• FruLjungberg

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag känner sälv att jag inte vill gå med min kille nerför gången. utan han skall stå där framme..

Vi är dock gifta men det var borgerligt och ingen var där då vi ville göra det själva.

MIn syster ska vara tärna som ska gå in med vår son före mig.

Vet ej om pappa skall gå med mig eller är det ovanligt nu förtiden?

Kanske gå själv?

• Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?
  • Hemlig2009

Bride in the city: Jag kan absolut se en skillnad där vi värnar om traditioner och där vi "glömmer" symboliken i en handling och romantiserar den. Ja, jag hade bukett och klänning. Vad i detta ställer mannen i dålig dager? Hans kläder kostade lika mycket som mina. Vi gav varandra inga morgongåvor men hade vi gjort det så hade det varit ömsesidiga gåvor då just morgongåvan symboliserade att kvinnan inte annars skulle klara sig på egna ben efter makens död. Vilket vi idag gör tack vare alla kvinnor före oss som kämpat för att vi ens ska kunna få jobba! Vi har ju fortfarande 2009 inte lika lön för lika arbete, otroligt upprörande.

• Hemlig2009

agtiwi skrev 2009-06-30 11:08:42 följande:
    Varje sak kan faktiskt ha två sidor. Här görs det av kärlek, därmed blir budskapet ett annat! Personligen har jag väldigt svårt att se varför man inte ska kunna ta en negativ sak och vända till något positivt.

Som när en man slår en kvinna för att hon då ska lära sig att städa bättre eller något dylikt. Bara han gör det av kärlek? Det måste ju också vara positivt? *ironisk*

• Ore
    BlomAnna skrev 2009-06-30 10:48:53 följande:
    Vad jag menar är att man om man är någorlunda mordern och öppen i sitt tänkande inte tänker "nu lämnar den mannen henne till den nya mannen" jag förstår att det har varit så, att det är så på många ställen i världen, men jag tror inte många svenskar idag 2009 gör de kopplingarna i tanken. Jag skulle aldrig tänka så iaf, och inte någon i min omgivning heller.
    Nej, jag tänkte att "vad 17, den där tjejen är en av de tuffaste tjejerna jag vet. Hon har skinn på näsan, tar inte skit från någon och pallar det mesta. Flyttade hemifrån som ung tonåring, har rest jorden runt, klarat en ruskigt tuff utbildning, flyttat till ett annat land och börjat jobba och har klarat många tuffa perioder i sitt liv, och alltid satt en ära i att inte behöva be om hjälp i första taget. Varför i hela fridens namn ska hon, på en sådan viktig dag, behöva ha sin pappa som leder henne fram i kyrkan????"

Jag tycker helt enkelt att något som kvinnor kämpade för, blev bespottade och avskydda för, så sent som för 100 år sedan - verkar vi idag ta för givet att vi ska kunna bolla och göra som vi vill med, och ändå förvänta oss att jämställdheten fortsätter att gå framåt? Jag tror tyvärr inte att det är så. Vi kommer att se ett bakslag i jämställdheten om vi övergår till att "alla ska få göra precis som de vill utan att bli ifrågasatta, och eftersom vi tycker det här är gulligt så ska vi göra så".
  • BlomAnna
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 11:04:26 följande:

Jag har inget förbannat liv. Jag vill bara leva i en verklighet och inte i någon rosa puffdröm inspirerad av Hollywood när själva handlingen har ett ursprung i ett förkastligt samhälle där kvinnans röst och rätt inte räknas."Krakarna" som har det tuffare än oss här ska då inte heller få se hur vi romantiserar deras hemska verklighet där unga flickor säljs till gamla gubbar och verkligen överlämnas som en ägodel. Men det är ju så fint och vi är ju så moderna så det spelar ingen roll?
    Hur många afrikanska kvinnor eller män tror du inspireras av svenska traditioner. Tror inte de grupper som förtrycker sin akvinnor tänker " joho men det är ok i Sverige då är det ok här med " De kulturella och religösa traditionerna de har går mycket djupare än så.
  • agtiwi

Jo, för misshandel och i det här fallet bröllop är ju faktiskt nästan samma sak... Du behöver ju inte spela dum. Det finns faktiskt gränser för vad man kan försöka vända till något positivt.

