• J D

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Svar till TS: Jag ska självklart gå med min fästman nedför altargången. Det är ju honom jag ska gifta mig med. Förstår inte din fråga. Gå med pappa? Har jag aldrig hört talas om, varför skulle man vilja göra det- om man inte skulle gifta sig med honom dvs?

• J D

FruLjungberg skrev 2009-06-30 15:46:15 följande:
    Agtiwi: det var ju aldrig frågan om att tycka lika. jag ville bara veta hur ni andra skulle göra.. eller förslag om någon annan ide.Om jag går med min son blir det då mer jämställd?

Ja, du signalerar iaf inte ut att du byter ägare eftersom sonen antagligen inte varit din förmyndare- vilket alltid är lite bättre ur jämställdhetssynpunkt . Iofs vet jag inte om du har en dotter- isf varför ej gå med henne?

Sedan kan jag personligen tycka att det ser konstigt ut att gå med sitt barn nedför en gång som är tänkt för kärlekspar (eg ska ju inte ens syskon som är tärnor eller marskalker gå vid varandras sida nedför altargången under ett bröllop).

• J D

agtiwi skrev 2009-06-30 15:49:57 följande:
    Nej, det var inte din fråga. Men här strids det ju mer eller mindre för att de som är emot ska bli för och att de som är för ska bli emot, det var där jag menade att vi aldrig kommer tycka lika så då är det ingen idè att föra en sådan diskussion.

Det finns ett flertal exempel på personer som upplysts om symboliken av brudöverlämning i denna typ av diskussioner och därefter ändrat sina beslut så alla är inte lika benfasta i sina åsikter vilket gör att det faktiskt är meningsfullt att fortsätta diskutera detta.

• J D

FruLjungberg skrev 2009-06-30 15:53:32 följande:
    Styr män över kvinnor? herregud.. I mitt hushållstyr jag min gubbe ivarjefall. Haha nej.. skämtåsido..Får se hur jag gör, min pappa kanske inte ens vill gå med mig.men är ju hans enda biologiska barn så.

Ja, herregud, jag styr mkt hellre över min man hemma än 500 män som ledare över ett internationellt företag. So much more power att få honom att plocka upp sina strumpor, I'd say...

• J D

Bride in the city skrev 2009-06-30 15:53:06 följande:
    Nä, det mest jämställda är nog om ni byter roller; kanske att din mamma går med brudgummen längs med altargången och att du istället står vid altaret och väntar? Nej, förlåt, det går ju inte heller om en kvinna väntar på en man - hm är inte det ett tecken på kvinnlig passivitet!!!! Får en känsla att någonstans sitter en man och skrattar och tänker att det inte är kosntigt om kvinnor inte avancerar när de inte ägnar sig åt väsentligheter utan käbblar inbördes. Kan har han rätt, hm... Jag tackar för mig i denna tråd, ha en härlig kväll alla!

Ja, varför går inte fästmannens mamma ned för altargången med sonen? Har ni kanske utmanövrerat hennes betydelse ur era mäns liv- som motsatta könet lär hon väl åtminstone ha haft lika stor betydelse i männens liv som era pappor har haft för er?

Anledningen till att kvinnor inte avancerar är inte på grund av att de inte kan hålla ihop inbördes. Det är för att det är svårt att komma in när det står en mur i vägen. Finns mängder med kvinnliga nätverk och vänner i näringslivet- så varför kommer vi inte in i styrelserna? You tell me.

Jag tror dock inte att det kommer att försämra mina karriärmöjligheter att diskutera (för det är faktiskt en diskussion och inget käbbel bara för att kvinnor deltar- vilket annars är ett vanligt sätt att namnge kvinnors diskussioner för att förminska dem) några minuter med er här på BT. Jag behöver inte er support för att ta mig framåt såvitt jag vet- det hjälper mina kollegor mig med .

• J D

FruLjungberg skrev 2009-06-30 16:01:12 följande:
    Jag har bara ETT barn och det är en son. Har ett i magen men vet inte riktigt vad det är för något. alien eller inte:P

Ok, men du vill väl ändå inte att folk ska tänka att det är han som är mannen i ditt liv genom att gå ned för altargången med honom? Jag vet då att jag skulle tänka att den där förälder-barn-relationen är nog inte helt sund (då inte menat utifrån incestperspektiv utan att man behandlar sonen som en extramake- har sett en del exempel på det nämligen).

