• missyms

Hjälp med bröllop på Koh Lanta

Hej!
    Vi planerar att gifta oss på Koh Lanta i januari 2010, men vet inte någon som kan hjälpa oss på plats.

Finns det någon som vet någon bröllopsfixare där?
    Har läst om travel insight, men 80% av allt jag har läst är negativt.

Tack på förhan!

• Svar på tråden Hjälp med bröllop på Koh Lanta
  • miaik

missyms

Skrev först i fel tråd.. :)

Vi ska också gifta oss i Thailand, men nästa sommar. Det kommer bli på Koh Lanta, verkar verkligen jättemysigt! Vi kommer bo större delen av tiden i Puket men sen åka över till Koh Lanta några dagar för bröllopet.

Vi tar hjälp av travel insight, har läst lite negativt om dem men det var såna som skrivit för väldigt längesen och det verkar väldigt seriösa när man mailar med dem. Vad har du hört för negativt?

• Katoomba

Hej!
    Jag tycker att du ska kontakta Lanta Photography. De är jättebra och kan säkert hjälpa dig med alla frågor du har!

Lycka till!

• missyms

Hej miaik!

Jag har i och för sig också läst många gamla kommentarer om travel in...
    De flesta har haft stora svårigheter att komma i kontakt med personalen, vilket i sig inte är hela världen om det trots allt blir gott resultat i slutändan. Men jag blir ändå orolig över att det är såå många som talar illa om de och så få som verkar ha possitiva upplevelser av dem. Läste någon som avrådde från att anlita företaget, då det fanns "många otrevliga historier" om deras bröllop. Men mycket av det kan ju vara överdrivt också.
    Vi tittar iaf om det finns några alternativ, annars får man väl överväga dem iaf, det är ju skönt att ha någon på plats så man kan få hjälp med förberedelserna.

Lycka till med ert bröllop!!

• Happyasahippo

Kolla med Lanta Diver. Ägarna ar svenskar och är engagerade i det mesta pa Koh Lanta och har varit dar superlange. Tror jag sag nagot om att de hjalper till med brollop pa deras hemsida.

www.lantadiver.com

• miaik

missyms

Vi har nog läst samma kommentarer om dem på nätet.. :) Jag har dock inte förstått det som att någon varit missnöjd med själva bröllopet..?
    När jag har skickat mail till dem har de svarat väldigt fort, eller så har man fått ett mail tillbaka direkt om att de är bortresta eller liknande.
    Personen som skrivit om "många otrevliga historier" undrar jag vad för historier de är? Kan man inte säga det då?

Lite chansning är det ju... Men vet inte hur man ska göra annars om man vill gifta sig så det blir giltigt i Sverige också..?

• missyms

Nu har jag hart mig för lite mer om travel insight, och det visade sig att min svärmors fd arbetskamrats dotter tydligen har jobbat hos dem (hon är nu barnledig), så nu hoppas jag få lite bättre fakta om dem och se hur seriös de är osv...kan dock ta ett litet tag eftersom ledet är långt innan all information har gått runt, men det ska bli spännande att få veta lite mer, återkommer när jag vet mer.

Tydligen fanns det många fler bröllopsfixare där med, som jag ska försöka kolla upp lite.
    Vi har iaf bokat resan nu :)

