• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Aleta

Och vi får inte glömma "honour and obey" som bara kvinnan säger.
    Läs detta:
    www.momof9splace.com/obey.html
    och förundras sedan över att svenska kyrkan redan på 1300-talet tog ställning för att man skulle gå in som jämlikar i äktenskapet, det är ju smått fantastiskt och unikt!

annapytt skrev 2009-06-30 10:20:02 följande:
    Jag förstår verkligen inte den här diskussionen, varför den överhuvud taget finns.Om man inte förstod det själv, utan har fått symboliken förklarad för sig och ändå väljer att gå tillsammans med "överhuvudet", det övergår mitt förstånd.Men ska ni inte köra hela vägen då, och även ha med frasen "who gives this woman..."? Det skulle väl vara jättefint om pappsen leder fram bruden för att sedan överlämna henne till nästa man, som en liten gåva sådär. Då slipper han ju tänka på bröllopspresent också.
  • BlomAnna
    annapytt skrev 2009-06-30 10:20:02 följande:
    Jag förstår verkligen inte den här diskussionen, varför den överhuvud taget finns.Om man inte förstod det själv, utan har fått symboliken förklarad för sig och ändå väljer att gå tillsammans med "överhuvudet", det övergår mitt förstånd.Men ska ni inte köra hela vägen då, och även ha med frasen "who gives this woman..."? Det skulle väl vara jättefint om pappsen leder fram bruden för att sedan överlämna henne till nästa man, som en liten gåva sådär. Då slipper han ju tänka på bröllopspresent också.
    Äsch vem fan tänker så nu för tiden? Det är väl 2009 eller har jag missat nåt?

Tycker diskussionen spårar ur. Alla gör väl som de villpå deras bröllop.
  • Aleta

Kolla länken ovan, det finns många som tänker så - tyvärr!

BlomAnna skrev 2009-06-30 10:24:06 följande:
    Äsch vem fan tänker så nu för tiden? Det är väl 2009 eller har jag missat nåt?Tycker diskussionen spårar ur. Alla gör väl som de villpå deras bröllop.
  • BlomAnna
    Aleta skrev 2009-06-30 10:15:32 följande:
    Underbart!Precis den här sortens argument är det som försvårar allt jämställdhetsarbete.När det inte passar en själv så går man till angrepp mot de som kämpar!?Jag är varken ultrafeministisk eller har bristande verklighetsuppfattning.Hur är det själv? Rosa Hollywooddrömmar låter inte så väldigt verklighetsförankrat tycker jag.Ser du den tydliga symboliken?Hör du själv vad du säger och hur det uppfattas?Vet du hur verkligheten ser ut för de flesta kvinnor i världen?Inser du att ALLT man gör påverkar andra?Det går inte att bestämma sig för att en symbol betyder något annat för att man vill det, man spelar upp samma scen för utomstående i alla fall.
    Kära nån vad du går till person angrepp, jag är väl medveten om hur det ser ut för kvinnor i världen men jag är också väl medveten om hur det ser ut i "min värld" så att säga. Ingen som känner mig skulle tycka att jag verkar förtryckt eller är osjälvständig om JAG väljer att gå mot min man med min pappa vid min sida.

Självklart påverkar det jag gör men jag hoppas att de andra mycket större sakerna jag gör och jobbar för påverkar mer än om jag går bredvid min pappa på mitt bröllop.

Jag har inga rosa hollywoddrömmar och ska inte ha min pappa vid min sida som jag skrivit tidigare men om man vill det måste man väl få det eller? vad jag försökte få fram var att det finns två sidor av det. Man behöver inte alltid se det värsta i allting utan man kan välja att se det på olika sätt.

Verkar dock aningen svårt för just dig men alla kan lära sig t.om. du
  • BlomAnna
    Aleta skrev 2009-06-30 10:25:33 följande:
    Kolla länken ovan, det finns många som tänker så - tyvärr!
    Men då ligger ju problemet betydligt djupare än i det vi diskuterar nu. Det finns fan så mycket viktigare jämställdhetsfrågor att jobba med än detta.
  • annapytt
    BlomAnna skrev 2009-06-30 10:24:06 följande:
    Äsch vem fan tänker så nu för tiden? Det är väl 2009 eller har jag missat nåt?Tycker diskussionen spårar ur. Alla gör väl som de villpå deras bröllop.
    Oj, oj... det finns många. Ja, det är 2009. och ändå så tycker många att det är finast att bruden leds in av sin far, att det gemensamma hushållet är kvinnans huvudansvar (nej, det räknas inte när mannen "hjälper till"), att flickor ska vara skötsamma och tysta medans pojkar förväntas vara högljudda och ta plats, för "pojkar är ju pojkar".

