Inlägg från: Tess80 |Visa alla inlägg
  • Tess80

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Jag ska bli överlämnad av mina pappor...både min biologiska och av min styvfar. Dom ska gå på varsinn sida om mig in medans min m2b står framme vid altaret =)

Våran präst hade inga som helst problem med det! När jag frågade henne så sa hon: "naturligtvis ska ni få ha det, det är eran dag! Det är inte alla som har någon pappa, och du som har två kan ju skratta dig lycklig"

Det är såå skönt att man kommer så bra överens med ens präst. Hon var glad och trevlig, lite skämtsam sådär he he! Jätteskönt! Ska träffa henne på möte i kyrkan nu på lördag, det ska bli jättespännande!

Go och glá men utan kexchoklad! hi hi =)

• Tess80

Nu måste jag fråga en sak....Varför undrar ni (som är emot överlämning), om varför man vill bli överlämnad överhuvudtaget när ni ändå inte "vill förstå" eller att "ni tycker att ni inte fått dom svar som ni vill ha?" Det går emot mitt förstånd...det blir liksom bara som en dålig skiva som upprepar sig...

Vi bryter ändå inga lagar och detta är någonting som är mellan prästen och brudparet att bestämma. Vi tänker ju inte ta ansvar för att våran präst har sagt "ja självklart". Det får ju stå för prästen och vad hon har för plikter och skyldigheter till kyrkan. Men självklart är vi jätteglada att hon sa "ja" =)

• Tess80

Hemlig2009 skrev 2009-06-30 11:52:26 följande:

Jag tycker att brudparet själva ska ta ställning till vad de vill symbolisera.
    Ja absolut! Och när vi gör det så accepterar ni den inte. Så varför ens fråga undrar jag då och "nöta" vidare?...det är det som gör att jag i min vildaste fantasi inte kan förstå.

Ni behöver inte få en förklaring eller förstå någonting (eller ooops, det gör ni ju inte iaf.) så därför behöver vi inte förklara oss någe mer till er överhuvud taget.
  • Tess80
    Ore skrev 2009-06-30 15:29:25 följande:
    Jodå. Men ni säger att det betyder något helt annat. Att bara för att just NI (menar anhängar till brudöverlämningen rent allmänt, inte just du och din blivande) tycker att ni kan lägga en viss symbolik i brudöverlämning, så betyder det inte att alla ser samma symbolik som er. Svenska kyrkan som organisation ser brudöverlämning som ojämställt, och något som de starkt avråder ifrån. Fri vilja i all välmening, jag är oftast för att man ska få göra som man vill. Men vissa saker HAR en inbyggd symbolik, den kan man inte ändra på hur gärna man än vill. Och frågan som jag och många andra motståndare har är varför det är så viktigt att bli överlämnade TROTS den negativa symboliken? Och "jag tycker det är så fint när jag ser det på film", "jag och min pappa har ett så speciellt förhållande" och "vi vill inte ses förrän i kyrkan" är tyvärr argument som jag tycker väger extremt lätt jämfört med mer än hundra års jämställdhetsarbete m.m. VARFÖR plocka in en symbol som är besudlad med kvinnors underlägsenhet gentemot män, faderns dominans över dottern som övergår till makens dominans etc. Den må i era ögon vara hur gullig tradition som helst, men det här ÄR symboliken, vare sig om ni tycker om det eller inte.
    Men vad är det nu... jag har redan sagt mitt...varför ens fortsätta när ni ändå inte förstår...det finns ingen mening med detta ju? Börjar bli lite väl tramsigt! Ni får tro vad ni vill, jag kunde inte bry mig mindre. När ni inte vill förstå så är det ju inte vårat fel. Så sluta nu.....det börjar bli tröttsamt *gäsp* Och dessutom så bryr jag mig inte om "jämstäldighetsarbete" (som ni borde ha förstått vid det här laget) kunde inte bli mer ointressant i detta sammanhang...

Det är bara att inse, att ni "motståndare" inte kommer att få det svar som ni är ute efter!
  • Tess80

Förlåt TS jag ska hålla mig till ämnet

• Tess80
    Hemlig2009 skrev 2009-06-30 15:43:09 följande:

Och ni kommer aldrig få vår förståelse. Och hålla på och gäspa är ganska oartigt, tycker du inte? Att tycka jämställdhetsarbete är tramsigt, saknar ord för att ens bemöta det. Sorgligt tycker jag att det är.
    Ja ja ja...som sagt...jag bryr mig inte. Kalla mig bitchig eller något annat... men jag är ledsen, så är det bara. Och vi får det bröllop som vi vill ha det ändå =)
  • Tess80
    FruLjungberg skrev 2009-06-30 15:46:15 följande:
    Agtiwi: det var ju aldrig frågan om att tycka lika. jag ville bara veta hur ni andra skulle göra.. eller förslag om någon annan ide.Om jag går med min son blir det då mer jämställd?
    Om jag var du så skulle jag gå med din pappa =) Men det måste du själv känna efter...

