Inlägg från: Hemlig2009 |Visa alla inlägg
  • Hemlig2009

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Tess80 skrev 2009-06-30 11:47:12 följande:
    Nu måste jag fråga en sak....Varför undrar ni (som är emot överlämning), om varför man vill bli överlämnad överhuvudtaget när ni ändå inte "vill förstå" eller att "ni tycker att ni inte fått dom svar som ni vill ha?" Det går emot mitt förstånd...det blir liksom bara som en dålig skiva som upprepar sig...Vi bryter ändå inga lagar och detta är någonting som är mellan prästen och brudparet att bestämma. Vi tänker ju inte ta ansvar för att våran präst har sagt "ja självklart". Det får ju stå för prästen och vad hon har för plikter och skyldigheter till kyrkan. Men självklart är vi jätteglada att hon sa "ja" =)

Jag tycker att brudparet själva ska ta ställning till vad de vill symbolisera. Oavsett om prästen säger ja eller inte. Ungefär som vissa kunder jag möter på banken, de lånar så stort belopp som de får istället för att tänka efter hur mycket de är villiga att lägga på boendet (väldigt OT ). Och ja, er präst går emot bestämmelserna.

Jag vill verkligen förstå men jag kan bara inte. Jag med många andra gifta tjejer säger att det var den mest underbara stunden på dagen, ändå så väljer ni att; inte bara dela den stunden med er pappa(!?) men även stolta symbolisera ett kvinnoförtryck.

• Hemlig2009

BlomAnna skrev 2009-06-30 11:50:50 följande:
    Passionsblomma: Tycker du verkligen detta är tydligt och objektivt? Det är direkta frågor och påståenden om mig och till mig.

Det är väl inte personangrepp att ställa frågor?

• Hemlig2009

"Verkar dock aningen svårt för just dig men alla kan lära sig t.om. du"

Den meningen tycker jag är mycket värre än att ställa en fråga till någon...

• Hemlig2009

Bambi76 skrev 2009-06-30 11:59:47 följande:
    Jag kan bara svara för mig nu men den dagen jag och min BM gifter oss så kommer den underbaraste stunden på dagen vara när vi svarar JA till varandra i kyrkan.

Men det vet du ju inte än.

• Hemlig2009

Tess80 skrev 2009-06-30 15:37:39 följande:
    Men vad är det nu... jag har redan sagt mitt...varför ens fortsätta när ni ändå inte förstår...det finns ingen mening med detta ju? Börjar bli lite väl tramsigt! Ni får tro vad ni vill, jag kunde inte bry mig mindre. När ni inte vill förstå så är det ju inte vårat fel. Så sluta nu.....det börjar bli tröttsamt *gäsp* Och dessutom så bryr jag mig inte om "jämstäldighetsarbete" (som ni borde ha förstått vid det här laget) kunde inte bli mer ointressant i detta sammanhang...Det är bara att inse, att ni "motståndare" inte kommer att få det svar som ni är ute efter!

Och ni kommer aldrig få vår förståelse. Och hålla på och gäspa är ganska oartigt, tycker du inte?

Att tycka jämställdhetsarbete är tramsigt, saknar ord för att ens bemöta det. Sorgligt tycker jag att det är.

• Hemlig2009

FruLjungberg skrev 2009-06-30 15:46:15 följande:
    Agtiwi: det var ju aldrig frågan om att tycka lika. jag ville bara veta hur ni andra skulle göra.. eller förslag om någon annan ide.Om jag går med min son blir det då mer jämställd?

Nej, verkligen inte. Då är det ännu tydligare att männen styr över kvinnorna. Tom sönerna över sina mammor. För så var det ju, dog pappan så blev äldsta sonen "överhuvud" i familjen.

Nu var det nog inte svaret du önskade men så skulle jag tänka om jag såg det.

• Hemlig2009

agtiwi skrev 2009-06-30 15:49:57 följande:
    Nej, det var inte din fråga. Men här strids det ju mer eller mindre för att de som är emot ska bli för och att de som är för ska bli emot, det var där jag menade att vi aldrig kommer tycka lika så då är det ingen idè att föra en sådan diskussion.

