Inlägg från: BlomAnna |Visa alla inlägg
  • BlomAnna

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

FruLjungberg skrev 2009-06-29 20:40:55 följande:
    Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?Kanske gå själv?
    Funderar på samma sak så jag puffar och hoppas på många synpunkter...

I sverige är det väl vanligast att man går in tillsammans, men det tycker jag känns trist...Vi ska också gifta oss borgerligt
  • BlomAnna

Jag kan tycka det är fint att gå själv känns lite som att man möts halvvägs precis som man gör många gånger i livet i övrigt...

Så kan ajg tycka att det är lite gulligt att pappan lämnar över eller nån annan för den delen...lite som att han säger jag vet att du tar hand om min dotter och du har min välsingelse...men kan även se det som du säger som att det är som att lämna över en ägodel...beror på vilka glasögon man har på sig

• BlomAnna

Tror att det är anglosaxisk radition att pappan överlämnar bruden....

• BlomAnna
    Duvethon skrev 2009-06-29 21:05:03 följande:
    Jag håller med, men just för att gästerna kommer ha "olika glasögon på sig" kan det ju vara bra att veta att endel kanske tänker i de banorna, fast jag hade nog INTE tänkt så om jag var gäst på ett bröllop med brudöverlämning just för att vi lever ju i ett modernt samhälle och det är väl knappast någon som känner sig "ägd" av sin pappa ?! :)
    nej det hoppas jag inte det finns så många som gör...

Man får helt klart tänka på att det kan uppfattas olika.
  • BlomAnna

anne på grönkulla skrev 2009-06-30 05:30:23 följande:

Sålänge man använder ord som "bli ledd av" och "överlämning" så finns man ju aktivt i den ojämställda patriarkaliska traditionen - så då kanske man inte ska förvånas om folk ser det så och reagerar därefter.
    Det är väl att ta i? Jag känner mig inte alls förtryckt eller som om jag är en del av någon ojämställd tradition men tycker ändå det skulle vara fint om min pappa "överlämmnade" mig. Det vore väl skillna dom han valt mannen jag ska gifta mig med, men han har jag valt alldeles på egen hand

Tror ärligt talat inte det är många som tänker som du skriver...möjligtvis ultra feminister med britande verklighetsanknytning men några sådana umgås iaf inte jag med
  • BlomAnna

Jag ska nog köra på spåret att jag och m2b möts i halva gången (gifter oss borgerligt men stolsraderan bildar ju en gång. Dvs han står där framme och jag kommer bkifrån, när jag kommer gående börjar han gå mot mig för att möta mig...det tycker jag verkar romantiskt och jämställt

• BlomAnna

Suss o Jonas skrev 2009-06-30 09:15:33 följande:

Min Pappa överlämnar inte mig!Han följer mig på en av de viktigaste sträckorna i mitt liv!
    Bra formulering
  • BlomAnna
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 09:23:20 följande:

Och varför i hela fridens namn väljer du inte din blivande make att gå bredvid dig "den viktigaste sträckan i ditt liv"?! Oavsett hur ni formulerar det så kommer jag aldrig förstå att ni VÄLJER att inte dela en sån fin stund med er livskamrat. *skakar på huvudet*
    Hon kanske vill att det ska symbolera vägskälet i hennes liv. Hon har vandrat en väg "ensam" och nu ska hon vandra tillsammans med hennes m2b i fortsättningen (de går ju ut tillsammans)
  • BlomAnna
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 10:04:27 följande:
    Är ledsen, ser ingen vacker symbolik i att man är såpass osjälvständig att man måste ha med sig pappa (eller mamma) bredvid sig när man ska gifta sig. Ser inget romantiskt eller vuxet med det.
    Det handlar väl inte om att man är osjälvständig? Det handlar om att man vill ha någon som betyder mycket för en bredvid sig på en av sina största dagar i livet för att möta personen man i fortsättningen skall vandra sida vid sida med.
  • BlomAnna
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 10:15:36 följande:

Jo, för mig symboliserar det verkligen en osjälvständighet. Därför är också symboliken så stark när ett brudpar kommer gemensamt in genom dörrarna, alla gästerna reser sig upp och vigseln kan börja. Ett gemensamt beslut att detta par ska dela livet med varandra vilket i sig är väldigt romantiskt. Det är inget skådespel där andra familjemedlemmar egentligen har någon funktion tycker jag.
    Så om han står och väntar på henne är det inte ett ömsesidigt beslut?
    Han väntar på henne hon kommer till honom för att de vill, för att de älskar varandra på vilket sätt är inte det ömsesidigt?