• BlomAnna

Bäst att tillägga att jag vet att det inte är en svenska tradition med "överlämmnande" Så behöver det inte bli en miljard inlägg om det

• MulleNuh

Jag hade i "hela" mitt liv varit helt inne på att jag skulle gå in med pappa den dagen jag gifte mig! Fanns inte något annat alternativ för mig.
    Sen blev jag medlem här inne och VIPS! Jag gick in med min man!

• Bride in the city
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 11:11:41 följande:
    Bride in the city: Jag kan absolut se en skillnad där vi värnar om traditioner och där vi "glömmer" symboliken i en handling och romantiserar den. Ja, jag hade bukett och klänning. Vad i detta ställer mannen i dålig dager? Hans kläder kostade lika mycket som mina. Vi gav varandra inga morgongåvor men hade vi gjort det så hade det varit ömsesidiga gåvor då just morgongåvan symboliserade att kvinnan inte annars skulle klara sig på egna ben efter makens död. Vilket vi idag gör tack vare alla kvinnor före oss som kämpat för att vi ens ska kunna få jobba! Vi har ju fortfarande 2009 inte lika lön för lika arbete, otroligt upprörande.
    Vad är då symboliken? Jo, att kvinnan lämnade sitt barndomshem för ett nytt hem. Jag vet inte om man i det måste tolka in förtryck, utan förtryck finns oavsett brudöverlämning eller ej och förtrycket i världen om vi nu ska prata om de stora sammanhangen vilket det plötsligt tycks handla om här, begås väl primärt mot barn i tredje världen.

Jag har inga synpunkter på andras bröllop, jag hoppas du och din man hade en härlig dag.Men det var du, precis som miljontals andra kvinnor, som bar brudbukett. Inte mannen. Det är väl föräldrat och konserverande om man ska dra saken till sin spets. Jag tycker itne att man behöver göra det, förstå mig rätt. Men jag menar att man bör titta på sig själv först och om man är en förebild för det jämställda och kanske avdramatisera innebörden av vissa saker. Så; jag har inga synpunkter på dig elelr någon annan här. Poängen för mig är att försöka diskutera olika förslag till utformning av vigseln på ett pesrsnligt sätt. Det handlar ju inte om att vi här är piskade att gifta oss, utan vi har vår fria vilja.
  • Bambi76

Håller helt med dig!
    Jag har följt dom andra trådarna med överlämning och blir fortfarande förvånad av att vissa här inne blir så upprörda över att en brud vill gå med sin pappa fram till sin blivande man.Jag kan inte för mitt liv förstå hur denna handling (och nu förutsätter jag att alla som vill gå med sin pappa gör det frivilligt) skulle bidra till att vi kvinnor får ta ett steg tillbaka när det gäller jämnställdhet.
    Jag har i en annan tråd om just överlämning, skrivit att jag ville att min pappa skulle gå med mig fram till min blivande man men nu blir det inte så pga. att min pappa inte kommer till bröllopet och jag vet att ingen av våra vänner eller släktinger skulle tycka att det var konstigt eller att tro att jag inte kan ta hand om mig själv m.m
    Nu kommer vi att lösa detta med att min MB och hans bestman står där framme och väntar på mig och när musiken börjar så kommer jag att gå in själv tillsammans med mina tärnor (även detta har upprört personer här på BT)
    I nästan alla andra trådar får man höra " men det är ER dag och NI bestämmer hur NI vill ha det" men om någon vill gå in med sin pappa så blir det väldigt få sånna tillrop.......

agtiwi skrev 2009-06-30 11:08:42 följande:
    Varje sak kan faktiskt ha två sidor. Här görs det av kärlek, därmed blir budskapet ett annat! Personligen har jag väldigt svårt att se varför man inte ska kunna ta en negativ sak och vända till något positivt.
  • agtiwi

För att det någonsin ska kunna bli så som jämställdhetsjägarna vill så krävs det ju då ett färdigskrivet dokument där det står ord för ord vad som ska sägas under vigseln samt ska in- och utmarsch och psalmer vara lika för alla.
    Låter ju riktigt roligt!! För att inte tala om vad personligt det skulle bli.. Kanske skulle det även vara obligatoriskt vem/vilka som ska vara tärna, bestman etc.

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?