MulleNuh har ju faktiskt ändrat åsikt i frågan, så visst går det att tänka om.

• Hemlig2009

FruLjungberg skrev 2009-06-30 16:06:45 följande:
    JD: skämtar du eller r du allvarlig för incest är inget roligt överhuvudtaget..Jo han är mannen i mitt liv, han kommer tyvärr alltid på plats ett sen min gubbe. Vi kämpade som fan för att få honom och förlorade honom nästan under graviditeten.Och jag vet att sonen med kommer före mig när det gäller min gubbe. Barnen kommer först..

Inser att du inte alls förstår vad JD menar. Mannen i ditt liv, ja men han bestämmer väl inte över dig såsom jag menade, som familjens överhuvud?

Håller för övrigt med JD i det hon skriver.

Du kanske ska fråga din pappa om han alls vill "lämna över dig". Han kanske tycker att vigseln är till för er som brudpar och hellre vill sitta som brudens far längst fram, tillsammans med övriga föräldrar?

• Hemlig2009

Nämen, är det uppvisning av DIG som det hela handlar om? Varför sa du inte det på en gång!

Då hade vi kunnat komma med massor av förslag, tex du kan komma in på rollerblades, kanske flygande med vajer runt midjan eller varför inte dansande till senaste schalgerdängan.

• Hemlig2009

Har du ingen humor människa?

Och nej, vår bröllopsdag handlade verkligen INTE om att jag skulle visa upp mig. Den handlade om massor av kärlek och att vi nu gjorde ett avstamp tillsammans.

Fina vill väl alla vara på sin bröllopsdag, så även brudgummen?! Är det inte lika mycket hans dag menar du? Vi ska på bröllop om ett par veckor och jag tänker minsann klä upp mig då också, trots att ingen (förutom maken då) kommer att titta på mig. Inga mjukisbyxor då heller...

• Hemlig2009

Tess80 skrev 2009-06-30 20:00:29 följande:
    Ja men herregud! JAG tycker inte om att diskutera om varför just JAG har valt brudöverlämning, sedan kanske vissa andra tycker det, och det får ju stå för dom eller hur!Och ja, jag tycker att det är skit tråkigt med jämställdhet och har inget intresse alls av att tänka "på alla som har kämpat innan oss för att få det vi har idag..."

*skakar på huvudet* Riktigt riktigt sorgligt. Vet du egentligen vilket sorts intryck du gör med såna kommentarer?

Vet du att ditt andra inlägg var fullt av frågor till oss som är emot överlämning? Varför ens ställa frågor om man inte vill vara med och diskutera?

• Hemlig2009

FruLjungberg skrev 2009-06-30 20:47:01 följande:
    Jo men svar på HUR NI GÖR eller ska göra har jag inte fått bara en massa det är kvinnoförnedrande, gammal tradition.. osv..

Såhär svarade jag i mitt första inlägg bla:

"Jag som gift kan säga att den finaste stunden på hela dagen var när vi stod tillsammans bakom kyrkdörrarna och hörde klockorna slå. Sedan att hålla min man i handen hela vägen fram då han blev väldigt rörd av stunden, det kändes så bra att ha varandra och det hade känts otroligt fel att blanda in pappa i detta! Hur älskad han än är av mig..."

• Hemlig2009

othlucas skrev 2009-07-01 09:42:13 följande:
    Vilka signaler? Tror du seriöst att folk tänker så här???

Ja, det gör jag. Men jag skulle aldrig säga det om jag var gäst på ett bröllop. Tänker såklart glädjas tillsammans med brudparet oavsett.

• Hemlig2009

othlucas skrev 2009-07-01 10:13:42 följande:
    Jo men man håller väl inte med en person bara för att man tycker om den? Jag håller knappast med min m2b i många fall. Vad jag menar är att dra det så långt att lämna över ansvaret från en man till en annan...att jag är oförmögen att ta hand om mig själv.. SNÄLLA, alla tjejer som tänker så nedvärderar sig själva. Stå på er lite.

