Tantvarning 5
Heloise, vad är det du pluggar? Vad är BOI?
Fjällbruttan, angående småortslärare... en bekant till mig vickade en tid på en liten skola i norrersta nord-Norrland. Hon ringde en kväll och frågade om jag kunde hjälpa henne med Exceldokumentet som lärarna använde för att räkna ut elevernas närvaro. (Jag har en del vana av Excel men själv är hon rätt rudis.) Så hon skickade över den färdiggjorda mall i Excel som lärarna skrev in antal närvarotimmar i. Kolumnerna för inrapporteringen var det ju inga konstigheter med, men sedan var det kolumnen som skulle räkna ut den procentuella närvaron...
Den räknade _inte_ procent, insåg jag snabbt. Den räknade ut standardavvikelsen i raderna!!! Alltså, funktionen som beräknar standardavvikelse i Excel ger ett svar i procent, och någon riktig klåpare hade alltså noterat detta och lagt in den funktionen. Utan att ens reflektera över vad funktionen gjorde! Och detta hade använts av lärarna och _ingen_ ens reagerade på att procentsatserna var helt knasiga!
Jag trodde ju inte mina ögon, och min kompis blev jätteupprörd. Jag frågade om jag skulle göra en ny mall åt henne, men hon sa att nu hade hon fått nog av den skitskolan där hon fick fixa allt för att det var så dåligt skött. Så jag vet inte ens om det fixades i slutändan...