Inlägg från: Red Scarlet |Visa alla inlägg
  • Red Scarlet

Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)

De gäster vi hade som gav rena pengar/presentkort på forex till oss gav på mellan 500kr-1000kr, men då gick flera ihop ibland för att ge så om man räknar in kostnaderna för de presenter vi också fick la folk kanske ungefär 250kr/var. Jag tycker att det är ganska mycket att få 500kr från exempelvis varje par som kommer. Vet inte hur mycket vi fick ihop sammanlagt, har inte lust att räkna det på det viset. Men vi skulle inte åka på en resa som vi inte hade haft råd med bara för att vi hoppades på att gästerna skulle lägga stora summor. Några av våra gäster gav ingen present för de hade verkligen inte råd efter inköp av kläder och resan dit, och jag har bedyrat att den största presenten är att de kom och att det var allt vi ville ha. De tycks förstå det nu och det glädjer mig stort.

Jag förstår Energys frustration, hon känner säkert sina gäster bäst, men för er andra tycker jag att ni ska akta er innan ni kallar folk i allmänhet för snåljåpar. Ni har ju ingen aning. :/

• Red Scarlet
    sadii skrev 2009-07-04 10:37:34 följande:
    sen får man titta i sin plånbok och se vad man har råd med naturligvis men jag tycker en normal summa om man inte har råd är 1500 till brudparet
    Först blev jag lite chockad av din kommentar, sedan insåg jag att du skrev "i våran kultur", du pratar alltså inte om den traditionellt svenska kulturen. I många andra länder, arabvärlden och asien, är traditionerna helt annorlunda gällande hur man firar sitt bröllop och vilka gåvor man ger och hur stora summor det gäller. Detta har börjat influera Sverige lite grann men är egentligen från början väldigt 'osvenskt' om man får kalla det så att alla gäster ska ge stora summor pengar som bröllopsgåva. Det är i vilket fall uppfattningen jag fått.

Min far var för övrigt väldigt tacksam över att vi ville ha ett 'svenskt' litet bröllop och inte fira som i hans hemland, då 500personer skulle bjudits in med hjälp av hans egen plånbok och festen skulle vara i dagarna tre
Svar på tråden Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)