Trevligt att se en förståelse för att en del gäster kan uppleva brudöverlämning som något negativt. Jag ser det som klart ojämställt, och rent ut sagt larvigt, när en brud överlämnas av sin pappa.
Sedan 1300-talet har den dominerande traditionen i Sverige varit att man som brudpar går gemensamt fram i kyrkan, för att markera att man gifter sig av egen fri vilja och inte är tvingad till det. Denna symbolik vill kyrkan gärna framhäva, så på en del ställen är det enda tillåtna sättet att gå in till en vigsel. Vissa tillåter inte att bruden överlämnas av sin far, men tillåter att bruden går själv uppför altargången.
Angående att man borde få göra som man själv vill när man gifter sig - ja, men då får man gifta sig borgerligt. I kyrkan får man följa kyrkans "protokoll" och regler. Kyrkan är inte en snygg kuliss man kan ha, och sedan få använda som man vill. En vigsel är en kyrklig handling, som ska göras enligt Svenska kyrkans ordning för hur det ska gå till, och följa riktlinjerna.
Jag vet att det även är tradition med överlämning i Norge. Jag är inte tillräckligt insatt för att veta exakt bakgrund till detta, men i den ursprungliga norska versionen så var det väl vanligt att brudparet red sida vid sida fram till kyrkan och sedan fortsatte in i kyrkan gemensamt? Fast det har jag nog bara från skönlitterära böcker... Så som jag har fattat det (från flera svenskar som bor i Norge) så är det mer "ytterligare ett sätt där Norge apat efter USA" (direkt citat från min väninna)
Jag var inte ett dugg orolig för att min pappa skulle bli besviken över att inte få "leda" mig in i kyrkan... Inte mer besviken än min mamma skulle bli, i så fall. Eller varför skulle inte min mans föräldrar få leda in honom? De kunde gott få sitta längst fram i kyrkan och snyfta litet tillsammans. Skulle aldrig velat särskilja någon av våra föräldrar på det sättet. För övrigt så gifte sig mina föräldrar utan att mamma blev överlämnad. Så OM min pappa skulle velat lämna över mig så är det HAN som blivit alltför inspirerad av amerikanska filmer. Synd för honom i så fall...
Som ni förstår så blev jag INTE överlämnad, skulle aldrig fallit mig in... Angående "spänningen" i att se varandra i bröllopskläderna så hade vi vår sådan stund ett bra tag INNAN vigseln (och innan fotografering) Och det var väldigt trevligt att bara få stå och njuta av det ögonblicket där och då. När vi sedan gick fram tillsammans i kyrkan så var det en hel massa andra känslor... Var ganska trevligt att inte behöva tänka och känna allt på en gång, jag kunde först fokusera på hans uttryck när han såg mig. Och när det var dags för vigseln så var det all spänning och förväntan inför det, och litet våra gästers uttryck, som jag kunde fokusera på.
Ursäkta att det blev så långt...