Inlägg från: Aleta |Visa alla inlägg
  • Aleta

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Helt ok, tack för att du talar om det. Alla har dåliga dagar ibland.

Tess80 skrev 2009-07-01 10:25:25 följande:
    Jag vill bara passa på att be om ursäkt för mina senaste inlägg igår...jag var arg och bitter på andra personliga saker igentligen som gick över er..det var fel av mig, ursäkta om jag utryckte mig dumt och betedde mig som en "idiot", jag hade bara en riktig "skit dag".
  • Aleta

Fast det är ingen som tror att just DU eller någon annan här är ojämlik. Däremot så spelar ni upp en scen som är ojämlik.

Kajsalisan skrev 2009-07-01 10:24:53 följande:
    Apropå signaler så tar vår präst upp varför vi valt att göra så i hans inledningstal. Och OM någon av våra gäster skulle tro att min sambo betalar 10 kor till min pappa eller att jag är inkabel till att ta hand om mig själv så är det helt ärligt talat upp till dom. Man kan inte gå igenom livet och anpassa sig till vad andra ska tycka? Vad kommer dom då tycka om att jag är gravid innan jag är gift? Att ena tärnans klänning visar knäna? Vårt val av bröllopsvals.. (Den å andra sidan kommer diskuteras vill jag lova). Fine låt dom prata. För det är ju trots allt så att vilka argument jag än skulle komma med om varför jag vill gå in med min pappa så passar det inte de som tycker tvärtemot på bröllopstorget. Och all respekt för deras åsikter. Men detta är det vi valt och är bekväma med. Det enda jag oroar mig för nu är att jag ska snubbla i altargången och bryta foten. =)othlucas- TAck!
  • Aleta

Det var inte alls meningen att säga att någons vigsel var ett skådespel!

Då måste jag förklara mig bättre:
    Ingen hävdar att någon här i Sverige som väljer brudöverlämning faktiskt ÄR underställd mannen. Däremot verkar många inte ha insett eller funderat på hur det uppfattas av många andra.
    Dessutom så har det en betydelse ute i världen och när man genomför det så visar man upp denna "scen" precis lika mycket som man visar upp en "scen" när man går in tillsammans eller hoppar på ett ben eller vad man nu vill göra.

Om jag väljer att göra på ett visst sätt så sänder jag ut signaler vare sig jag vill eller inte.
    Visst kan jag välja att blunda för det och säga att jag själv tycker att det betyder något annat och det är inte mitt problem. Men det är ännu bättre om jag faktiskt förstår vad det är för handling jag genomför och sedan tar med det i beräkningen när jag väljer att göra det eller inte.

Just i det här fallet så importerar man en sed som redan har en betydelse, men man gör det av andra anledningar än den faktiska betydelsen. De som ser detta kommer troligen att känna till och reagera på den vedertagna betydelsen, men de kommer inte att tro att just ni är sådana eftersom de känner er. Det som händer är att vi väljer ojämställda symboler. Vi släpper fram ett redskap som i framtiden kan användas mot jämlikhet. Inte nu, men kanske nästa eller nästnästa generation.
    Precis som att vi nu njuter av frukterna från våra föräldrars och far/morföräldras kamp så kommer även våra ättlingar att få skörda det vi sår. Man kan även tänka sig att vi helt enkelt inte vårdar de frukträd vi har fått och när det är dags för dem så har de dött.

Hmmm, om det blev så mycket tydligare är ju tveksamt...

othlucas skrev 2009-07-01 10:48:17 följande:
    Men du kan ju inte säga att deras vigsel är ett skådespel? Att de spelar upp en scen som är ojämlik. Det är ingen film, de ska ju för sjutton gifta sig...på riktigt! Så snälla, vi som väljer att bli överlämnade, kalla inte våra vigslar för skådespel och att vi spelar upp en scen.Det är inte riktigt schysst.
  • Aleta

Så bra, då är ni två nu!

silversvans skrev 2009-07-02 15:16:18 följande:
    Jag ville bara säga att det är tack vare er som jag kom på bättre tankar när det gäller överlämning. Okunnig som jag var tänkte jag att jag skulle gå med min pappa, men efter två dagars hängande här så ändrade jag mig. Jag gick in med min man, och det var som alla säger, så underbart att stå där med honom alldeles pirrig.Tack och hej :)
  • Aleta

Jag måste protestera mot din schablonbild av feminister!