• PiaCarina

Hej alla Thailandsbrudar!
    Vad synd att Travel Insight fått denna negativa stämpel som bröllopsarrangörer :(
    Jag själv har arbetat som bröllopskoordinator på Koh Lanta i lite mer än tre år, och har gift bort ca 300 svenska brudpar, där så gott som samtliga,förutom två par, varit mer än nöjda.
    De par som inte var 100% nöjda, borde nog ha gift sig hemma i Sverige, där man kan vara säker på att den rosa nyansen på skorna stämmer överens med den på de rosa rosorna i brudbuketten.. :) Skämtar lite grann, men ett stort mått allvar också.
    Vill först och främst säga, att jag tycker det är väldigt modigt gjort, att lämna en så stor sak som sitt bröllop i händerna på totala främlingar, som dessutom sitter på andra sidan jorden, där man faktiskt bara får lita på sin magkänsla och vad bröllopskoordinatorn säger...
    Så till den delen där jag fullt ut förstår parens oro, då man mejlar och inte får något svar...Mitt första år på Koh Lanta grät jag nästan av förtvivlan, då det var många strömavbrott, och en alltför gammal/dålig server som gjorde att en massa mejl aldrig kom fram alt. blev fördröjda upp till 9 dagar!!Inte kul..
    Så kritiken avssende sena mejl kan man inte bortse från, bara be att de som befinner sig i Sverige har förståelse för att tekniken inte är vad vi är vana vid i Sverige.Koh Lanta hade knappt el för 10 år sedan, ej heller telefonnät...
    Jag personligen har fått så mycket underbar feedback från 98% av " mina" kära brudpar, och det skulle vara så kul om ni som gift er på Koh Lanta med hjälp av Travel Insight kunde dela med er av era upplevelser...
    Kan ju nämna att ett av de mindre nöjda paren höll mig personligt ansvarig bl a för att det regnade på deras bröllopsdag,och resten av semestern,och den andra bruden hade svårt att släppa kontrollen ,och på samma gång visste hon inte alls vad hon ville vad gällde färgval,vin,musik, ja,det mesta...och var väldigt osams med sin mamma hela festen igenom... Där kände jag mig besviken för deras skull, att de har planerat detta så länge, och satsat så mycket pengar och energi på att få en toppendag, så tillät hon sig inte att koppla av och känna glädje, utan närapå muckade gräl med hela sällskapet.
    Så, vad jag ville säga med detta, är att de två bröllopsarrangörer som jag känner till på Koh Lanta, Travel Insight och Lanta Diver, är väldigt proffsiga,erfarna och framför allt seriösa.Man ska inte heller glömma helt, att det är mycket skit som sprids via nätet, där en del personer kanske är orättvisa i sina uttalanden, och de kanske aldrig skulle stå för sina kommentarer irl....
    Välj den du känner att du får förtroende för, planera så mycket ni kan tillsammans med er koordinator, och när det väl är dags, släpp taget.lita på bröllopskorrdinatorn, och NJUT!!!
    Vackrare bröllop kan man kanske inte få !
    Lycka Till alla ni!

• PINI

Vi planerar att gifta oss på Hoh Lanta i december 2009 och tar hjälp ab Lanta Divers. Väldigt bra, vi har kunnat boka saker utan att betala in pengar först, samt ställa frågor och få ett pris innan man betalar in pengar vilket inte gick genom Travel Insight, de är säkert seriösa och bra, men gillar inte att behöva betla in 1000 kr innan jag kunnat få ett offert, därav vårt val att anlita Lanta Divers.

• missyms

Hej alla!

Nu har jag tagit kontakt med Lanta Diver som ska hjälpa oss med bröllopet på Koh Lanta.

Det verkar än så länge väldigt bra...snabba och bra svar, så snart ska vi börja planera ordentligt:) Såå spännande

Tack för alla råd vi har fått!!

• Brud aug09

Hej! Vi ska också gifta oss i Thailand i januari 2010. Bara undrar om ni kommer gifta er här hemma först så man får det på papper och sen ha cermonin i Thailand?! Verkar va väldigt klyddigt att fixa allt i Thailand...

• Ängla80

Hej! Vi har också börjat planera för ett bröllop i Thailand men inte förräns februari 2011. Vi har varit i kontakt med Travel Insight som verkar väldigt seriösa.

Kan Lanta Divers också få vigseln giltig i Sverige utan en resa till Bangkok?

• miaik

Brud aug09

Vi kommer att gifta oss i Thailand och Travel Insight fixar så att allt blir lagligt i Sverige.
    Förr var det mycket krångligare vad jag förstår men nu är det ju inte sååå mycket jobb, och jag gifter mig hellre en gång istället för två.

Det är ju bara ett par papper som ska skickas in innan, efter det så fixar ju de resten!

• Brud aug09

Så man behöver inte åka till Bangkok då?!!

• missyms

Efter vad jag förstår så kan Lanta Divers också fixa så att man bara behöver efterregistrera i Sverige utan att resa till Bangkok, om jag inte minns helt fel så kostade den tjänsten ca 2000-2500 SEK, så kommer nog vi att göra.

• Ängla80

Hejsan! Jag har varit i kontakt med Lanta Divers och de kan fixa allt. Jag fick en väldigt enkel och bra beskrivning på hur man går till väga och det verkar inte så krångligt. Lite papper bara. Travel Insight är också duktiga på det har jag hört.

Så inga resor till Bangkok men dock en snabbvisit på distrikskontoret på Lanta(10 min).

Svar på tråden Hjälp med bröllop på Koh Lanta