Alla är vi olika och man väljer ju vilka glasögon man ser saker med...ibland kan det vara bra att öppna sinnet och vidga vyerna lite...
  • BlomAnna
    annapytt skrev 2009-06-30 10:20:02 följande:
    Jag förstår verkligen inte den här diskussionen, varför den överhuvud taget finns.Om man inte förstod det själv, utan har fått symboliken förklarad för sig och ändå väljer att gå tillsammans med "överhuvudet", det övergår mitt förstånd.Men ska ni inte köra hela vägen då, och även ha med frasen "who gives this woman..."? Det skulle väl vara jättefint om pappsen leder fram bruden för att sedan överlämna henne till nästa man, som en liten gåva sådär. Då slipper han ju tänka på bröllopspresent också.
    Äsch vem fan tänker så nu för tiden? Det är väl 2009 eller har jag missat nåt?

Tycker diskussionen spårar ur. Alla gör väl som de villpå deras bröllop.
  • BlomAnna
    Aleta skrev 2009-06-30 10:15:32 följande:
    Underbart!Precis den här sortens argument är det som försvårar allt jämställdhetsarbete.När det inte passar en själv så går man till angrepp mot de som kämpar!?Jag är varken ultrafeministisk eller har bristande verklighetsuppfattning.Hur är det själv? Rosa Hollywooddrömmar låter inte så väldigt verklighetsförankrat tycker jag.Ser du den tydliga symboliken?Hör du själv vad du säger och hur det uppfattas?Vet du hur verkligheten ser ut för de flesta kvinnor i världen?Inser du att ALLT man gör påverkar andra?Det går inte att bestämma sig för att en symbol betyder något annat för att man vill det, man spelar upp samma scen för utomstående i alla fall.
    Kära nån vad du går till person angrepp, jag är väl medveten om hur det ser ut för kvinnor i världen men jag är också väl medveten om hur det ser ut i "min värld" så att säga. Ingen som känner mig skulle tycka att jag verkar förtryckt eller är osjälvständig om JAG väljer att gå mot min man med min pappa vid min sida.

Självklart påverkar det jag gör men jag hoppas att de andra mycket större sakerna jag gör och jobbar för påverkar mer än om jag går bredvid min pappa på mitt bröllop.

Jag har inga rosa hollywoddrömmar och ska inte ha min pappa vid min sida som jag skrivit tidigare men om man vill det måste man väl få det eller? vad jag försökte få fram var att det finns två sidor av det. Man behöver inte alltid se det värsta i allting utan man kan välja att se det på olika sätt.

Verkar dock aningen svårt för just dig men alla kan lära sig t.om. du
  • BlomAnna
    Aleta skrev 2009-06-30 10:25:33 följande:
    Kolla länken ovan, det finns många som tänker så - tyvärr!
    Men då ligger ju problemet betydligt djupare än i det vi diskuterar nu. Det finns fan så mycket viktigare jämställdhetsfrågor att jobba med än detta.
  • BlomAnna
    annapytt skrev 2009-06-30 10:34:52 följande:
    Oj, oj... det finns många. Ja, det är 2009. och ändå så tycker många att det är finast att bruden leds in av sin far, att det gemensamma hushållet är kvinnans huvudansvar (nej, det räknas inte när mannen "hjälper till"), att flickor ska vara skötsamma och tysta medans pojkar förväntas vara högljudda och ta plats, för "pojkar är ju pojkar".Att det är kvinnor som protesterar när man försöker att ändra dessa saker är obegripligt. Vi kämpar ju för er och för att era barn, oavsett snopp eller snippa, ska ha samma förutsättningar och kunna leva på samma villkor.
    haha du skulle se fördelningen mellan mig och min M2b och du skulle inse att vi är sjukt jämställda och det till trots kan jag tänka mig att min pappa följer mig till altaret (även om jag nu inte ska ha det så)

Jag kämpar också för att alla ska ha samma rättigheter och skydligheter och kanke har jag kommit ännu längre i det tänket eftersom jag inte kan se det som förtryck om man går med sin pappa fram till altaret.

