Inlägg från: allehanda |Visa alla inlägg
  • allehanda

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Det var väldigt vad många som "bestämt själv". Vid kyrklig vigsel eller välsignelse, i kyrkan eller ej, så har fortfarande kyrkoherden sista ordet om hur saker och ting får lov att gå till i den församlingen. Somliga ger brudparet lov att gå in som de vill och många andra ger helt enkelt inte brudparet lov att göra som de själv vill, utan där finns klara policyregler om hur en vigsel går till oavsett vilken präst som sedan utför själva vigseln. I Sverige är det tradition att brudparet går in tillsammans för att befästa att det är dom nu. I anglosaxiska länder är brudöverlämning vanligt men alls inte nödvändigt.
    Enligt mig så finns det inget finare än när brudparet går in tillsammans i kyrkan och man riktigt ser hur förväntansfulla de är medan de går fram till altaret.

• allehanda

Jag tycker att du skall läsa TS ursprungsfråga, fundera på vad det egentligen står och sedan inse att detta är ett forum där man blivit inbjuden att argumentera för eller emot.

Tess80 skrev 2009-06-30 19:40:36 följande:
    Ursäkta, men jag har ALDIRG velat diskutera/argumentera detta med er över huvudtaget i den här tråden! Det är ni som "klampar in" och ifrågasätter oss när vi svarar TS och kommer med era "fina" kommentarer och funderingar osv. Det är NI som drar in oss i sånt här "skit".Jag är INTE inne här för att diskutera om VARFÖR jag vill ha överlämning!!!! Det trodde jag redan hade kommit fram, men jag kanske har varit otydlig, vad vet jag.
  • allehanda

Faktiskt du själv eftersom det är en välsignelse över borgerligt ingånget äktenskap (eller du tänkte ha en borgerlig välsignelse över ett borgerligt ingånget äktenskap)??? Oavsett om du har en välsignelse med präst i kyrkan eller utanför kyrkan så gäller svenska kyrkans ordning.

FruLjungberg skrev 2009-06-30 20:59:13 följande:
    ..dessutom vem har sagt vi ska vara i kyrka..? det är ännu ej bestämt
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?