I det första stycket jag citerar så ställer du KVINNOR som har lyckats i näringslivet mot frustrerade FEMINISTER.
    Betyder detta att en feminist är en individ som har misslyckats i näringslivet på något sätt?

I det andra stycket verkar du antyda att endast kvinnor är feminister??
    Jag skulle vilja hävda att t ex min man är en större feminist än jag. Mycket på grund av att han tänker mer och är mer upplyst än jag. Han har tillrättavisat mig ibland när jag fallit i "antifeministfällan" den som många går i där man bemöter argumenten genom ett förlöjligande av den som uttalar det (frustrerade, kan ej samarbeta osv.). Jag har lärt mig mycket av honom och hur jämställdhetsfrågor faktiskt hanteras och sopas undan med argument som får med sig även de som BORDE kämpa för samma sak.

I det tredje stycket så antyder du att bara feminister är emot brudöverlämning. Jag känner flera personer som tycker illa om det, men jag tror varken att de själva eller andra skulle se dem som utpräglade feminister.
    Dessutom så borde vi alla vara feminister, män som kvinnor tills vi alla kan betraktas som individer och bedömas utifrån det istället för kön.
    Bride in the city skrev 2009-07-02 16:37:52 följande:

Jag tror att klyftan mellan t e x kvinnor som lyckats väl i näringslivet och mellan feminsterna som känner sig frustrerade i många fall är mycket stor och det kommer att inverka menligt på era ev ambitioner.

Ska vi nu finna ett sammanhang där män och kvinnor deltar efter sin förmåga så väljer jag för min del bort feminsterna, jag vill samarbeta bredare. Det har gett mig bra framgångar i yrkeslivet, många män har lyft mig och trott på mig och gett mig fina referenser när jag sökt jobb.

Där är feministerna och vissa högt uppsatta män (de som väljer sina manliga polare som kollegor, styrelseledamöter osv) lika goda kålsupare! Alla är värda att lyssna till, men man måste också tro på att människor kan fatta beslut som är kloka för dem och på just den punkten tycker jag att feminsterna trampar snett här gällande brudöverlämning.
  • Aleta

Oh, så roligt det här blev, jag älskar att argumentera.

Det extra roliga i mina ögon är att du har tagit för givet att jag är en feminist t ex. Var har jag sagt det?
    Jag håller med Passionsblomman att varje människa som vill ha jämställdhet borde även kalla sig feminist egentligen. Att vägra kalla sig feminist och göra feminister till någon slags paria är i mina ögon som att vilja bo i en demokrati men trampa på dem som kämpar för det och istället heja på de som strävar mot en diktatur.

Sedan önskar jag att du ska ta upp mer specifikt vad min schablonbild av brudöverlämning är så att jag har en möjlighet att bemöta det för att det ska bli riktigt intressant.
    Ta gärna med exempel på hur jag får dig att "nästintill skämmas eller framstå som dum för att jag har mage att säga att din bild inte är den enda sanna". Så kan vi ju inte ha det!

Jag tycker att det låter som om du har fallit i "antifeministfällan" eftersom du är så rädd att bli associerad med ordet feminist. Lite av det du sysslar med just nu var precis det som min man fick mig att få upp ögonen för.

Och du har fel, jag är mycket nyfiken på dina åsikter, men jag förbehåller mig rätten att försöka slå hål på dina argument om jag inte håller med, precis som jag förväntar mig att du gör med mina.

