• Guera

Spanska dubbla efternamn... Hur göra?

Hej!

Funderar på om jag ska byta namn då vi gifter oss eftersom jag har ett vanligt svenskt -sonnamn. Min blivande make är från Mexico och har därför två efternamn som traditionen är där (typ Lopez Martinez). Kan jag ta det första av hans efternamn som mitt efternamn och sen mitt eget som mellannamn, typ Karlsson Lopez (påhittat)? Eller tolkas hans första efternamn som ett mellannamn enligt svenska regler (som är idiotiska!)och kan inte föras över till annan?

Skulle gärna höra om någon annan har erfarenhet av detta.

• Svar på tråden Spanska dubbla efternamn... Hur göra?
  • Guera

Tack för svaren. Då låter det ju som om jag skulle kunna ta hans första efternamn som mitt efternamn och sen behålla mitt som mellannamn. Då blir alla mina betyg odyl fortfarande giltiga i Mexico där namnet är den viktigaste identifikationen man har. Har man inte samma namn i pass och på andra papper så är det inte samma person... Personnummer är allt bra ibland :).

Tyvärr ställde de svenska namnlagarna till det när vi registrerade sonen i Sverige så nu har han två efternamn i Mexico men endast ett i Sverige eftersom vi ville att han skulle kunna föra sin pappas namn vidare till sina barn Som det är upplagt nu i Sverige hade han antingen fått sätta pappans namn sist och mitt som mellannamn vilket skulle betytt att han har olika ordning på efternamnen i de två länderna, eller som vi nu gjorde, helt enkelt skippa ett av efternamnen.

Svar på tråden Spanska dubbla efternamn... Hur göra?