• Bröllop 090829

    Dyr svensexa

    Har fått reda på att min blivande mans svensexa kostar ca 2000 kr/person...Är inte detta väldigt mycket pengar? Tycker att det är tråkigt om inte alla kan vara med pga att det är så dyrt. Men killar kanske tänker annorlunda?...

  • Svar på tråden Dyr svensexa
  • 20090725

    min personliga åsikt är att det e sjukt dyrt!
    jag hade nog sagt ifrån om jag fått reda på det, eller iallafall talat om för dem vad jag tyckte!

    det är ju jätte synd att folk inte skall kunna vara med pga att de inte har de pengarna, och de flesta har faktist inte 2000:- ööver varje månad.

  • MissCurly

    2000?? vad ska dom göra? sätta honom på flyget till thailand??

    Jag ahde sagt ifrån, orimlig summa, 1000kr har man ju hört om o då har folk reagerat på att det är mkt pengar....

  • Fenixx

    oj väldigt mycket pengar!! jag tycker ändå det viktiga är att alla ska ha råd att få vara med på svensexan och fira brudgummen!

    min sambo har varit bestman 2ggr och har alltid sett till att hitta på roliga saker, men ändå hålla kostnaden nere...
    för sen ska ju ofta dryck och mat till.

  • FrökenSommar

    jag tycker också att det verkar mycket. I och för sig tror jag att killar ibland vill göra dyrar saker. Jag har en kompis som på sin svensexa fick åka ett litet flygplan från Stockholm till Göteborg där svensexan fortsatta. Jag tror inte någon tjej skulle komma på den idén till en möhippa...

  • passionsblomman

    Jag är så trött på att sexor och hippor dragit iväg på det här sättet . Det verkar liksom helt ha tappat sina proportioner. En festkväll har blivit ett helt´dygn och en rolig grej har blivit värsta lyxgrejorna och mer mer mer.
    Jobbade på fallskärmsklubb förut. Det var inte ovanligt att ma n bkat in både gocart ochh paintball och det ena med det tredje UTÖVER fallskärmshoppet.

    För de allra flesta är ett tandemhopp en alldeles tillräcklig upplevelse för att fylla ens hela sinnevärld hela dagen och kvällen kan jag bara upplysa om. Då räcker det med mat och party sedan.

    Men, det är väl svårt för andra utom hippan/sexan att göra ngt åt.

  • xxtärnanxx

    Vi är 12 st och sa som så att vi lägger 500 kr på aktiviteter till bruden och sedan betalar vi eventuella restaurangbesök/drinkar och utgång för oss själv och delar på budens.

  • Svanboet

    Sjukt mycket pengar!

    Jag hoppas verkligen inte att mina blivnades kompisar planerar nått så "stort" för då kommer de få höra ett och annat!

    Men tjejer är kanske lite annorlunda, vi är väl kanske mer sociala och tycker det där med att sitta ner och prata med alla vänner och mysa är ett tervligt sätt att fira blivande brudar på.

  • laris

    min mans möhippa kostade 1500:-/person och de som inte hade råd att vara med blev bjudna på det genom att övriga killarna delade på kostnaden. Det drar lätt iväg, speciellt med all mat, dricka och aktiviteter....Men det är klart att alla ska känna att de har råd att vara med. Annars är det ju inte kul!

  • Hemlig2009

    Möhippan jag var på för ett par veckor sedan kostade 1500 kr. Lite dyrt då det "brukar" ligga runt 1000 kr. Men då tillkommer ju resor oftast som man inte heller tänker på egentligen. Så den möhippan betalade jag äver 2000 kr att vara med på.

  • Ore

    Jag har aldrig betalat mer än runt 500 kr för en möhippa, då har mat alltid ingått. Det har alltid varit någon aktivitet som alla varit med på, ibland även någon dyrare aktivitet endast för bruden.

