Inlägg från: Boomtown |Visa alla inlägg
  • Boomtown

Jag var så arg och gråtfärdig hos floristen idag.

Jag har legat sömnlös i flera veckor och tänkt på färger och former på brud och tärnbuketten. Jag har kollat igenom flera tusen bukettbilder. Vi kör en stram budget och detta är första gången jag beställer blommor till mig själv. Det kändes både pirrigt och jätteroligt. Jag hade pratat med en florist tidigare och det kändes jättebra. Men nu var hon upptagen så jag fick hennes kollega.

Jag hade tänkt mig en bukett med röd som bas och orange rosor
    Tärnbuketten skulle byggas ut lite med fjädrarna i galleriet med lite rosor. Inga problem sa floristen sist.

När jag säger vad jag ska ha så har hon varken blommor i affären eller bilder på det jag vill ha. Och jag vågar absolut inte chansa med det för hon förstår inte vilken nyans jag menar. Hon försöker att pracka på mig Gerbera m.m. som jag inte har tänkt mig. Men så säger hon att hon kan plocka av kronbladen på Gerberan för att få med det bruna. NEJ TACK! Jag säger att jag vill ha rosor, fresia men det säger hon inte passar ihop. Det blir ett rörigt intryck! Men ALLA bilderna (som hon knappt kollade på)som jag hade med mig hade det och dom tyckte jag var jättefina. Efter mycket tjat så blir det beställt en vit bukett med vita rosor, vit fresia, röda bär, gröna sallal blad runt. Pärlor i, och på skaftet med svart sidenband. Jag hoppas hon gör ett bra jobb för annars gråter jag. Känns lite konstigt då det inte var det jag hade tänkt mig.

Tärnbuketten var en mardröm. Hon tänkte kapa fjädrarna, lägga rosorna längst upp. Jag tänkte mig en liggande bukett med rosorna på mitten. Hon tittade på mig som om jag var knäpp. Och så tyckte hon inte att det passade in i stilen. Så det blev inte det heller. Jag kör på en liten kopia av min.

Var bara tvungen att få ur mig min besvikelse.

• Svar på tråden Jag var så arg och gråtfärdig hos floristen idag.
  • Boomtown

Hej allihop! Tack för ert stöd.

Visst är detta en bagatell när det finns så mycket annat i livet som är viktigare. Man blir lätt uppretad för smådetaljer. Men jag blir så förbannad när folk försöker att pracka på mig sin egen smak och att jag ska betala för det. Vi är ju inte rika precis. Syrran skrattade åt mig när jag berättade det. Hon undrade om floristen inte såg min flackande blick. Jag gör visst så när jag är arg. HEhe. Det som stör mig mest är att jag inte fick min speciella tärnbukett. Jag har lugnat ner mig lite nu. Konstigt att hon säger att Fresia och rosor inte passar ihop, det är ju så i var och varannan bukett nu i tidningarna. Jag har lagt in en bild i galleriet på hur den kommer att se ut. En ganska dålig bild som är scannad. Det kommer att vara bara vita blommor och röda bär i. Hoppas verkligen den kommer att bli bra.

• Boomtown
    Leksi skrev 2009-07-09 20:31:21 följande:
    Hej TS!Jag hade rosor och freesia i min brudbukett och det gick så bra så!
    Så du tror jag överlever denna fatala modemiss? hihi
    Jag tycker att det är otroligt vacket och romantiskt. Är det blå fresia i din bukett? Underbar! Väldigt skir och sommrig.
  • Boomtown

soon and very soon skrev 2009-07-10 09:02:06 följande:

jag fick helt fel bukett med, den ramlade isär o var en katastrof, men gift vart jag!Antingen väljer du nu o gilla läget eller BYT florist, för en del av mig tittar på bilderna o tänker på hur buketter hade kunnat vara o det är ju bilder man ska ha resten av livet att njuta av.Lyx problem , javisst men endå viktigt!!! det är känslan som gör det med buketten! Dvs den behöver inte vara dyr eller extrem , men den ska spegla en själv o den sinnes stämning man har!
    Men gud, ramlade den isär? Det såg ut som en dyr kreation. Den var jättefin. Blev den inte alls som du hade tänkt dig? Vilken scock du måste ha fått. Tragiskt!
  • Boomtown

Shock ska det stå, jag kan visst inte stava

• Boomtown
    Hemlig2009 skrev 2009-07-10 10:58:01 följande:
      Kan inte låta bli: chock. Jag tycker att du ska gå till en annan florist. Självklart ska du ha en bukett som DU tycker är fin.
    Hahaha jag tror jag dör. Jag har ju problem med stavningen. pinsamt när 9-åringen kommer och frågar om ord och det blir totalfel
  • Boomtown

