• Bobou

Tantvarning 5

Heloise, vad är det du pluggar? Vad är BOI?

Fjällbruttan, angående småortslärare... en bekant till mig vickade en tid på en liten skola i norrersta nord-Norrland. Hon ringde en kväll och frågade om jag kunde hjälpa henne med Exceldokumentet som lärarna använde för att räkna ut elevernas närvaro. (Jag har en del vana av Excel men själv är hon rätt rudis.) Så hon skickade över den färdiggjorda mall i Excel som lärarna skrev in antal närvarotimmar i. Kolumnerna för inrapporteringen var det ju inga konstigheter med, men sedan var det kolumnen som skulle räkna ut den procentuella närvaron...

Den räknade _inte_ procent, insåg jag snabbt. Den räknade ut standardavvikelsen i raderna!!! Alltså, funktionen som beräknar standardavvikelse i Excel ger ett svar i procent, och någon riktig klåpare hade alltså noterat detta och lagt in den funktionen. Utan att ens reflektera över vad funktionen gjorde! Och detta hade använts av lärarna och _ingen_ ens reagerade på att procentsatserna var helt knasiga!

Jag trodde ju inte mina ögon, och min kompis blev jätteupprörd. Jag frågade om jag skulle göra en ny mall åt henne, men hon sa att nu hade hon fått nog av den skitskolan där hon fick fixa allt för att det var så dåligt skött. Så jag vet inte ens om det fixades i slutändan...

• Bobou

Vilken är den andra tråden som du nämner, där samma tjej förlitar sig på familjen?

• Bobou

Ja, vilken typ... men jag tänker att om någon blir sådär som vuxen, då är inte föräldrarna utan skuld. Tror inte det är någon risk att din son någonsin får en sån attityd.

• Bobou

Hahaaa Blommis... Vilket temperament du har!

Jag vet inte om det är för att göda tjejens dåliga attityd som du tjafsar vidare i barnvaktstråden, men så hade jag kunnat göra när hornen växer i pannan på mig. Om någon t.ex. är väldigt självupptagen och jag stör mig på det så hämnas jag genom att göda personens ego lite till, för jag tänker att det är värst för honom/henne själv och kommer förr eller senare att slå tillbaka.

För det är tyvärr den effekten jag tror att er "diskussion" får. Du har ingen anledning att vara schysst mot den här prepubertala egotrippan, men jag vet att du har ett stort hjärta, och jag tror att du är lite mognare än vad jag är dessutom. Du gör inte omvärlden en tjänst genom att bygga på hennes bitchighet och ge henne lite fler uttryck att sno.

Men visst, om det känns bättre att inte låta hennes infantila provokationer stå oemotsagda, så har du mitt stöd och min förståelse. Vi verkar ju i ett socialt sammanhang på forumet, och förhoppningsvis kan du få någon annan brud att inte ta mormor för given som barnvakt...

• Bobou

Hmmm, det var ju himla olägligt att BT skulle ligga nere i ett så kritiskt läge!

Men du. Inte har du failat heller! Du har ju visst slutat röka! Jag röker något bloss en gång per år kanske, skulle du kalla mig rökare? Tror inte det, va. Kämpa på, det här kommer att gå jättebra! Du ska se att det känns lättare snart!

• Bobou

Aleta: vad spännande, vad är det för program?

Tänk vad coola personnummer alla nyfödda får idag... (Som barnet till nämnda Ingis!)

• Bobou

Men huuuga, hur bryter man armen så att det tar ett ÅR att läka?!

Och vad är det för stenkorkad arbetsgivare han har?! Det var det mest kortsiktiga tänkande jag hört. Har det företaget aldrig någonsin gjort en investering som inte gett avkastning inom två veckor?

Helt vansinnigt. Styrkekram till dig som måste bråka med såna idioter!

Sonja68 skrev 2009-09-09 12:59:57 följande:
    Min man har varit på arbetsprövning på sitt jobb ett par dagar, för att kolla vad han klarar och hur länge.Tyvärr har armen börjat värka och krångla, när han lyfter.Arbetsgivaren och FK har sagt att han får bara Arbetsprövning 2 veckor, thats it. Läkaren säger att han måste lyssna på kroppen och får absolut inte göra de tunga lyften som ett par av arbetsmomenten innefattar. Att han måste trappa upp försiktigt och inte lyfta tungt förrän ny röntgen är gjord 1/10. Vi vet ju liksom inte om armen läkt eller ej! Sjukskriven är han till den 15/9, men pga att han känner smärtor vid armbrottet så har läkaren sjukskrivit honom till mitten av oktober, så vi får se vad röntgen visar.Arbetsgivaren har sedan tidigare sagt att de inte kan anpassa eller erbjuda min man någon arbetsträning eller rehabilitering, att de behöver honom endast om han kan göra de tunga lyften. Vilket är BS eftersom det FINNS flera andra arbetsuppgifter och vissa tjejer, som smilat in sig hos chefen, ALDRIG behöver göra några tunga lyft.Min man VILL verkligen jobba, men måste få trappa upp successivt och träna upp armen, SAMT att man måste ju veta att benet läkt innan han börjar lyfta pallar på 25 kg!Varför har jag en sån där obehaglig känsla i magen som säger mig att det kommer bli problem här...?Den 7 okt har han varit sjukskriven ett år (då första operationen gjordes) och då dras sjukpenningen in. Vad ska vi då leva av???? Förlåt för egoinlägg, men jag antar att jag behöver få bolla med nån litegrann.
  • Bobou

Men herregud!! :-O

Helt otroligt att han kunnat använda armen ändå!

Svar på tråden Tantvarning 5