följande:
    Du får hoppas på att hon gifter om sig för då får hon inte behålla namnet. Om jag har fattat det rätt.
  • 090208

VARFÖR byter folk namn överhuvudtaget?? Jag har inte samma efternamn som varken mina barn eller min man, men dom är ändå mina och vi tillhör varann.

• valkyriana

Det är väl inte så konstigt att man behåller det namn barnen bär.
    Skulle definitivt behålla mitt om det skulle skita sig.
    Det är mer konstigt att man skulle "kräva" tillbaks eternamnet om det skulle leda till skilsmässa.

Även om han går vidare och skaffar en ny så har man delat ett förflutet. Äktenskap är stort- eller hur? Och med all säkerhet var det stort för han och hans ex fru med.

• tallkrogen

Ja det är ju hennes efternamn numera. Jag är inte så förtjust över att min ex-make går omkring med mitt efternamn men han kan iallafall inte ge det vidare.

Jag skulle inte heller byta tillbaka till mitt flicknamn om jag hade bytt, jag vill heta samma som min son.

Svar på tråden Exfru med samma efternamn???