Någon som varit i Vietnam och/eller Malysia?
Vi funderar på antingen båda dessa länder i december eller en av dem...känns om att det kan bli stressigt att hinna med båda på tre veckor!?
Tcksam för restips inom de länderna...
Vi funderar på antingen båda dessa länder i december eller en av dem...känns om att det kan bli stressigt att hinna med båda på tre veckor!?
Tcksam för restips inom de länderna...
Jag har varit i Vietnam, bara i Saigon med omnejd. Jag tror inte att det blir stressigt med två länger på två veckor, men det beror ju så klart på vilken typ av resenärer ni är och hur mycket ni vill se.
Det finns mycket att se runt Saigon, men det är annars en ganska ful och tråkig stad. Dock blev vi förtjusta i stan ändå och vill åka tillbaka någon gång!
Vi hann förvisso med både Hongkong, Vietnam, Kambodja, Malaysia och Bangkok på tre veckor - men då "turbo-turistade" vi.
Vi är lite likadana och stannar oftast inte mer än tre-fyra dagar på varje ställe.
Vi körde bangkok-saigon-siem reap-ko chang på tre veckor och peking-shanghai-hong kong-sanya-peking på drygt två.
Oj!
Det må jag säga var turbo!
Vi reste runt i Thailand i fjol i två veckor och det kändes lite stressigt tycker jag för då for vi runt som spolingar hela tiden kändes det som...denna gång vill vi ta det lite mer lugnt tänkte vi.
Men vet inte hur mycket "ABSOLUTA-MÅSTE-SE" Platser som finns i de resp.länderna?, har inte hunnit läsa på kring dem ännu. Ngt favvooställe ni kan rekommendera?
Ni måste ta en tur på mekongfloden (det går billiga dagsutflykter från Saigon) och se Vietcongs tunnlar (finns också utflykter till det).
Ska du till Malaysia är Borneo ett måste! Vi var till Sabah, Kuta Kinabalu och morsade på orangutangerna.
I Vietnam besökte vi förutom Saigon, ön Phu Quoc. Ett orört paradis. Som Phuket var för 20 år sen.
Kanon, tack för era tips!
Jag kan starkt rekommendera Perhentian Islands i Malaysia, men det beror ju på vad ni är ute efter.
Sabah, Borneo är grymt - man kan fara till Sipodan och dyka i ett av världens bästa dykvatten - hajar, rockor, skölpaddor. Boka i god tid bara , (Mr Cheng är bra). Eller fara längs med floden och se alla djungeldjur som kommer ner för att dricka.
Eller åka till Danum Valley Research station där ni har vilda orangutanger och Gibbons runt husknuten (betydligt närmare och friare än i Sepilok).
Om ni mer är ute efter en paradistillvaro så kan jag varmt rekommendera Perhentian Islands (Kecil - den lilla).
Ni flyger till KL och tar sen inrikesflyg till Kota Bahru. Därifrån bår till Perhentian. Den mest magiska plats man kan tänka sig.
Det finns 2 öar, en stor och en liten (kecil). På den lilla kan man lätt hitta en liten strand med bara 5 bungalows. Vattnet är fantastiskt med orörd korall, sköldpaddor, barracudor etc.
Vill man sen ha tillgång tll internet eller festa så kan man paddla över til stora ön som är mer turistig.
Perhentian Islands består av både sandstränder och regnskog och ger den ultimata avkopplingen :)
Ha det så gott, vart ni än far!
Vi kom hem från bröllopsresan för två veckor sedan. Vi kombinerade Malaysia med Maldiverna. Vi var i Kuala Lumpur och Borneo samt en ö utanför Borneo som heter Mataking. Den ligger i närheten av Sipadan som någon nämnde ovan. Vi tog dykcert på Mataking och dök sedan på Sipadan, fantastiskt. Några tips:
Kuala Lumpur - jättetrevlig och modern stad. Hotell Mandarin Oriental är superlyxigt och ligger precis bredvid twin towers. Bäst utsikt får man om man åker upp i Menara-tornet och inte twin towers.
Borneo - orangutangerna vid Sepilok är jätteroligt att se och prova också gärna en flodsafari, vi bodde i Kinabatangan river lodge som är väldigt enkelt men mysigt. Matakings "king´s chalets" är jättefina bungalows som passar jättebra för bröllopsresan. Om ni ska till Sipadan, glöm inte beställa det i förväg då man måste söka tillstånd pga att bara ett visst antal dykare/snorklare får vara där per dag.
