• Frulle

Tantvarning 5

Jaa din husförsäljning är anledningen till att jag loggar in här ju!!
    Inget illa menat mpot någon!!!

passionsblomman skrev 2009-08-28 15:49:35 följande:
    Hejom fejom!PRECIS när sambon blev ivägskickad till wc med "skämsburken"så plingade mobilen till imorse! Så då höjdes buden med vardera 25 igen och vi vet nu att vi har exakt det vi hade bestämt att vi MÅSTE ha för att kunna stoppa in något i det nya lånet.MEN nu alldeles exakt nu ringde mäklaren och sa att ett par till är med på tåget, men de har inte fått svar på sitt lånelöfte av banken. Bud från dem kommer på måndag. Både paret och den andra tjejen kollar och diskuterar också nu. Saken är ju den att detta är inte något mångmiljonställe, så nu är det helt normalt att det börjar plana ut. Samtidigt som det kan gå iväg en bra bit till bara det är fler än en som vill ha det...Så, gärna NÅGON fler kunde ju få komma på att de tycker den här sjöutsikten är värd att slanta upp lite fler tusenlappar för.Fattar ni att det här är helt fruktansvärt! Det är inte bra för hälsan att bli så här nervös...Jag har hittat en soffa som jag VILL ha i vårt nya hus. Får vi tillräckligt för huset så hade det ju varit underbart att kunna fira alltihop med att skaffa en ny soffa som grädde på moset.Allt är helt uppochner och jag har inte ens hunnit läsa ikapp. Hoppas ni mår bra allihop!!!Nä det gör ni inte ser jag nu! GUUU vad mycket förkylda tanter!
  • Frulle

Ni som är tanter.. HUR får man bort en bihåleinflamation?! MÅSTE man äta medicin?

• Frulle

tack för tips!!

Sonja68 skrev 2009-08-28 16:15:49 följande:
    Frulle; jag har kanske aldrig haft en REJÄL bihåleinflammation, men när jag känner av bihålorna, då köper jag små gröna piller på Apoteket, nåt naturmedel som är receptfritt. Sinova heter de. Jag tar full dos. Efter tredje eller fjärde dagen brukar det börja lätta.
  • Frulle

Hmm vart ska jag peta in vitlöksklyftorna??

TinkerBelle skrev 2009-08-28 17:48:34 följande:
    USCH!Har har så många bihållerinflamationer att jag tappat räkningen.När jag började pendla mellan Sverige och England hittade jag en tablett (receptfri) som är avsvällande.Hjälper mig att hålla mig frisk.Tar så fort jag känner att det är pågång.Finns så mycket vi borde ha i Sverige.....Tror att vila, het dusch och hmm te (igen) är bästa huskuren.sen kan man säkert peta in vitlöksklyftor och anant trams för att bota det, men det tänker inte jag pröva....
  • Frulle

Ja det är det sannerligen!! Du behöver INTE äta några kräftor för mig heller. Idag får du behålla alla för dig själv!! Fira ordentligt nu!
    Puss..

passionsblomman skrev 2009-08-28 19:37:53 följande:
    Nu ska jag fira dagens framgångar med att äta.......Svenska kräftor.... Fick svar på senaste budet med 25 till, så nu har det faktiskt gått upp 250 000 över vårt utgångsbud, och det är två par som fortfarande diskuterar och ska återkomma, så kanske kanske är det inte riktigt stopp än. Det är värt ett gäng kräftor!
  • Frulle

Men ni borde ju "bara" behöva betala 22%!?

Eller vi som ska sälja vår bostadsrätt får göra så här. Säljer vi den DIREKT efter at vi köpt den så måste vi betala 30% i skatt, men väntar vi tills efter årsskiftet så är det 22% i skatt..

passionsblomman skrev 2009-08-28 22:07:29 följande:
    Jag har just kollat upp hur det är med den där reavinstskatten.jag visste faktiskt inte att vi får skatta bort hela 30% av vinsten vi gö på stugförsäljningen! Det var 20% tom 2008, och nu är det 30%!!!Fyyy vad lite det blir kvar då!Säg att man gör en vinst på 400 000 tex, då får man ju bara behålla 280 000! Så, sak man stoppa in 300 000 i ett nytt huslån vill det till att man tjänar lite mer då...Alltså behöver det bli lite bättre bud än nu, oavsett soffa.Förut fick man ju uppskov med den där skatten om man köpte ett annat hus istället för det man sålde. För oss hade det varit bättre om fastighetssktten hade varit kvar,eftersom tax.värdet på nya huset är jättelågt.Fast det är ju bara EN gång man får betala den där vinstskatten, men det hade räckt till många års fastighetsskatt kan jag säga.
  • Frulle

Jag håller med till viss del..
    Men jag vill INTE att hela våra inkomster ska gå till endast boende..
    Fördelen med stockholm är att det finns SÅÅ många hus som man verkligen ÄLSKAR och vill bo i! Ja, sen nackdelen med husköp i sthlm vet vi ju redan.. För dyrt!!