Bride in the city skrev 2009-07-02 18:56:37 följande:

Jag måste nog i så fall protestera mot din schablonbild över vad brudöverlämning innebär. Kommer vi längre för det?Med frustrerad menar jag inte "frustrerad pga misslyckande i affärslivet". Jag upplever uttalade feminster som arga och aggressiva med tunnelseende. Som merparten av Sveriges befolkning röstar jag inte på FI. Jag tror det visar på att modellen är fel, i vart fall känner folk inte förtroende för hur man agerar. Min blivande man supportar mig. Han supportar även sina vänner, manliga som kvinnliga. Jag behöver inget särskilt stöd av honom för att undvika några fällor. Jag anser honom inte som det minsta mindre upplyst än dig partner bara för att han inte hjälper mig att undkomma farliga kvinnofällor. Jag har mött män och kvinnor som bevakat sin position. Männen vet att kvinnor är lätta att få ur fattningen genom att göra en grej av att de är kvinnor och de gär det. När en man vill köra fula saker mot andra män, vilket händer precis lika ofta, tar han till andra knep. De som föraktar kvinnor är få, de som försöker slå kvinnor och män ur fattningen för att vinna egna fördelar däremot finns och vi har alla mött dem. Du själv hör med din argumentation (obs argumentation, jag uttalar mig inte om din person!) till den typen av grupp som tydligt och klart försöker få mig att nästintill skämmas eller framstå som dum för att jag har mage att säga att din bild inte är den enda sanna. Du visar tydligt att jag har fel åsikt. Du är inte ens nyfiken på varför jag har den. Det är ett strålande exempel på härskartekniker där du försöker krympa mig och tala om hur det minsann ligger till. Vill du resonera med mig kring olika frågor så är jag med. Men jag avböjer att tillerkänna mig till feminismen.
  • Aleta

En annan intressant sak:

Att nästan alla som är för brudöverlämning tar för givet att de som är emot är feminister.

Jag skulle kunna vara konservativ: Vill inte ändra på gamla traditioner. Det var bättre förr!

Jag skulle kunna vara nationalist: Sverige! Svenska seder!

Eller starkt anknuten till Svenska kyrkan: Respektera gudstjänstordningen. Spela inte ut präster mot varandra. Ta seden dit du kommer.

Fler förslag någon?

• Aleta

Men jag förstår faktiskt inte hur du kan utläsa allt detta hela tiden?
    Jag tolkade dina inlägg som att du var en person med starka åsikter och med mycket på fötterna, det var därför jag såg fram emot en konstruktiv debatt.
    Bride in the city skrev 2009-07-03 09:43:22 följande:

Så länge någon tror att jag inte kan tänka själv och utgår från att jag måste upplysas så tror jag att jag avstår från fortsatt debatt. Hur vänligt ni ovan än försöker debattera med mig så är den underliggande tonen att jag inte är upplyst nog. Jag accepterar inte att bli uppfostrad och tilltalad som vore jag okunnig, rädd eller inte kan tänka själv.
  • Aleta

Nej, det är min utgångspunkt också. Jag tror mycket på biologi.
    T ex att vi har olika förmåga att se bra i mörker eller inte. Uppfatta snabba rörelser osv.

Om vi börjar leva som grottmänniskor igen så var det uppenbarligen ett bra system för överlevnad av arten. Vi får väl återgå till den i så fall.

Men här och nu vill jag leva jämställd. Dessutom har det naturliga urvalet inte funkat på så länge att "olämpliga" män och kvinnor inte har sorterats bort. Det finns massor av män idag som är fullkomligt hopplösa som jägare och som skulle ha svultit ihjäl för länge sedan. Och en massa kvinnor som inte heller skulle ha överlevt.

Nej, den degenererade biologiska massa som vi i dag alla tillhör förtjänar att bedömas efter andra kriterier tycker jag.
    Bride in the city skrev 2009-07-03 09:43:22 följande:

Svaret på frågan är inte ett systematiskt förtryck av kvinnan. Svaret är bl a biologi, människans oförmåga att ändra på vanor och viljan att omge sig med dem som tycker som man själv, inte ett systematiskt förtryck av kvinnan. Förklaringen ligger i fattigsom och människans rädsla för att bli överkörd. Ursprunget är mannens överlägensenhet i fysisk styrka som under den korta tid människan funnits på jorden haft stor betydelse för flockens överlevnad. Våra hjärnor ändras inte som bekant. Istället sker pålagringar med nya funktioner, men i botten är vi samma djur som för tusentals år sedan. DÄR, i reptilhjärnan, uppstod strukturen att den starke skulle styra, till flockens väl och ve. Den starke var en fysiskt stark man. Där byggde männen sitt övertag. Hade kvinnan varit fysiskt starkare hade hennes övertag börjar där. Det här är min utgångspunkt, en helt annan än er.
  • Aleta