Hej
Jag gjorde mitt examensarbete i Vietnam, kring Hanoi och reste omrking en hel del. Jag besökte inte Ho Chi Minh City men besökte Hanoi, Hoi An, Nha Trang, Hué med mera. Och jag kan varmt rekommendera det! Folket är fantastiskt trevligt och hjälpsamt! Hanoi's gamla stan är super mysigt kring Hoan kiem sjön! Massor av bra matställen och billiga boenden! Där kan amn besöka Ho Chi Ming mauseluemet vilket är en häftig upplevelse, besöka water puppet theatre, Ba Vi national park och åka på resor till Halong Bay (kalkstensformationer i turkost vatten som man besöker med båt och kan paddla och bada på olika öar), Perfume Pagoda (tempel som ligger lite avsides men ditfolk vallfärdar under vårfestivalen och man tar sig dit med liten flodbåt och sedan en rejälvandring uppåt i bergen /eller åker linbana) eller Bergsbyarna kring sapa mycket av de landksap som amn tycker är typisk vietnam finns här. I Hoi An syr man upp kläder och badar på stranden som är på cykelavstånd. Bästa matupplevelsen hade jag här, mycket färsk fisk m.m.
Mellan Nha trang och Hoi an finns det en härlig resort (ungefär) som heter Jungle Beach som drivs av en kanadenserare och hans vietnamesiska fru, där det finns en avskild strand, vattenfall och man sover i sina egna bungalows, och äter lunch och middag tillsammans med de andra gästerna (jättegod mat!). Om ni är ute efter avkoppling så är detta stället att vara på! Vi skulle ha stannat 2 dagar det blev 7.... =)
Nha Trang är det mest turistiska av ovanstående resmål, men är ändå trevligt med stranden såpass nära "city" och massa sköna strnadrestauranger och dylikt. Men vågorna här är ofta ganska starka så man tar det lite försiktigt i vågorna! Snorkelturer härifrån är kanontrevlig (för det mesta...kompisar till oss blev lurade till något vattenland de inte var alls intresserade av).
Så Vietnam är vackert och lätt att resa i! Jag hade aldrig varit utanför skandinavien när jag åkte dit, men har nu verkligen fått upp reslusten och har nu varit på varje kontinent! Och nästa år ska jag dit igen! Så det ger mersmak för framtiden!
Oj ja det verkar vara många som tyckte om Vietnam och Malaysia också så det känns som att båda är bra val!
Men vad tror ni om klimatet i december. Blev sugen på att åka till Perhentian Islands men läste att i dec är det regnperiod på östra delen av landet?
Någon som var kring jul i dessa trakter? Verkar dock inte vara så i Vietnam?
Hm...Vietnam ha rlite märkligt väder som varierar beroende på VAR i landet man är. Under decc-feb är det typ "vinter" i norra delarna, dvs det kan bli runt 16 grader och mulet, men också 25 grader och sol. Men längre söderut är vädret betydligt stabilare och varmt och skönt. Jag var där mellan feb-april och då blev vädret hela tiden varmare för att kring juli bli helt outhärdligt om man får tro befolkningen!
ja o min kille har varit på hotel shangrila i Kula Lumpur. Helt otroligt bra, sen så va vi på Langkawi, som ja inte kan rekomendera. Hyrde en bil och åkte upp i bergen där husen var i gammal engelsk kolinalstil - va precis som om man va i en engelsk liten by. Klimatet var oxå skönt , runt 20 och massor med jordgubbsodlingar.
Jag måste få sticka in med en fånig fråga... Eller två... Min sambos drömresmål är Vietnam men jag har för det första fått för mig att där är sjukt mycket otäcka, äckliga kryp och insekter, stämmer det? Och sen undrar jag om det är tryggt och säkert att åka dit. Är det inte ganska oroligt där nu? Är det stor risk att man blir magsjuk och så?
Sundance skrev 2009-07-23 10:28:50 följande:
Nej, jag frågade mest för att jag inte har en aning. Har aldrig varit i Asien över huvud taget så jag vet inte alls hur det är där. Skönt att höra att så många trivts där. Det är ju trots allt bästa sättet att ta reda på hur ett land egentligen är, just att fråga folk som varit där. Resebyråerna målar ju upp en väldigt fin bild menar jag.
Jag har heller aldrig känt mig otrygg i Asien, vare sig för min säkerhet eller när det gäller sjukdomar. När vi var i Venezuela sist, kunde vissa områden kännas lite otäcka att vara turist på, av rånrisk bland annat. Men det kan man bli hemma också, så egentligen är kanske risken inte är så stor som man tror!
Det man får höra som är dne vanligaste orsaken till skador utomlands är i trafiken. Att man som turist inte är van vid trafiken och körsättet i de olika regionerna. Och där är ju Vietnam eller Asien i övrigt inget undantag, det är sjukt mycket trafik i storstäderna!