Efter att min chock (märk väl att jag stavar rätt hihi) har lagt sig över behandlingen jag fick så känner jag mig ändå rätt nöjd. Jag kastade ju fram de latinska namnen på blommorna som jag har fått av vår kära passionsblomma här på forumet. Och krävde att få se de blommorna och krävde efter att jag fått se dem att jag skulle ha rosor och fresia och röda bär (tyvärr kan jag inte briljera med namnet här, glömt). Jag har ju verkligen inte talets gåva så jag är stolt över mig själv som inte gav mig på den punkten. Det var ju dom blommorna jag ville ha. Och vitt är ju ändå väldigt vackert. Blomsterhandeln har väldigt gott rykte om bra kvalite så jag hoppas att allt blir väl. Jag får lita på dem. Summan av allt så är jag ändå nöjd med det jag fick fram

• Boomtown
    silvera skrev 2009-07-11 12:59:04 följande:
    Hoppas du blir nöjd med din bukett i alla fall. Själv ville jag ha en stor hängande bukett med mycket extra blingbling, och var runt till 4-5 blomsteraffärer, för att fråga om det. En del var totalt ointresserade när jag sade att bröllopet var 16 december, för då hade de inte tid, och en del tyckte inte att buketten skulle se ut si eller så... Till slut hittade jag en trevlig och intresserad florist, som förstod vad jag ville ha! Hon kom med egna ideer också, men de gjorde bara buketten bättre! Jag hade själv köpt pärlor och bling till buketten, samt sidenband med våra namn på, som hon fick med att hitta på något bra av. Buketten blev dyr, mycket dyr till och med, men den blev stor och härlig! Å så hade hon som överraskning satt dit en blå låtsasdiamant under buketten, som bara jag såg, för att ge mig lite tur på bröllopsdagen!Så orkar man åka runt lite, så kan man hitta en bra florist, som förstår vad man vill ha.
    va kul och romantiskt med en diamant som bara du ser. Ett fint minne. Din bukett var verkligen maffig och jättefin. Synd att en del människor söker sig till serviceyrken när de uppenbarligen inte passar med det.
  • Boomtown
    passionsblomman skrev 2009-07-12 21:10:17 följande:
    Boomtown: tala om för floristen att kommunikationen inte känns bra, orkar du inte det så byt florist!Det finns en anledning att jag alltid ger rådet att leta rätt på en duktig florist som lyssnar och där det känns som att ni "lirar" och som dessutom verkar stå för kvalitet och hantverksskicklighet. Det spelar nämligen ingen roll om så floristen har vunnit VM i blomsterbinderi om h*n inte förstår dig. Att jobba som florist är ett hantverk. Vissa har en väldigt tydlig "egen" stil och nästan vägrar göra annat. Jag tycker det är en högfärdig och trist inställning som sättter floristens "konstnärlighet" före kundens behov.Att man sedan kan behöva styra upp vissa som har föreställningar som inte är genomförbara osv är en helt annan sak. Mestadels brukar ett bollande av ider, där floristen kan komplettera med sin kunskap ofta bli bra.Freesiasnacket är dumheter. Rosor och Freesia är klassskt och hur vackert som helst.*mycket nyfiken på vem fasen du har träffat*
    Jag har haft mycket krångel med mitt planerande med att byta allt från fotografer till lokaler. Är så innerligt trött på det. Trodde inte att det skulle bli ett sånt krångel. Jag är väldigt blyg också så jag mår jättedåligt av att hålla på att säga ifrån och krångla. Men jag är i alla fall stolt över att jag höll fast vid mina blomsterval och sa nej till hennes tråkiga idéer. Den här blomsterbutiken är känd för kvalite. Men inte så serviceminded har jag märkt. Ska köra sitt eget race som du säger med sin stil.Och jag måste säga att jag får väldigt mycket för pengarna. För 1500 kr får jag 2 knapphålsblommor, en näbbbukett med 3 Akitoroso och lite grönt, en tärnbukett med Akitorosor, fresia och grönt och brrudbuketten som är 25-27 cm i diameter med fresia, rosor, hypernicum och sallalblad. Tror det blir lite murgröna på också. Jag vet inte om jag har skrivit namnen rätt. Hon tar bara 250 kr för arbetskostnaden. Jag tror jag har gjort en bra affär, hoppas jag.
  • Boomtown
    passionsblomman skrev 2009-07-13 12:34:49 följande:
    Det låter som ett mycket bra pris det måste jag verkligen hålla med om.Jag hoppas du får känna dig nöjd och glad i slutänden!
    Jag kan verkligen inte klaga på priset
    Därför vill eller kan jag inte byta florist heller. Tack för din hjälp! Det är du som har hjälpt mig med blomsorterna. Annars så hade jag stått där som ett fån. Inte lätt att välja då.
Svar på tråden Jag var så arg och gråtfärdig hos floristen idag.