BlomAnna skrev 2009-06-30 10:48:53 följande:
Vad jag menar är att man om man är någorlunda mordern och öppen i sitt tänkande inte tänker "nu lämnar den mannen henne till den nya mannen" jag förstår att det har varit så, att det är så på många ställen i världen, men jag tror inte många svenskar idag 2009 gör de kopplingarna i tanken. Jag skulle aldrig tänka så iaf, och inte någon i min omgivning heller.
Nej, jag tänkte att "vad 17, den där tjejen är en av de tuffaste tjejerna jag vet. Hon har skinn på näsan, tar inte skit från någon och pallar det mesta. Flyttade hemifrån som ung tonåring, har rest jorden runt, klarat en ruskigt tuff utbildning, flyttat till ett annat land och börjat jobba och har klarat många tuffa perioder i sitt liv, och alltid satt en ära i att inte behöva be om hjälp i första taget. Varför i hela fridens namn ska hon, på en sådan viktig dag, behöva ha sin pappa som leder henne fram i kyrkan????"
Jag tycker helt enkelt att något som kvinnor kämpade för, blev bespottade och avskydda för, så sent som för 100 år sedan - verkar vi idag ta för givet att vi ska kunna bolla och göra som vi vill med, och ändå förvänta oss att jämställdheten fortsätter att gå framåt? Jag tror tyvärr inte att det är så. Vi kommer att se ett bakslag i jämställdheten om vi övergår till att "alla ska få göra precis som de vill utan att bli ifrågasatta, och eftersom vi tycker det här är gulligt så ska vi göra så".