Inlägg från: rosarosen1 |Visa alla inlägg
  • rosarosen1

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Har följt tråden ett tag och håller nog med TS, känns väldigt utflippat nu.

Jag gifter mig utomlands, borgerligt vid stranden. Min m2b kommer att vänta framme med vigselförrättaren. Min pappa kommer att "överlämna" mig. Jag tycker att det är sjukt fint och jag har alltid velat ha det så. Sen skiter jag i vad MÅNGA anser att det är såååå förnedrande. Det är det väl för f-n inte alls.

Lycka till TS, gör precis som du själv känner!

• rosarosen1

Jag håller med dig. har heller inte hört ngn annan än folk på BT som tycker det är negativt. Lycka till på lördag!

Kajsalisan skrev 2009-06-30 17:52:41 följande:
    Jag ska bli överlämnad på lördag. Och de enda som sagt något negativt är folk BT. Inte prästen, inga släktingar, föräldrar eller vänner.. Utan precis bara på BT. Det är lite intressant. Hoppas TS hittar något bra som funkar för henne och hennes make så deras dag blir som de har drömt om. Men som det sagts innan, kolla med kyrkan innan. Alla godkänner inte överlämningar. Vi hade låtit bli om vår präst sagt nej
  • rosarosen1

Vilka signaler? Tror du seriöst att folk tänker så här???

Pingstdagen2010 skrev 2009-07-01 09:33:43 följande:
    Vi ska absolut gå in tillsammans! Tänk på vilka signaler du sänder ut om du blir överlämnad av din pappa. Din pappa måste väl inte överlämna ansvaret för ditt liv i någon annan mans händer!? Du behöver väl inte bli omhändertagen av en man? Jag antar att du klarar dig alldeles utmärkt på egen hand! Denna icke svenska tradition symboliserar att en kvinna inte kan klara sig själv utan är beroende av att en man försörjer henne m.m. Var inte en bakåtsträvare och tänk på att kvinnor fortfarande får kämpa för att bl.a. få lika lön för lika arbete m.m.
  • rosarosen1

Jo men man håller väl inte med en person bara för att man tycker om den? Jag håller knappast med min m2b i många fall.

Vad jag menar är att dra det så långt att lämna över ansvaret från en man till en annan...att jag är oförmögen att ta hand om mig själv.. SNÄLLA, alla tjejer som tänker så nedvärderar sig själva. Stå på er lite.

Aleta skrev 2009-07-01 10:06:20 följande:
    Det finns faktiskt väldigt många som tänker så, men tror du att de skulle säga det direkt till brudparet? Knappast.Inte lär dina kompisar säga något heller beroende på hur du frågar dem. Man kan få nästan vilka svar man vill av folk beroende på hur man ställer frågan. I alla fall om personen inte själv har tagit ställning tidigare. Vi har alla en tendens att hålla med den vi tycker om.
  • rosarosen1

Varför snacka skit om det då? Säg vad ni tycker till henne? Det finns olika sätt att lägga fram det på.

Sen kan jag tycka att det är lite sorgligt att hon antagligen inte själv bestämt det, utan hennes m2b. Det är ju trots allt upp till varje brud att själv bestämma hur man vill göra.

Ore skrev 2009-07-01 10:12:08 följande:
    othlucas skrev 2009-07-01 09:42:13 följande:
    Jag tänker också så, men skulle inte säga det direkt till brudparet. När en kompis till mig berättade att hon skulle bli överlämnad blev jag rejält förvånad. Bytte ett ord med övriga väninnor senare, som också blivit förvånade. Ingen av oss gillade att hon verkar ha "gett med sig" i frågan (för ja, det var den blivande mannen som ville ha det så, tradition i hans hemland).
  • rosarosen1

Ok du tycker så, jag tycker på ett annat sätt. Vi har båda rätt till våra åsikter.

Men jag måste säga det att jag har ALDRIG hört så många vara så negativa till detta, som jag upplevt här inne.

Ore skrev 2009-07-01 10:19:59 följande:
    Det gör jag! Så varför i hela fridens namn skulle jag få för mig att framföra ett skådespel som skulle få mig att framstå som att jag inte ens kan gå 10 meter utan att ha en man vid min sida, som lämnar mig till nästa man??? När den blivande maken uppenbarligen kan gå hela vägen fram alldeles på egen hand... Jag tror inte att det är så värst många brudar som blir överlämnade som är helt osjälvständiga, de flesta kan nog försörja sig själva och står på egna ben och allt. Men varför då göra något som skickar ut signaler om motsatsen???
  • rosarosen1

Fast jag tycker att man kan ju inte sitta och nicka o hålla med alltid, oavsett om det handlar om sin partner, arbetskamrater eller bästa vännen.

Hemlig2009 skrev 2009-07-01 10:20:00 följande:

Ha ha, jättefestligt att just du säger att VI ska stå på oss. Nej, den man är mest ärlig mot är väl sin partner. Däremot går jag sällan in i vilda diskussioner med vänner och bekanta, det handlar om artighet och lite smidighet. Det får ju stå för dem om de vill bli överlämnade, jag kommer dock som jag skrev tidigare att tycka och tänka lite om det på ett inte alltför positivt sätt.
  • rosarosen1

ha ha, ja håll ordning på fötterna så du inte snubblar! :)

Kajsalisan skrev 2009-07-01 10:24:53 följande:
    Apropå signaler så tar vår präst upp varför vi valt att göra så i hans inledningstal. Och OM någon av våra gäster skulle tro att min sambo betalar 10 kor till min pappa eller att jag är inkabel till att ta hand om mig själv så är det helt ärligt talat upp till dom. Man kan inte gå igenom livet och anpassa sig till vad andra ska tycka? Vad kommer dom då tycka om att jag är gravid innan jag är gift? Att ena tärnans klänning visar knäna? Vårt val av bröllopsvals.. (Den å andra sidan kommer diskuteras vill jag lova). Fine låt dom prata. För det är ju trots allt så att vilka argument jag än skulle komma med om varför jag vill gå in med min pappa så passar det inte de som tycker tvärtemot på bröllopstorget. Och all respekt för deras åsikter. Men detta är det vi valt och är bekväma med. Det enda jag oroar mig för nu är att jag ska snubbla i altargången och bryta foten. =)othlucas- TAck!
  • rosarosen1

Men du kan ju inte säga att deras vigsel är ett skådespel? Att de spelar upp en scen som är ojämlik.
    Det är ingen film, de ska ju för sjutton gifta sig...på riktigt!
    Så snälla, vi som väljer att bli överlämnade, kalla inte våra vigslar för skådespel och att vi spelar upp en scen.

Det är inte riktigt schysst.

Aleta skrev 2009-07-01 10:37:44 följande:
    Fast det är ingen som tror att just DU eller någon annan här är ojämlik. Däremot så spelar ni upp en scen som är ojämlik.
  • rosarosen1

Nåväl, jag lämnar denna tråden.

TS - lycka till med ditt bröllop och gör precis som DU själv känner.

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?