Går ni själva eller blir ni överlämnade?
Jag som gift kan säga att den finaste stunden på hela dagen var när vi stod tillsammans bakom kyrkdörrarna och hörde klockorna slå. Sedan att hålla min man i handen hela vägen fram då han blev väldigt rörd av stunden, det kändes så bra att ha varandra och det hade känts otroligt fel att blanda in pappa i detta! Hur älskad han än är av mig...
Så enligt mig missar ni hela poängen med vigseln, för den är innan det hela börjar. Det är inget skådespel där det går ut på att visa upp sig vacker inför sina gäster och blivande maken, det är att tillsammans börja livet ihop som gifta.
Jag kan helt enkelt inte begripa varför man vill inte vill uppleva detta, för att det är "gulligt att bli ledd av sin pappa"? Jag tycker dessutom det ser ganska larvigt ut när 25-35åriga brudar som är vuxna sedan länge tar till pappa just vid bröllopet.
Vi hade en gästbok där gästerna skulle skriva sitt starkaste minne ihop med brudparet. Min moster skrev att det var när vi steg in tillsammans i kyrkan för kärleken lyste så om oss.