Jag sitter på en ledande position i en mycket mansdominerad branch och slåss varje dag för jämställdhets frågor så jag blir uppriktit förbannad över att man kan påstå att jag inte vill förändra. Jag har nog förändrat mer än många någonsin kommer att göra.
  • BlomAnna
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 10:37:45 följande:

Kasta inte sten i glashus. Om du tycker att Aleta går till personangrepp så gör du det lika mycket.Det handlar inte om att vidga vyerna, det handlar om att inse symboliken  och ursprunget i en handling. Varför ska man glorifiera den bara för att vi befinner oss 2009? Vad är det som gör att symboliken helt plötsligt blir "gullig"?
    För att man inte längre drar de prallelerna, för att man är mordern och öppen i sina tankar så den gamla symboliken inte längre spelar någon roll.
  • BlomAnna
    annapytt skrev 2009-06-30 10:45:49 följande:
    Det där får du gärna förklara lite bättre, för jag förstår inte. Och vad är det som gör att inledandet av en man till en annan är ok, men det som följer sekunderna efter (dvs "vem ger bort denna kvinna?" inte är det (för det verkade det ju som att du inte tyckte)?Kan man applicera klipp och klistra-metoden på allt?
    Vad jag menar är att man om man är någorlunda mordern och öppen i sitt tänkande inte tänker "nu lämnar den mannen henne till den nya mannen" jag förstår att det har varit så, att det är så på många ställen i världen, men jag tror inte många svenskar idag 2009 gör de kopplingarna i tanken.

Jag skulle aldrig tänka så iaf, och inte någon i min omgivning heller.

Tycker inte att det är en klipp och klistra metod. Tycker att det är att göra det man känner känns rätt för just en själv. Är det fel?
  • BlomAnna
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 11:04:26 följande:

Jag har inget förbannat liv. Jag vill bara leva i en verklighet och inte i någon rosa puffdröm inspirerad av Hollywood när själva handlingen har ett ursprung i ett förkastligt samhälle där kvinnans röst och rätt inte räknas."Krakarna" som har det tuffare än oss här ska då inte heller få se hur vi romantiserar deras hemska verklighet där unga flickor säljs till gamla gubbar och verkligen överlämnas som en ägodel. Men det är ju så fint och vi är ju så moderna så det spelar ingen roll?
    Hur många afrikanska kvinnor eller män tror du inspireras av svenska traditioner. Tror inte de grupper som förtrycker sin akvinnor tänker " joho men det är ok i Sverige då är det ok här med " De kulturella och religösa traditionerna de har går mycket djupare än så.
  • BlomAnna

Bäst att tillägga att jag vet att det inte är en svenska tradition med "överlämmnande" Så behöver det inte bli en miljard inlägg om det

• BlomAnna
    passionsblomman skrev 2009-06-30 11:40:52 följande:
    BlomAnna: jag skulle vilja att du visar på exakt vad i Aletas argumentation och frågor till dig som är ett personangrepp.Jag är hjärtligt trött på missbruket av ord som personangrepp, kränkning, påhopp och "spåra ur".Jag vill gärna veta vad det är du menar.Själv upfattar jag Aleta som tydlig, välformulerad och saklig.
    Vet inte varför jag ska förklara mig för dig men jag tycker det är person angrepp när man citerar någons inlägg och sedan skirver i stil med "så kan du ju inte tänka" och "hur fan menar du då" etc.
  • BlomAnna
    Aleta skrev 2009-06-30 10:15:32 följande:
    .Hur är det själv? Rosa Hollywooddrömmar låter inte så väldigt verklighetsförankrat tycker jag.Ser du den tydliga symboliken?Hör du själv vad du säger och hur det uppfattas?Vet du hur verkligheten ser ut för de flesta kvinnor i världen?Inser du att ALLT man gör påverkar andra?Det går inte att bestämma sig för att en symbol betyder något annat för att man vill det, man spelar upp samma scen för utomstående i alla fall.
    Passionsblomma: Tycker du verkligen detta är tydligt och objektivt? Det är direkta frågor och påståenden om mig och till mig.
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?