• Valkyria84

Thailand

Vi planerar att åka till Thailand på smekmånad till hösten/vintern men har ingen aning om vart i Thailand och vilket flygbolag eller hotell. SÅ finns det någon här som kan dela med sig av sina erfarenheter.
    Vi är ute efter lugn och ro, sol bad, snorkling, rida på elefanter. Någon guidad tur och lite shoppning men inge partyliv med fulla turister. Hoppas ni förstår vad vi menar.
    Har kollat på ving, fritidsresor och apollo lite grann men det är svårt att veta. Ska även gå till resia och höra vad de säger men kan även vara bra med tips av någon som faktiskt vet och har egen erfarenhet. Vill gärna ha så mysigt och romantiskt som möjligt då det faktiskt är vår smekmånad =)
    Dubbelsäng är alltså ett måste! =)

• Svar på tråden Thailand
  • TinkieWinkie

Hej! Lägger tråden i mina favoriter då vi också åker till Thailand i vinter

Hoppas kunna återkomma med lite tips för vi har varit där ganska mycket, men just nu är det 100% bröllopsplanering, men när det lugnat ner sig ska jag försöka skriva nåt. Åtminstone berätta hur vi lägger upp vår resa!

• Valkyria84

Det uppskattas! Lycka till med bröllopsplaneringen, när gifter ni er?

• puppis

Hej hej!

Jag har bara varit i Thailand en gång, men då åkte vi kombination Phuket, Krabi. Krabi var jättefint och man åkte ut med Longtail-båtar för att komma till Paradis-stränderna. Där fanns ytterst lite shopping men ett antal restauranter. Det skulle nog kunna passa för en smekmånad!

Lycka till

• Valkyria84

Hmmm krabi- Jag måste nog ta fram en karta över thailand för jag har inte ens koll på vart de olika ställena ligger.
    När vi äntligen kommer iväg vill vi ju så klart att det ska bli så bra som möjligt. Å andra sidan har jag inte hört någon som inte varit nöjd med sin thailandsresa =)

• ToastmasterMarie

Thailand har nog blivit väldigt turistit. Vi var där för 1½ år sedan och det var sköna avkoplande veckor och jag ångrar inte att jag var där men åker kanske inte dit igen. Och om jag gör det så blir det nog mer runt resa och hålla sig borta från Phuket.

Vi var även i kolak vet ej hur det stavas. Mycket mer myssigt och mindre. Även turister här men inte så uppstressat som jag upplevde puket där alla drog i en och försökte sälja massa som var billigare än ullared. Det finns ju även massor av mindre öar som man kan bo på under delar av tiden som verkar jätte mysiga.

Låter kanske lite negativt coh det är jag absolut inte. Vi blev inte besvikna eller så men hade inte så många förväntningar då vi åkte dit. Hade jag haft det att allt var så vackert och alla så vänliga som vissa säger hade jag blivit besviken.

• Valkyria84

Vi har varit väldigt anti thailand just för att jag varit rädd för att det är turistförstört men jag har haft flera som varit där och de säger att det inte är det, men å andra sidan vet jag ingen annan som varit där på smekmånad och det är ju lite annorlunda tycker jag.

• ToastmasterMarie

Det är en upplevelse absolut tycker jag ni ska åka. Men undvik Phuket eller avlsluta där ett par dagar för shopping om det inte är det ni vill ha. Vissa älskar ju att gå och shoppa och pruta på varanda grej även om man inte vill ha den.

• Fjällbruttan

Hejsan!

Vi har varit i Thailand flera ggr.
    Håller med om att Phuket är väl turistigt, söker ni lite lugn och ro med lagom shoppnig så skulle jag satsa på Ao Nang/Krabi.
    Visserligen så måste man nästan ta longtailboat till olika stränder, men snorklingen är jättefin där! Det finns restauranger i Ao Nang och affärer så det räcker och blir över.
    Vi hyrde kanot en dag och paddlade, jättefint och lätt, och så finns det massor av utflykter att göra.

Koh Lanta var vi på i januari, också jättefin och jättelugnt, underbart för smekmånad, men inte så bra snorkling, då måste du ta dig ut med speedboat, men det går ju bara bra det med.
    Som avslutning var vi på Kata Beach, phuket och bodde jättefin men det var mycket dyrare än Koh Lanta och massor med folk.

Khao Lak var vi på innan tsunamin, och det var underbart d men numer är det bara stora hotell känns det som när man läser turisbroschyrerna.. synd, och jag hoppas jag har fel!

Våga kolla efter hotell själv och ta tex en flygstol till Krabi eller Phuket, går tom. att förbeställa transport till hotellet från flyget via nätet, inga problem alls!

Lycka till

• ingenjörsbruden

Thailand är underbart!! Men undvik de större städerna om ni inte är ute efter shopping o partyliv.

Vi åkte till Khao Lak (norr om Phuket) på vår bröllopsresa o var där i 3 veckor under dec o januari i år.
    HELT FANTASTISKT!
    Kändes som vi bodde i en regnskog med så mkt grönska!
    Snorklade från stranden varje dag vilket var helt underbart...o inte så jättevanligt att ha något att titta på när du snorklar nära stranden....oftast finns det inte så mkt djur/fiskar nära stranden. Helt ljuvligt! Såg bläckfiskar i parningsbattaljer o väldigt många olika sorters fiskar o koraller.
    Maken var helt exalterad då han aldrig dykt/snorklat i tropiskt vatten.....bara dykt i sverige.....dock blev han lite konfunderad över att jag inte blev lika exalterad....men jag har liksom dykt i Thailand innan....så jag har ju sett en del fiskar osv innan.....men det var VÄLDIGT mkt fisk om jag jämnför med mig förra resa till Kho Lanta där det inte fanns NÅT att snorkla efter från stranden. Åkte du ut med long-tail så fanns det mkt att se.

Vi åkte med Fritidsresor från Köpenhamn till Phuket. Sen buss till Khao Lak ca 1 h bussresa. Där bodde vi på Khao Lak resort som är kanske lite väl fint o dyrt....fördelen med hotellet var att de hade ett väldigt fin kök som klarade av att även laga italienskt....o menyn var väldigt stor så man hann inte bli trött på menyn.

www.fritidsresor.se/resa/thailand/khao-lak/khao-lak-resort/

Sen tog vi två utflykter i Fritidsresors egen regi.....lokala guider. Då åkte vi till Cheow Lan Lake m övernattning som var HELT fantatsiskt!
    O så gjorde vi en djungeltrekking där vi ena dagen fick rida på elefanter! Superkul!

Utöver detta så uppgraderade vi våra dykcert på en 4 dagars tripp ut till Similan Islands med Similan Diving Safaris som gav mig o maken en egen svensk dykinstruktör. Superhärligt gäng o ingen stress o jäkt! Helt fantastiskt faktiskt!
    www.similan-diving-safaris.com/

Vi är grymt nöjda med vår bröllopsresa....det var väl värt varenda krona!

Svar på tråden Thailand