• J D

FruLjungberg skrev 2009-06-30 16:06:45 följande:
    JD: skämtar du eller r du allvarlig för incest är inget roligt överhuvudtaget..Jo han är mannen i mitt liv, han kommer tyvärr alltid på plats ett sen min gubbe. Vi kämpade som fan för att få honom och förlorade honom nästan under graviditeten.Och jag vet att sonen med kommer före mig när det gäller min gubbe. Barnen kommer först..

Jösses, det ÄR tillåtet att läsa paranteserna. Jag lade in just att jag INTE menade på ett incestuöst sätt utan mer på ett överdrivet gulligull, mannen i huset-sätt som många mödrar behandlar sina söner på. Som några slags upphöjda keruber... - som en extra man helt enkelt (det förutsätter ofta att man har den typen av relation gentemot sin make men det är väl inte helt orimligt att tro om man nu vill överlämnas...).

Jag skulle då inte tycka att det inte var det minsta sött att sonen tar fästamannens/mannens plats i altargången.

Och Bambi (tror jag att det var): Bra för dig, men jag kan garantera att det här är ett rätt vanligt diskussionsämne kring mödrar som fjäskar överdrivet mkt för sina söner...

• J D

Bambi76 skrev 2009-07-01 10:22:56 följande:
    Ja, det var jag som skrev det Förstår dock inte riktigt vad du menar ...J D skrev 2009-07-01 10:13:33 följande:

Jag menar bara att relationen kan se smått osund ut eftersom många söner oftast sätts på piedestal och kallas typ "mannen i huset" osv när maken är borta. Och sådana signaler vill jag lika lite sända ut som att pappan är mannen dvs. överhuvudet över mig i mitt förra hus och jag nu går till ny man/överhuvud som om jag vore ett gods.

• J D
    feministbrud skrev 2009-07-02 13:58:09 följande:
    Som Didis uttryckte det, BT har blivit tråkigt Men jag är inte den som är den, jag kikar in då och då och det kan komma att bli oftare och det blir roligare!
    Vi moderatorer gör alltså ett FÖR bra jobb för en gångs skull?

Vi får väl komma på ett sätt att hetta upp det här nu då! Är det OK om jag leds in av min grannes katt om jag använder ett rosa koppel för att matcha färgtemat?

Är inte du i Almedalen förresten? Några heta news om brudöverlämning där isf?

• J D

feministbrud skrev 2009-07-02 14:51:09 följande:
    Tyvärr är jag på kontoret i Sthlm. Det är därför jag hänger här Jag läste precis ut en bok av min favoritfemist, jessica Valenti. Hon ska gifta sig och jag var riktigt nyfiken på om hon skulle lämnas över, eftersom hon är amerikanska. Hon ska gå in med båda sina föräldrar och han likaså. Så kan man ju lösa det om traditionen inte säger att man ska gå in ihop (även om jag inte tycker att det är lika bra).J D skrev 2009-07-02 14:07:12 följande:

Aha, attans! Då tycker jag definitivt att det är dags att plocka Almedalen till BT istället!

Mm, det är helt klart en bättre lösning. I USA är man ju ofta lite mer omyndig när man gifter sig så det kan väl vara en förklaring (jag tänker på att man ofta flyttar direkt från föräldrahemmet eller möjligen college dormen ihop med sin make först efter giftermålet).

Innan jag ens visste om svenska kyrkans ordning (innan jag skulle gifta mig- har endast varit på ett bröllop när jag var barn själv) så var jag helt övertygad om att jag skulle gå in med min mamma för att göra en tydlig markering om vem det är som har betytt mest för min uppfostran/självständighet osv. Jag tänkte mig även att den blivande mannen skulle gå in med sin mamma (för let's face it-vilka är det som tar ut föräldraförsäkringen and so on) Uppenbarligen är alltså sådana detaljer rätt intuitiva för en feminist även om man inte känner till ordningen- vilket också stärks av Valentis exempel.

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?