Inlägg från: Hemlig2009 |Visa alla inlägg
  • Hemlig2009

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag som gift kan säga att den finaste stunden på hela dagen var när vi stod tillsammans bakom kyrkdörrarna och hörde klockorna slå. Sedan att hålla min man i handen hela vägen fram då han blev väldigt rörd av stunden, det kändes så bra att ha varandra och det hade känts otroligt fel att blanda in pappa i detta! Hur älskad han än är av mig...

Så enligt mig missar ni hela poängen med vigseln, för den är innan det hela börjar. Det är inget skådespel där det går ut på att visa upp sig vacker inför sina gäster och blivande maken, det är att tillsammans börja livet ihop som gifta.

Jag kan helt enkelt inte begripa varför man vill inte vill uppleva detta, för att det är "gulligt att bli ledd av sin pappa"? Jag tycker dessutom det ser ganska larvigt ut när 25-35åriga brudar som är vuxna sedan länge tar till pappa just vid bröllopet.

Vi hade en gästbok där gästerna skulle skriva sitt starkaste minne ihop med brudparet. Min moster skrev att det var när vi steg in tillsammans i kyrkan för kärleken lyste så om oss.

• Hemlig2009

Suss o Jonas skrev 2009-06-30 09:15:33 följande:
    Min Pappa överlämnar inte mig!Han följer mig på en av de viktigaste sträckorna i mitt liv!

Och varför i hela fridens namn väljer du inte din blivande make att gå bredvid dig "den viktigaste sträckan i ditt liv"?!

Oavsett hur ni formulerar det så kommer jag aldrig förstå att ni VÄLJER att inte dela en sån fin stund med er livskamrat. *skakar på huvudet*

• Hemlig2009

Är ledsen, ser ingen vacker symbolik i att man är såpass osjälvständig att man måste ha med sig pappa (eller mamma) bredvid sig när man ska gifta sig. Ser inget romantiskt eller vuxet med det.

• Hemlig2009

BlomAnna skrev 2009-06-30 10:11:26 följande:
    Det handlar väl inte om att man är osjälvständig? Det handlar om att man vill ha någon som betyder mycket för en bredvid sig på en av sina största dagar i livet för att möta personen man i fortsättningen skall vandra sida vid sida med.

Jo, för mig symboliserar det verkligen en osjälvständighet. Därför är också symboliken så stark när ett brudpar kommer gemensamt in genom dörrarna, alla gästerna reser sig upp och vigseln kan börja.

Ett gemensamt beslut att detta par ska dela livet med varandra vilket i sig är väldigt romantiskt. Det är inget skådespel där andra familjemedlemmar egentligen har någon funktion tycker jag.

• Hemlig2009

BlomAnna skrev 2009-06-30 10:31:39 följande:
    Kära nån vad du går till person angrepp, jag är väl medveten om hur det ser ut för kvinnor i världen men jag är också väl medveten om hur det ser ut i "min värld" så att säga. Ingen som känner mig skulle tycka att jag verkar förtryckt eller är osjälvständig om JAG väljer att gå mot min man med min pappa vid min sida.Självklart påverkar det jag gör men jag hoppas att de andra mycket större sakerna jag gör och jobbar för påverkar mer än om jag går bredvid min pappa på mitt bröllop.Jag har inga rosa hollywoddrömmar och ska inte ha min pappa vid min sida som jag skrivit tidigare men om man vill det måste man väl få det eller? vad jag försökte få fram var att det finns två sidor av det. Man behöver inte alltid se det värsta i allting utan man kan välja att se det på olika sätt.Verkar dock aningen svårt för just dig men alla kan lära sig t.om. du

Kasta inte sten i glashus. Om du tycker att Aleta går till personangrepp så gör du det lika mycket.

Det handlar inte om att vidga vyerna, det handlar om att inse symboliken  och ursprunget i en handling. Varför ska man glorifiera den bara för att vi befinner oss 2009? Vad är det som gör att symboliken helt plötsligt blir "gullig"?