Vi har nu pratat om att kanske köpa en lägenhet iaf! Billigare. Vi har ju ändå planer på att flytta till luleå sen när zack ska börja skolan. Handlar om 2 år.. Kanske är bättre att bo "billigt" under den tiden och sen köpa ett DRÖMHUS i luleå?!

Sonja68 skrev 2009-08-28 22:56:55 följande:
    RÖD = Kärlekens färg, en KÄRLEKSSOFFA!! Wow, detta lovar gott Jo, dilemmat är bekant; Vi bor också i det enda hus som vi båda ville ha, det hus som vi båda direkt kände Det HÄR är VI, det här är vårt, här vill vi att våra barn ska växa upp.Det ligger i ett av det dyraste områdena (även om husen här är billiga). Vi fick vänta ett år på att priset skulle gå ner till den nivå som VI kunde pressa oss upp till.Visst, vissa månader lever vi som kyrkråttor, men vi älskar vårt hus. Tänk förut kunde jag inte förstå det där; "Det är ju bara ett hus/lägenhet". "Där sover man ju bara" "Varför lägga ner så mycket pengar på boende och sen suga på ramarna istället för att kunna göra nåt kul". Men både du och jag vet ju att när man får barn så blir hemmet så himla mycket viktigare. Man tillbringar så HIMLA mycket mer tid där. Ens liv etsas in i väggarna och man stirrar på dessa väggar (särskilt när man har två SMÅ barn med amning och blöjbyten och allt annat) dag ut och dag in. Det vill till att man älskar dessa väggar. NU, är huset min fasta punkt, mitt andningshål och jag älskar att bara vara här. Förstår du hur jag menar?
  • Frulle

Fast enl vår mäklare PLUS ombildningsfirma så är det så..

Kanske är annorlunda när det gäller hus/fritidsvilla?!

passionsblomman skrev 2009-08-29 09:28:48 följande:
    Nej det var 20 % under 2008 men det har höjts till 30% nu 2009 stod det på den sidan jag läste på.Klart man inte vill lägga varenda öre på bara att bo, det är ju bla därför vi flyttar, för några drömhus skulle det aldrig kunna vara fråga om här.Och när vi nu SKA flytta, så vill jag inte göra det till en ordinär 70-talsvilla bara för att det ska bli så billigt som möjligt. Då vill jag åka till något som känns speciellt och underbart.Och i kappsäcken vill jag gärna få med mig lite mer än vi haft här, så det blev värt det att sitta i tio år på 38 m2.
  • Frulle

Jo det är ju dyrare här, men sen har man ju även lite högre inkomster också.

Nej bilen vill man ha hel och pannan också!! Så ta på en stadig hjälm!!

Sonja68 skrev 2009-08-29 10:03:58 följande:
    God morgon Ladies!
    Nej såklart vill inte jag heller lägga ALLA pengar på boende, man vill kunna unna sig en resa ibland och lite annat, hade jag velat det så hade jag valt en liiite roligare ort att bo på. Men vad jag menade var att förut, innan barnen, så var inte beredd att lägga lika mycket pengar på boende som jag gör idag. Då var allt annat mycket viktigare, för jag var så sällan hemma. Men ju mer tid man tillbringar i hemmet desto viktigare blir boendet liksom. Förut kunde det kvitta för mig hur jag bodde, bara det var billigt. Äh, jag vet inte hur jag ska förklara.Jag och mannen har haft funderingar på att flytta söderut, till en större stad, han kanske skulle ha lättare att få ett annat jobb där. Men då blir det genast mycket dyrare för oss att bo. Vi skulle definitivt inte ha råd att bo i hus där.Och så skulle det inte bli några pengar alls över till nåt annat. Nu har vi haft kämpiga månader eftersom Sasha varit sjukskriven sedan oktober, men annars så går det runt, om inte något oförutsett händer, tex en trasig bil eller en trasig panna. Vi kan unna oss att åka slalom på helgerna på vintern, en resa på sommaren och lite annat.Luleå är en trevlig stad
Svar på tråden Tantvarning 5