Inlägg från: Tokstolla |Visa alla inlägg
  • Tokstolla

Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)

Jaa, hur mycket pengar fick ni/ bjuden gäst?

Ren nyfikenhet faktiskt. Funderar själva på att kanske be om pengar till vår bröllopsresa. Vi bjuder nog kanske runt 70 vuxna och det känns lite sådär faktiskt om bara 20 pers tycker det är OK med den formen av present. Att få ihop kanske 4000 känns inte som en sådär stor summa som är värd besväret att få folk mer eller mindre irriterade över att vi vill ha ett bidrag till vår resa... Föräldrar och nära nära släktingar som ger multum räknas inte. Tänkte mest på dem där "vanliga gästerna"

• Svar på tråden Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)
  • Tokstolla

Hm, jaa. En summa på över 10000 är faktiskt riktigt bra. Och visst kommer man till medelhavet på bröllopsresa med dem pengarna
    Tack alla snälla för att ni tagit er tid och svarat.
    Självklart förstår jag att alla skänker individuellt och att de finns de som inte gör det alls men för 10´ och uppåt kan jag med att fråga om en bröllopsresehjälp

• Tokstolla
    Energy skrev 2009-06-28 00:56:27 följande:
    Jag tycker att 150-200 kronor är en normal summa att ge ngn som gifter sig. Jag brukar ge 500 men så går jag sällan på bröllop där brudparet inte är nära. Jag censurerar ordet jävla snåljåpar till bara snåljåpar. Usch, jag brukar sällan använda svordommar, så jag "suddar" bort det. :-/
    Ja det var värst... Får man fråga vilken relation du hade till gästerna? Och var alla 10 med månadspeng? Nej då, men då är det banne mig bättre att inget ge, eller?

Kanske att man skulle skaffa en kreditkortsmaskin så att alla de som klagade på att ha glömt kontanterna hemma kunde betala med sitt (t,ex) VISA Muahaha.
  • Tokstolla
    trebarnsmamma skrev 2009-06-28 09:08:33 följande:
    Det blir spännande att se ....., vi har också önskat det i första hand och "upplevelser" i andra hand! Hoppas det blir mer än 50-75/person. På de bröllop vi varit på ha vi lagt 500:-/par el 250:-/person.........
    Asså, jag kanske är girig eller konstig men nog trodde jag att man i snitt fick in 150-200 kr/person. För vår del hade jag väl hoppats på 10'-15' men jag kanske hoppas på förmycket. Aja, vi har ju bott ett tag ihop så jag vill hellre ha snåla gäster än massa saker att sälja på tradera sedan
  • Tokstolla
    aiya skrev 2009-07-04 00:45:30 följande:
    WHAT??? ursäkta mitt uttryck, men hur fasiken kan man gå till sin väns bröllop och ge 50-75kr?????? Det måste vara snålare än snålast, eller så måste detta vara ngt slags SKÄMT!Det är till och med dyrare att gå ut på krogen en kväll.Man ska ge bidrag/hjälpa till den blivande brudparet med kostnader för festen eller som du ville ha, en resa.Vi brukar ge 1000kr/par. Vi är inte rika eller har gott om pengar, men man gifter sig bara en gång och då känner vi att vi vill hjälpa till lite.Alla har olika ekonomi/budget och man ska ge det man har råd och klarar av med, MEN jag är säker på att dina vänner har råd att ge er lite mera än bara 50kr...FY!!
    Jag funderade på det och det måste vara så att de var väldigt få som gav ngt alls. I slutändan blir det väl tyvärr 75kr
  • Tokstolla
    sadii skrev 2009-07-04 10:37:34 följande:
    Oj oj jag blir chockad när jag läser 50-75 kr?! WHT!När vi går på bröllop ger vi minst 3000 till paret när det är vänner, när det är släkt/familj fördubblas den summan lätt (beroende på hur nära brudparet man står) föräldrar ger mest så att säga. Bröllop är inget födelsekalas det är något viktigaste i våran kultur och något man förhoppningsvis bara gör en gångoch sen får man titta i sin plånbok och se vad man har råd med naturligvis men jag tycker en normal summa om man inte har råd är 1500 till brudparet
    Nja, jag tror det finns en hel del i min släkt som inte har råd med 500/par och det är inga problem alls. Jag ville nog bara inte att det skulle bli att folk fick en tråkig reaktion att vi önskar oss just presentkort/pengar till en bröllopsresa... Skulle jag få över 1000kr/par skulle jag nog få dåligt samvete för att vi fick så mycket. Då skulle jag nästan gå med vinst på bröllopet
Svar på tråden Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)