Men uppfostran då?
    Den måste vara väldigt stark i så fall!
    Om vi till naturen är sådana giriga, egoistiska typer så måste ju t ex min pappa ha blivit enormt indoktrinerad under sin uppväxt.

Han offrade tio år på att sköta ett företag som ägarna tänkte lägga ner så snart han slutade eller de gick med förlust.
    Pappa kunde inte tänka sig att göra så mot de anställda så han blev kvar och drev företaget ända tills en brand orsakade röda siffror i resultatet. Inte hade han bra betalt heller.

Om han hade följt sin biologi så skulle han ha struntat i alla andra och skött om sitt eget bo, är det så det funkar?

Bride in the city skrev 2009-07-03 10:08:53 följande:

Jag tror att det utgör upprinnelsen, jag tillerkänner mig inte till blott och bart till någon "biologism" vilket borde framgå av det jag skrev. Kvinnor såväl som män bevakar sina positioner när de väl fått dem, de omger sig med dem som de tror de kan lita på, de omger sig med dem som kan hjälpa dem med bra kontakter och de vill inte ha för dem negativa förändringar osv osv. Det jag skrev här om hur vi vill ha det har föga att göra med biologism i mening fysisk styrka, utan människan delvis lättjefyllda natur i kombination med hennes girighet. Vi vill ha det bra utan att det ska vara för jobbigt för oss att uppnå det. Den mänskliga naturen och biologin är för mig nycklarna till ev förändringar.
  • Aleta

Det är ju en helt annan symbolik. Kul att höra!

Harmonii skrev 2009-07-03 10:13:05 följande:
    Båda jag OCH min fästman ska bli överlämnade av våra föräldrar.Japp, ni läste rätt, hos oss blir även mannen överlämnad.Inom vår kultur blir man vuxen på "riktigt" när man ingår i äktenskap. Att man blir överlämnad symboliserar att föräldrarna uppfostrat klart, man lämnar alltså sin ursprungsfamilj för att båda skapa en egen familj. Om inte föräldrarn finns till liv, eller på plats har man ofta några andra som får symbolisera ens föräldrar, t ex föräldrarnas syskon, kusiner etc.
  • Aleta

Vad sägs om den där matriarkaliska kulturen som finns/fanns på Madagaskar?

Med andra ord kan det lika gärna utvecklas ett matriarkat som ett patriarkat. Inte var det särskilt jämlikt heller, stackars karlar!
    Hade vi levt så så hade vi alla fått kalla oss maskulister istället.

didis skrev 2009-07-03 13:10:33 följande:
    Som fusk-arkeolog vill jag bara påpeka att hos alla "ursprungsfolk" som inte behöver konkurrera om föda eller territorier (dvs lever som människan gjorde på stenåldern) är förvisso uppgifterna starkt könssegregerade men det betyder inte att kvinnor o män tillskrivs olika värde.En kvinna har lika stort värde i samhället som en man, hennes roll är en annan men inte hennes betydelse.
  • Aleta

Visst tusan!
    Och tänk på alla jobbiga ultra-maskulister, nej, det måste bli infra-maskulister.
    J D skrev 2009-07-03 15:53:18 följande:

Nähä, nu har du fel. Feminister är ju emot män! Vi skulle ha kallat oss anti-maskulister såklart .
  • Aleta

Har du hälsat på påven?
    Vad sa han om brudöverlämning då, är inte han för?

Duchess skrev 2009-07-06 07:41:27 följande:
    Mäh, har ni roat er med ännu en brudöverlämningstråd medan jag varit och hälsat på påven? Nu blir jag småbitter
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?