Går ni själva eller blir ni överlämnade?
Jippie!
En brudöverlämningstråd, det var på tiden!
Seriöst så finns det många som (tro't eller ej) har väldigt mycket emot brudöverlämning. Det finns t ex denna arga facebookgrupp:
www.facebook.com/group.php
Om man hittar en präst som går med på det så är det förmodligen inte alls en "modern" präst som vissa verkar tro utan troligare en som är "gammaldags" och tycker att kvinnor ska vara underordnade männen. Ett annat alternativ är att prästen kanske inte orkar bråka med bridezillor som bråkar och skriker om de inte får exakt som de vill.
Den enda gångerna när det är motiverat med överlämning i mitt tycke är som för en av tjejerna här på BT. De har ett ojämlikt förhållande, både hon och han lever så både till vardags och sexuellt och de står för det.
Eller när man kommer från en kultur där det är tradition, det blir ju inte bättre rent symbolmässigt, men det krävs mer för att riva upp en gammal tradition.
Fundera allvarligt på vad det är ni väljer att göra när ni gör ett sådant val. Många tycker faktiskt att ni river ner generationers jämställdhetsarbete för en rosa Hollywooddröm.
Jag vet att ni blir jättearga nu - ni vill, ni har alltid drömt om osv, men tänk på detta: Är det inte bättre att få veta hur kontroversiellt detta är innan bröllopet så att ni har en chans att ta ställning till det än efteråt när det är försent? Det är lätt att genomföra saker utan att tänka på konsekvenserna och innehåll ibland. Om jag hade gjort det och sedan hade fått veta detta i efterhand så hade mitt minne av dagen för alltid varit förstört.
Hur ni än gör, så lycka till, men allt ni gör påverkar i slutänden andra. Väljer man dessutom att gifta sig i Svenska kyrkan så borde det vara självklart att följa deras rekommendationer.
Lakritsbåt, varför ska man lämna just området brudöverlämning när man kämpar för jämställdhet? För att somliga inte har funderat på innebörden och tycker att det är gulligt?
Dessutom så har det inte varit tradition sedan 1300-talet och jag tror inte ens att det gjordes innan dess eftersom man vigdes på kyrktrappan. Vi borde istället vara oerhört stolta och värna om den svenska traditionen eftersom den visar på jämställdhet!