Inlägg från: agtiwi |Visa alla inlägg
  • agtiwi

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Tänkte bara informera om att när vi träffade vår präst för vigselsamtal så var det han som tog upp frågan om vi skulle gå in tillsammans eller om jag skulle gå in tillsammans med någon annan och att m2b skulle stå där framme och vänta.
    Denna präst är varken modern, omodern eller ser ner på övriga medmänniskor. Han är helt enkelt bara för att människor ska få ta sina egna beslut. Prästen anser sig inte vara något överhuvud som tycker sig ha rätten att styra och ställa varken vid bröllop, begravning eller något annat för den delen. Har aldrig träffat en så ödmjuk människa i hela mitt liv, så om jag någongång mer i mitt liv tvingas genomgå något mycket svårt är det honom jag kommer vända mig till!
    Till alla feminister som kämpar sig både gula och blå för jämställdhet kan jag bara upplysa om att min personliga åsikt är att ni genom att hålla på som ni gör faktiskt gör klyftan mellan kvinnor och män bara än större. Folk har gjort som de velat i alla tider och faktum är att klyftan mellan skikten har minskat. Mer frihet åt folket!!

• agtiwi

Nej, men saker och ting ordnar upp sig. Man behöver inte viga hela sitt förbannade liv åt jämställdhet. I sådana fall tycker jag att folket inte ska få äta fler än 2 potatisar eller en slev makaroner varje middag, för tänk på barnen i afrika. Om vi minskar ner våra matkostnader så kan vi skicka överskottet till bättre behövande och på så sätt se till att det blir mer jämställt där med. Eller räknas inte de krakarna?

• agtiwi

Varje sak kan faktiskt ha två sidor. Här görs det av kärlek, därmed blir budskapet ett annat! Personligen har jag väldigt svårt att se varför man inte ska kunna ta en negativ sak och vända till något positivt.

• agtiwi

Jo, för misshandel och i det här fallet bröllop är ju faktiskt nästan samma sak... Du behöver ju inte spela dum. Det finns faktiskt gränser för vad man kan försöka vända till något positivt.

• agtiwi

För att det någonsin ska kunna bli så som jämställdhetsjägarna vill så krävs det ju då ett färdigskrivet dokument där det står ord för ord vad som ska sägas under vigseln samt ska in- och utmarsch och psalmer vara lika för alla.
    Låter ju riktigt roligt!! För att inte tala om vad personligt det skulle bli.. Kanske skulle det även vara obligatoriskt vem/vilka som ska vara tärna, bestman etc.

• agtiwi

Kan vi inte bara konstatera att vi aldrig kommer tycka lika i denna fråga och låta det stanna där? Annars är det ju inte konstigt att det finns krig.

• agtiwi

Nej, det var inte din fråga. Men här strids det ju mer eller mindre för att de som är emot ska bli för och att de som är för ska bli emot, det var där jag menade att vi aldrig kommer tycka lika så då är det ingen idè att föra en sådan diskussion.

• agtiwi

Alla måste inte tycka lika, och jag kommer ALDRIG ändra åsikt i frågan.
    Önskar TS lycka till oavsett beslut!
    Tack och god kväll från mig!

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?