Inlägg från: Bridemma |Visa alla inlägg
  • Bridemma

Någon som varit i Vietnam och/eller Malysia?

Hej
    Jag gjorde mitt examensarbete i Vietnam, kring Hanoi och reste omrking en hel del. Jag besökte inte Ho Chi Minh City men besökte Hanoi, Hoi An, Nha Trang, Hué med mera. Och jag kan varmt rekommendera det! Folket är fantastiskt trevligt och hjälpsamt! Hanoi's gamla stan är super mysigt kring Hoan kiem sjön! Massor av bra matställen och billiga boenden! Där kan amn besöka Ho Chi Ming mauseluemet vilket är en häftig upplevelse, besöka water puppet theatre, Ba Vi national park och åka på resor till Halong Bay (kalkstensformationer i turkost vatten som man besöker med båt och kan paddla och bada på olika öar), Perfume Pagoda (tempel som ligger lite avsides men ditfolk vallfärdar under vårfestivalen och man tar sig dit med liten flodbåt och sedan en rejälvandring uppåt i bergen /eller åker linbana) eller Bergsbyarna kring sapa mycket av de landksap som amn tycker är typisk vietnam finns här. I Hoi An syr man upp kläder och badar på stranden som är på cykelavstånd. Bästa matupplevelsen hade jag här, mycket färsk fisk m.m.
    Mellan Nha trang och Hoi an finns det en härlig resort (ungefär) som heter Jungle Beach som drivs av en kanadenserare och hans vietnamesiska fru, där det finns en avskild strand, vattenfall och man sover i sina egna bungalows, och äter lunch och middag tillsammans med de andra gästerna (jättegod mat!). Om ni är ute efter avkoppling så är detta stället att vara på! Vi skulle ha stannat 2 dagar det blev 7.... =)

Nha Trang är det mest turistiska av ovanstående resmål, men är ändå trevligt med stranden såpass nära "city" och massa sköna strnadrestauranger och dylikt. Men vågorna här är ofta ganska starka så man tar det lite försiktigt i vågorna! Snorkelturer härifrån är kanontrevlig (för det mesta...kompisar till oss blev lurade till något vattenland de inte var alls intresserade av).

Så Vietnam är vackert och lätt att resa i! Jag hade aldrig varit utanför skandinavien när jag åkte dit, men har nu verkligen fått upp reslusten och har nu varit på varje kontinent! Och nästa år ska jag dit igen! Så det ger mersmak för framtiden!

• Bridemma

Hm...Vietnam ha rlite märkligt väder som varierar beroende på VAR i landet man är. Under decc-feb är det typ "vinter" i norra delarna, dvs det kan bli runt 16 grader och mulet, men också 25 grader och sol. Men längre söderut är vädret betydligt stabilare och varmt och skönt. Jag var där mellan feb-april och då blev vädret hela tiden varmare för att kring juli bli helt outhärdligt om man får tro befolkningen!

• Bridemma

Jag har heller aldrig känt mig otrygg i Asien, vare sig för min säkerhet eller när det gäller sjukdomar. När vi var i Venezuela sist, kunde vissa områden kännas lite otäcka att vara turist på, av rånrisk bland annat. Men det kan man bli hemma också, så egentligen är kanske risken inte är så stor som man tror!

Det man får höra som är dne vanligaste orsaken till skador utomlands är i trafiken. Att man som turist inte är van vid trafiken och körsättet i de olika regionerna. Och där är ju Vietnam eller Asien i övrigt inget undantag, det är sjukt mycket trafik i storstäderna!

Svar på tråden Någon som varit i Vietnam och/eller Malysia?