Vår son ska vara vår ringbärare och gå före oss tillsammans med 7 andra barn.
  • Tess80

Ursäkta mig, men berätta gärna för mig varför jag har en skyldighet till att ge DIG ett argument överhuvud taget när allt redan är klart och godtjänt från vår präst? Det förstår inte jag!

Och ska jag tycka synd om dig bara för att du har hört (enligt dig) ett enda "rationellt argument" tidigare? Om man hade ett rationellt argument (enligt dig)...skulle det då vara okej med brudöverlämning menar du? För jag trodde att ni var emot allt som har med brudöverlämning att göra oavsett för anledning! För annars talar ni ju emot er själva!

Men ärligt, så bryr jag mig inte om det! Helt orelevant för mig! För även om du inte förstår, och tycker att det inte är okej det vi gör, så får ju det stå för dig helt enkelt! Det är bara att leva med det. Det kommer alltid att finnas överlämningar!

Nä, Jag kommer absolut inte att överväga dina argument, för att det finns inget att överväga helt enkelt.

Och du...du har för övrigt inget med vårat bröllop att göra!

Förlåt TS, blev OT IGEN *suck*

Ore skrev 2009-06-30 16:26:18 följande:
    Jag hoppas väl helt enkelt på ett rationellt argument. Det har jag bara fått en gång. I övrigt är ju du inte ett dugg intresserad av att överväga mina argument, medan jag överväger dina men finner dem väga lätt gentemot argumenten som väger mot.
  • Tess80
    Ore skrev 2009-06-30 19:35:15 följande:
    Nej, du är inte skyldig mig argument. Men ska man diskutera kan du inte klanka ner på mina argument utan att komma med motargument.
    Ursäkta, men jag har ALDIRG velat diskutera/argumentera detta med er över huvudtaget i den här tråden! Det är ni som "klampar in" och ifrågasätter oss när vi svarar TS och kommer med era "fina" kommentarer och funderingar osv. Det är NI som drar in oss i sånt här "skit".

Jag är INTE inne här för att diskutera om VARFÖR jag vill ha överlämning!!!! Det trodde jag redan hade kommit fram, men jag kanske har varit otydlig, vad vet jag.
  • Tess80
    allehanda skrev 2009-06-30 19:45:54 följande:
    Jag tycker att du skall läsa TS ursprungsfråga, fundera på vad det egentligen står och sedan inse att detta är ett forum där man blivit inbjuden att argumentera för eller emot.
    Tack, men nej tack! Jag behöver inte fundera ett dugg faktiskt. Utan JAG ska inte behöva ge dig MIN anledning till överlämning. Punkt slut! Men tyvärr så trillar väl inte slanten ända ner ibland...eller så misstolkar man inläggen totalt fel vilket lätt blir på ett forum.

Men då vet du nu...att JAG INTE är intresserad utav att förklara mig om varför just JAG vill ha överläming, för det är inte vad denna tråd handlar om!
  • Tess80
    Aleta skrev 2009-06-30 19:56:47 följande:
    .Det är också väldigt tråkigt att läsa att man inte bryr sig om jämställdhet alls. Kvinnor före oss har kämpat för att ge oss det vi har idag, det är vår skyldighet att förvalta det arvet (om vi nu vill vara jämställda).
    Ja men herregud! JAG tycker inte om att diskutera om varför just JAG har valt brudöverlämning, sedan kanske vissa andra tycker det, och det får ju stå för dom eller hur!

Och ja, jag tycker att det är skit tråkigt med jämställdhet och har inget intresse alls av att tänka "på alla som har kämpat innan oss för att få det vi har idag..."
  • Tess80

Jag vill bara passa på att be om ursäkt för mina senaste inlägg igår...jag var arg och bitter på andra personliga saker igentligen som gick över er..det var fel av mig, ursäkta om jag utryckte mig dumt och betedde mig som en "idiot", jag hade bara en riktig "skit dag".

• Tess80
    passionsblomman skrev 2009-07-01 10:59:44 följande:
    All heder åt dig!Få ber om ursäkt och menar det och ibland undrar jag om nån alls skäms för nåt längre-när jag ser hur folk beter sig ute i verkligheten alltså.Så, att du skriver såhär idag, gör mig jätteglad.Alla kan ha en kräkdag. Det är lugnt!
    Tack
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?