Att det är kvinnor som protesterar när man försöker att ändra dessa saker är obegripligt. Vi kämpar ju för er och för att era barn, oavsett snopp eller snippa, ska ha samma förutsättningar och kunna leva på samma villkor.
  • Moirie

Jag vill ha de där nervpirrande fantastiska minuterna med BM innanför kyrkporten, innan det är dags att gå fram tillsammans.
    Alla jag känner som gift sig har berättat om hur fantastiskt det var.

För mig skulle det kännas konstigt att bli överlämnad. Jag tror i likhet med Bride in the city att det kanske är något av en åldersfråga. Att se brudöverlämning som något positivt och fint tycks ha kommit de senaste åren, kanske med de ca 10 amerikanska bröllopfilmer som kommer varje år. Vill man inspireras av det tycker jag man ska veta varifrån och vilken funktion brudöverlämning hade tidigare. Om man är ok med det och tycker att just ens egen brudöverlämning säger något annat så får man väl tycka det, men kunna acceptera att kan uppfatta det som ett steg tillbaka. Det är inte en okontroversiell fråga, och det går enmot Svenska kyrkans rekommendationer. Om min åsikt gör mig till en "ultrafemist med bristande verklighetsanknytning", som BlomAnna uttrycker sig, så kan jag leva med det

• Hemlig2009

BlomAnna skrev 2009-06-30 10:31:39 följande:
    Kära nån vad du går till person angrepp, jag är väl medveten om hur det ser ut för kvinnor i världen men jag är också väl medveten om hur det ser ut i "min värld" så att säga. Ingen som känner mig skulle tycka att jag verkar förtryckt eller är osjälvständig om JAG väljer att gå mot min man med min pappa vid min sida.Självklart påverkar det jag gör men jag hoppas att de andra mycket större sakerna jag gör och jobbar för påverkar mer än om jag går bredvid min pappa på mitt bröllop.Jag har inga rosa hollywoddrömmar och ska inte ha min pappa vid min sida som jag skrivit tidigare men om man vill det måste man väl få det eller? vad jag försökte få fram var att det finns två sidor av det. Man behöver inte alltid se det värsta i allting utan man kan välja att se det på olika sätt.Verkar dock aningen svårt för just dig men alla kan lära sig t.om. du

Kasta inte sten i glashus. Om du tycker att Aleta går till personangrepp så gör du det lika mycket.

Det handlar inte om att vidga vyerna, det handlar om att inse symboliken  och ursprunget i en handling. Varför ska man glorifiera den bara för att vi befinner oss 2009? Vad är det som gör att symboliken helt plötsligt blir "gullig"?

• BlomAnna
    annapytt skrev 2009-06-30 10:34:52 följande:
    Oj, oj... det finns många. Ja, det är 2009. och ändå så tycker många att det är finast att bruden leds in av sin far, att det gemensamma hushållet är kvinnans huvudansvar (nej, det räknas inte när mannen "hjälper till"), att flickor ska vara skötsamma och tysta medans pojkar förväntas vara högljudda och ta plats, för "pojkar är ju pojkar".Att det är kvinnor som protesterar när man försöker att ändra dessa saker är obegripligt. Vi kämpar ju för er och för att era barn, oavsett snopp eller snippa, ska ha samma förutsättningar och kunna leva på samma villkor.
    haha du skulle se fördelningen mellan mig och min M2b och du skulle inse att vi är sjukt jämställda och det till trots kan jag tänka mig att min pappa följer mig till altaret (även om jag nu inte ska ha det så)

Jag kämpar också för att alla ska ha samma rättigheter och skydligheter och kanke har jag kommit ännu längre i det tänket eftersom jag inte kan se det som förtryck om man går med sin pappa fram till altaret.

Jag sitter på en ledande position i en mycket mansdominerad branch och slåss varje dag för jämställdhets frågor så jag blir uppriktit förbannad över att man kan påstå att jag inte vill förändra. Jag har nog förändrat mer än många någonsin kommer att göra.
  • BlomAnna
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 10:37:45 följande:

Kasta inte sten i glashus. Om du tycker att Aleta går till personangrepp så gör du det lika mycket.Det handlar inte om att vidga vyerna, det handlar om att inse symboliken  och ursprunget i en handling. Varför ska man glorifiera den bara för att vi befinner oss 2009? Vad är det som gör att symboliken helt plötsligt blir "gullig"?
    För att man inte längre drar de prallelerna, för att man är mordern och öppen i sina tankar så den gamla symboliken inte längre spelar någon roll.
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?