• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • BlomAnna
    FruLjungberg skrev 2009-06-29 20:40:55 följande:
    Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?Kanske gå själv?
    Funderar på samma sak så jag puffar och hoppas på många synpunkter...

I sverige är det väl vanligast att man går in tillsammans, men det tycker jag känns trist...Vi ska också gifta oss borgerligt
  • FruLjungberg

är det? bara varit med om det på ett bröllop... men men får se hur det blir

• frökenfalksnartfru

Jag ska ta hjälp av min lillebror (min pappa finns inte i livet) för jag kommer nog att vara så nervös och hispig så jag behöver någon att hålla i ....

• Juis31

Min far ska leda mig fram,min blivande ska stå där framme..så långt har vi kommit i planeringen,men haar inte tänkt på hur mina 2 tärnor eller bestman ska stå..eller om dom ska komma in efter mig o far !

• Duvethon

Det är nog inget som prästerna gillar att göra egentligen ifall du, fru Ljungberg har tänkt få en kyrklig välsignelse. Jag tycker det är allra finast att gå in tillsammans, det visar att man går dit självmant. MEN det blir ju vanligare och vanligare med brudöverlämning och det är klart att man måste ju få göra som man själv vill.

• FruLjungberg

varör får an inte göra så om det är kyrklig välsignelse.

• Duvethon

Man *får* det men vår präst sa att han verkligen försöker övertala par att inte göra det om de inte är införstådda med signalerna det sänder, alltså att bruden är någon form av ägodel som ska överlämnas från en man till en annan. Det är inte svensk sed (iaf inte de senaste 100-200 åren) utan amerikansk tradition som man sett på TV.

• BlomAnna

Jag kan tycka det är fint att gå själv känns lite som att man möts halvvägs precis som man gör många gånger i livet i övrigt...

Så kan ajg tycka att det är lite gulligt att pappan lämnar över eller nån annan för den delen...lite som att han säger jag vet att du tar hand om min dotter och du har min välsingelse...men kan även se det som du säger som att det är som att lämna över en ägodel...beror på vilka glasögon man har på sig

• BlomAnna

Tror att det är anglosaxisk radition att pappan överlämnar bruden....

• Duvethon

Jag håller med, men just för att gästerna kommer ha "olika glasögon på sig" kan det ju vara bra att veta att endel kanske tänker i de banorna, fast jag hade nog INTE tänkt så om jag var gäst på ett bröllop med brudöverlämning just för att vi lever ju i ett modernt samhälle och det är väl knappast någon som känner sig "ägd" av sin pappa ?! :)

BlomAnna skrev 2009-06-29 21:01:22 följande:
    Jag kan tycka det är fint att gå själv känns lite som att man möts halvvägs precis som man gör många gånger i livet i övrigt...Så kan ajg tycka att det är lite gulligt att pappan lämnar över eller nån annan för den delen...lite som att han säger jag vet att du tar hand om min dotter och du har min välsingelse...men kan även se det som du säger som att det är som att lämna över en ägodel...beror på vilka glasögon man har på sig
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?