Ha ha, jättefestligt att just du säger att VI ska stå på oss.

Nej, den man är mest ärlig mot är väl sin partner. Däremot går jag sällan in i vilda diskussioner med vänner och bekanta, det handlar om artighet och lite smidighet. Det får ju stå för dem om de vill bli överlämnade, jag kommer dock som jag skrev tidigare att tycka och tänka lite om det på ett inte alltför positivt sätt.

• Hemlig2009

othlucas skrev 2009-07-01 10:48:17 följande:
    Men du kan ju inte säga att deras vigsel är ett skådespel? Att de spelar upp en scen som är ojämlik. Det är ingen film, de ska ju för sjutton gifta sig...på riktigt! Så snälla, vi som väljer att bli överlämnade, kalla inte våra vigslar för skådespel och att vi spelar upp en scen.Det är inte riktigt schysst.

Jo, men varför då gå in på med sin pappa om det inte är för att det är ett "fint skådespel"? Nu blir jag lite förvirrad. För om det inte ska visa era gäster något så varför då göra det? Om det viktiga är att ni ska gifta er så varför inte gå in tillsammans?

• Hemlig2009

Bride in the city skrev 2009-07-01 10:37:23 följande:
    Vet inte hur vanligt det är att man går på bröllop där man inte känner de som gifter sig? Hur kan man ens få för sig att en vän är förtryckt, känner man den inte bättre än så? Och om det är någon man inte känner medan ens partner är god vän med någon i brudparet, hur kan man då bestämma sig för att personen är hunsad utan att veta något om denne? Och om någon har en dominant partner och ändå gifter sig med en sådan person är väl brudöverlämning det minsta problemet i den relationen? Vill anknyta till det som står ovan att ingen skulle inbilla sig att mannen jag gifter mig med betalat 10 kor till min familj. Men i mitt fall så står mannen för båda ringarna (jag köpte hans vigselring, förvisso, men även om man räknar av den är jag likafullt köpt). Så även om vi nalkas vigselförrättaren tillsammans, vilket vi alltså ska göra, är jag uppenbarligen köpt. Men det är säkert bara jag här som fått mina ringar av mannen så jag får stå själv i skamvrån som en ojämställd kvinna? Jag får verkligen se till att hålla tyst om ringarna så att jag inte sänder signaler om att jag är en köpt, ojämställd kvinna.

Jag är väldigt noga med att vi ska leva på samma villkor i vardagen så här har ingen köpt någons ringar, det har vi gjort tillsammans.

• Hemlig2009

Håller med passionsblomman, Tess. Det är stort att kunna be om ursäkt.

• Hemlig2009

Bride in the city skrev 2009-07-01 11:26:11 följande:
    Anser du därmed alltså att de brudar som tar emot en ring är ojämställda och att det är en olämplig signal, eller menar du helt sonika att för just dig kändes det rätt att göra så som ni gjorde. Det senare förstår jag absolut, men borde man inte kunna ta emot en gåva från sin respektive utan att känna att det ger farliga signaler till andra? Eller är man då en kvinna som låter mannen få övertaget? Om man t e x inte har råd med en dyrare ring och mannen har det, ska man välja den billigare ringen då så att man mäktar med att betala hälften?Jag tror nog att det inte alls är ovanligt att kvinnor fortfarande låter mannen betala för ringarna eller en stor del av dem, men de flesta brukar inte träda fram och säga hur det är, utan undantagen brukar vara snabbast med att ge sig tillkänna. Jag för min del skulle inte ha några åsikter om dig av negativ innebörd om mannen hade köpt ringarna åt dig. Känns ert val rätt för er är väl allt väl.

Vi har inget mitt eller ditt när det kommer till pengar. Just för att vi ska kännas oss lika delaktiga i alla beslut som rör vårt liv. Så resonerar vi och jag har faktiskt inte så många åsikter om hur andra gör.

Idag tjänar jag dessutom bra mycket mer än maken men får han jobbet som han har sökt (får svar imorgon vilket är mcyket spännande ) så kommer han gå om mig. Det kvittar liksom.

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?