Hej ingen aning,
Hur mycket kostar ett brollop? How long is a piece of string?
Det basta ar nog att forst tanka efter hur mycket ni vill spendera, och utga ifran det - da kan man ganska snabbt utesluta saker som visar sig vara for dyra. Kostnaden varierar oerhort mycket beroende pa om man vill ha festen pa hotell/restaurang (dyrt), om man caterar maten och fixar egen dricka (mellan) eller fixar allt, mat och dryck och hela kitet, sjalva (ofta billigaste alternativet MEN man kan ju fixa sjalv och bjuda pa beluga och cristal ocksa).
Om du planerar brollop i sverige men inte bor dar gar val fixa sjalv alternativet bort ratt snabbt - rekommenderar nog att valja ett stalle dar de ordnar allt for er, om du inte har mojlighet att vara hemma i sverige en langre tid for att fixa och planera. Aven om ni valjer restaurang/hotell, rakna med minst ett planeringsmote for att diskutera detaljer. Ska du hem nanting i sommar? Passa isafall pa att besoka stallen och boka nanting sa snart som mojligt - venues bokas upp snabbt!
En positiv sak ar i alla fall att var ni an valjer att vara i sverige sa kommer ni billigt undan jamfort med england, dar det ofta kostar flera tusen pund bara att hyra lokalen, dvs utan mat eller dricka. Sa sverige brollop ar ett bra val kan du saga till din fastman - pengarna racker mycket langre.
Om ni vill vara pa hotell/herrgard eller liknande racker inte 1000 per person, rakna med 1500-2000 i stockholmstrakten.
Jag ska gifta mig i augusti, bor i england men brollopet blir i sverige. Vi ska vara pa ett litet country hotel, de fixar allt och vi betalar ca 1500 per person. Sedan tillkommer kostander for blommor, strakkvartett, band till festen osv - gar ganska mycket tid bara till att fixa de sakerna samt inbjudningar, klanning, resa etc. Skulle aldrig kunnat ordna egen mat eller sa, det funkar inte pa distans tror jag.
Lycka till!
oh, glomde basta tipset om du precis borjat planera: kop Martha Stewart Weddings for inspiration, det ar den basta brollopstidningen. Finns pa Borders - eller kolla in hemsidan www.marthastewartweddings.com