  • J D

    Ja... pengar och tid verkar dra iväg när det kommer till möhippor/svensexor. De här heldagarsarrangemangen som verkar ha blivit standard är kanske jättekul om man är ett riktigt nära gäng men annars tror jag att många kan tycka att det mest blir ett måste för den som ska gifta sigs skull och hur kul känns då det för denne?


    Personligen tycker jag att man ska sikta på max 500 om man har lite yngre gäster- typ max 25 år, som knappt har ngn inkomst (i studentkretsar dvs) och max 1000 annars. Allt annat kring bröllop kostar ju också- och visserligen har ju brudparet också lagt ned pengar på mig som gäst men det lär ju snarare kompenseras för om det blir inbjudna på ens eget bröllop/får bröllopspresent om vi ska vara helt krassa.


    Sedan tycker jag ju att hela möhippe-svensexegrejen är helt befängd ska tilläggas så min åsikt om hur mkt det får kosta är säkert färgad av det.


    2000 ÄR väldigt mkt pengar för de flest dock.

  • Svanboet

    Jag har grna en heldagsaktivitt och planerar jag skulle det vara målet men jag skulle också hålla i tankarna detta med resekostnader och annat för deltagarna. Det viktiga är ju att den som hippas eller sexas ska uppskatta det som händer och orka med hela dagen. Visst kan jag hålla med om att det går lite hajp i detta också som så mycket annat.

  • J D
    Svanboet skrev 2009-07-02 13:51:04 följande:
    Jag har grna en heldagsaktivitt och planerar jag skulle det vara målet men jag skulle också hålla i tankarna detta med resekostnader och annat för deltagarna. Det viktiga är ju att den som hippas eller sexas ska uppskatta det som händer och orka med hela dagen. Visst kan jag hålla med om att det går lite hajp i detta också som så mycket annat.
    Mm, men saken är ju oftast den också att den som planerar nog är den som är bäst kompis med objektet för firande. Dvs- alla kanske inte uppskattar heldag lika mkt. Jag tycker att det är viktigast att alla uppskattar det- vill inte att mina kompisar offrar sig och gör saker de inte vill för en sådan bagatellsak (sett från mitt perspektiv) för min skull.
  • Svanboet

    Man kan ju ansluta till delar av dagen om man nu inte vill vara med på heldagar... Det lämnar jag upp till mina vänner att avgöra och jag hoppas att hon som planerar godtar det och inte ställer krav på deltagarna.

  • J D
    Svanboet skrev 2009-07-02 14:00:41 följande:
    Man kan ju ansluta till delar av dagen om man nu inte vill vara med på heldagar... Det lämnar jag upp till mina vänner att avgöra och jag hoppas att hon som planerar godtar det och inte ställer krav på deltagarna.
    Vad bra att du känner så! Så skulle jag själv också känna om det skulle ha varit aktuellt för min del! Jag tror dock att vissa planerare kan vara lite mer rough...
  • hujjedamejj

    Får man fråga vad ska dom göra på hans svensexa som kostar så mkt?

  • b2b09

    Det är mycket pengar, men jag tror inte att det är så ovanligt... allting kostar ju.
    Vi (jag och min blivande) har nyligen vart på varsin, och de har slutat på ungefär den summan också, både hippan och sexan...

  • 20090725

    min gubba fick sin igår å det som kostade va skivinspelningen,

    2100:- för tre låtar å dem va 10 pers, sen betalade dem sin egen 5 kamp 320:- + sambons å dem delade på sambons nota på restaurangen
    å sedan sin egen mat... plus lite fika å öl..

    så de betalade ca; 800:- plus sin egen mat och dryck på kvällen.. så det gick säkert på mint 1200:-/pers

    jag e oxå lite nyfiken på vad dem skall göra...?

    e man student så är det mycket pengar!
    ALLA som va med på gubbens sexa har fast arbete så det va ingen som klagade på att det blev dyrt, även om JAG tyckte det va i det dyraste laget...

Svar på tråden Dyr svensexa