• Hemlig2009

agtiwi skrev 2009-06-30 10:41:40 följande:
    Tänkte bara informera om att när vi träffade vår präst för vigselsamtal så var det han som tog upp frågan om vi skulle gå in tillsammans eller om jag skulle gå in tillsammans med någon annan och att m2b skulle stå där framme och vänta. Denna präst är varken modern, omodern eller ser ner på övriga medmänniskor. Han är helt enkelt bara för att människor ska få ta sina egna beslut. Prästen anser sig inte vara något överhuvud som tycker sig ha rätten att styra och ställa varken vid bröllop, begravning eller något annat för den delen. Har aldrig träffat en så ödmjuk människa i hela mitt liv, så om jag någongång mer i mitt liv tvingas genomgå något mycket svårt är det honom jag kommer vända mig till!Till alla feminister som kämpar sig både gula och blå för jämställdhet kan jag bara upplysa om att min personliga åsikt är att ni genom att hålla på som ni gör faktiskt gör klyftan mellan kvinnor och män bara än större. Folk har gjort som de velat i alla tider och faktum är att klyftan mellan skikten har minskat. Mer frihet åt folket!!

Och varför tror du att klyftan har minskat? Automatiskt kanske? Det var därför kvinnorna fick rösträtt "bara sådär" för att männen kom på att de skulle få det?

• Hemlig2009

BlomAnna skrev 2009-06-30 10:40:56 följande:
    För att man inte längre drar de prallelerna, för att man är mordern och öppen i sina tankar så den gamla symboliken inte längre spelar någon roll.

Är det så enkelt? Jaha men då så.

• Hemlig2009

agtiwi skrev 2009-06-30 10:51:56 följande:
    Nej, men saker och ting ordnar upp sig. Man behöver inte viga hela sitt förbannade liv åt jämställdhet. I sådana fall tycker jag att folket inte ska få äta fler än 2 potatisar eller en slev makaroner varje middag, för tänk på barnen i afrika. Om vi minskar ner våra matkostnader så kan vi skicka överskottet till bättre behövande och på så sätt se till att det blir mer jämställt där med. Eller räknas inte de krakarna?

Jag har inget förbannat liv. Jag vill bara leva i en verklighet och inte i någon rosa puffdröm inspirerad av Hollywood när själva handlingen har ett ursprung i ett förkastligt samhälle där kvinnans röst och rätt inte räknas.

"Krakarna" som har det tuffare än oss här ska då inte heller få se hur vi romantiserar deras hemska verklighet där unga flickor säljs till gamla gubbar och verkligen överlämnas som en ägodel. Men det är ju så fint och vi är ju så moderna så det spelar ingen roll?

• Hemlig2009

Bride in the city: Jag kan absolut se en skillnad där vi värnar om traditioner och där vi "glömmer" symboliken i en handling och romantiserar den. Ja, jag hade bukett och klänning. Vad i detta ställer mannen i dålig dager? Hans kläder kostade lika mycket som mina. Vi gav varandra inga morgongåvor men hade vi gjort det så hade det varit ömsesidiga gåvor då just morgongåvan symboliserade att kvinnan inte annars skulle klara sig på egna ben efter makens död. Vilket vi idag gör tack vare alla kvinnor före oss som kämpat för att vi ens ska kunna få jobba! Vi har ju fortfarande 2009 inte lika lön för lika arbete, otroligt upprörande.

• Hemlig2009

agtiwi skrev 2009-06-30 11:08:42 följande:
    Varje sak kan faktiskt ha två sidor. Här görs det av kärlek, därmed blir budskapet ett annat! Personligen har jag väldigt svårt att se varför man inte ska kunna ta en negativ sak och vända till något positivt.

Som när en man slår en kvinna för att hon då ska lära sig att städa bättre eller något dylikt. Bara han gör det av kärlek? Det måste ju också vara positivt? *ironisk*

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?