Inlägg från: annapytt |Visa alla inlägg
  • annapytt

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag förstår verkligen inte den här diskussionen, varför den överhuvud taget finns.
    Om man inte förstod det själv, utan har fått symboliken förklarad för sig och ändå väljer att gå tillsammans med "överhuvudet", det övergår mitt förstånd.

Men ska ni inte köra hela vägen då, och även ha med frasen "who gives this woman..."? Det skulle väl vara jättefint om pappsen leder fram bruden för att sedan överlämna henne till nästa man, som en liten gåva sådär. Då slipper han ju tänka på bröllopspresent också.

• annapytt
    BlomAnna skrev 2009-06-30 10:24:06 följande:
    Äsch vem fan tänker så nu för tiden? Det är väl 2009 eller har jag missat nåt?Tycker diskussionen spårar ur. Alla gör väl som de villpå deras bröllop.
    Oj, oj... det finns många. Ja, det är 2009. och ändå så tycker många att det är finast att bruden leds in av sin far, att det gemensamma hushållet är kvinnans huvudansvar (nej, det räknas inte när mannen "hjälper till"), att flickor ska vara skötsamma och tysta medans pojkar förväntas vara högljudda och ta plats, för "pojkar är ju pojkar".

Att det är kvinnor som protesterar när man försöker att ändra dessa saker är obegripligt. Vi kämpar ju för er och för att era barn, oavsett snopp eller snippa, ska ha samma förutsättningar och kunna leva på samma villkor.
  • annapytt
    BlomAnna skrev 2009-06-30 10:38:44 följande:
    och kanke har jag kommit ännu längre i det tänket eftersom jag inte kan se det som förtryck om man går med sin pappa fram till altaret.
    Det där får du gärna förklara lite bättre, för jag förstår inte.
    Och vad är det som gör att inledandet av en man till en annan är ok, men det som följer sekunderna efter (dvs "vem ger bort denna kvinna?" inte är det (för det verkade det ju som att du inte tyckte)?
    Kan man applicera klipp och klistra-metoden på allt?
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?