• planerarbröllop

Hjälp mig, låter detta rimligt?

Min fotograf bor i norrland och långt ifrån oss. Hon tar följande för bensin, nattlogi, 3 tim fotografering och framkallning. Var tycker ni?

Nattlogi: 2x260= 520

Bensin:130mil x18= 2340 kr

3 timmar fotografering 270x3= 810

Framkallning 500kr

Jag får då 30 bilder med vit ram i stl 10x15
    3 bilder i stl 13x19 med vit ram
    1 bild i stl 30x40
    Plus en skiva med det kortet jag vill ha som tackkort i 10*15 format så vi kan skriva ut hur många kopior som helst.
    för 500 kr.

TOTALT: 3900:-

• Svar på tråden Hjälp mig, låter detta rimligt?
  • planerarbröllop

camilla 32 skrev 2009-07-10 22:19:23 följande:

Hon menar nog att det kort du väljer att skicka ut som tack kort, att du får det på en cd skiva. Så du kan beställa hur många kopior du vill själv. Men om jag vore du så skulle jag vilja ha alla bilder på en skiva också. Jag brukar lämna ut alla mina bilder högupplösta på en dvd skiva. Så att kunden kan framkalla och göra förstoringar hur mycket man vill. Och dvd skiva är kul, för då kan man se bildern direkt på tv:n.
    Humm.. det var det jag misstänkte. Konstigt att hon inte kan lägga in alla bilder då? Jag ska prata med henne.

Hur mycket skulle du ta för 3 timmar fotografering och de som hon erbjuder mig bortsett från boendet och resan? på ett ungefär..
  • planerarbröllop

camilla 32 skrev 2009-07-10 22:30:30 följande:

Ja hör med henne. Man vill ju ha alla bilderna på en skiva. + en kopia av skivan också. Ifall det skulle hända nåt men en skiva så har ni en reserv. Och flera redigerade kort ska ni också begära. Inte snyggt med oredigerade kort. Jag har fotograferat i många år. Har en egen liten studio hemma också. Är också hobbyfotograf, men en bra sådan Har ett annat heltidsjobb också. Jag tar 2000 kr för 3 timmars jobb. Då ingår ca 200-300 kort. 10 redigerade. Då ingår bara skivorna med korten på. Men då får kunden all upphovsrätt att göra vad man vill med bilderna. Det brukar uppskattas. Och man får sen välja några bilder efteråt också som jag redigerar efter kundens önskemål. Men alla fotografer har olika upplägg. Vissa vill inte lämna ut en skiva med alla bilder. Utan vill ha betalt för varje bild sen.
    Ingår det 200-300 framkallade kort? Förlåt om jag uppfattas som korkad.

Vart bor du? :) 2000 kr är ju som hittat.
  • camilla 32
    planerarbröllop skrev 2009-07-10 22:35:04 följande:
    camilla 32 skrev 2009-07-10 22:30:30 följande:
    Ingår det 200-300 framkallade kort? Förlåt om jag uppfattas som korkad.Vart bor du? :) 2000 kr är ju som hittat.
    Det ingår inga kort alls. Utan 200-300 kort på skiva. Framkalla kort kan man göra själv på nätet när man har fått skivan. Kostar max 1 kr styck. Då kan man välja vilka man vill ha framkallade. Och en förstoring 30*40 går bara på runt 50 kr.
    Har gjort paket förut där kort ingår. Men det har visat sig populärare att lämna ut dem på skiva. Och att kunden själv kan bestämma vilka kort som ska förstoras. (finns sidor på nätet som gör sånt enkelt och billigt)
  • planerarbröllop

camilla 32 skrev 2009-07-10 22:42:21 följande:

Det ingår inga kort alls. Utan 200-300 kort på skiva. Framkalla kort kan man göra själv på nätet när man har fått skivan. Kostar max 1 kr styck. Då kan man välja vilka man vill ha framkallade. Och en förstoring 30*40 går bara på runt 50 kr.Har gjort paket förut där kort ingår. Men det har visat sig populärare att lämna ut dem på skiva. Och att kunden själv kan bestämma vilka kort som ska förstoras. (finns sidor på nätet som gör sånt enkelt och billigt)
    Ok. Ja, det är som du säger mycket bättre. Du har ett bra pris ändå. För jobb och CD endast 2000:-.
  • lönnsjö

planerarbröllop skrev 2009-07-10 22:11:26 följande:
    Bensinen kostar även 18 kr/mil och det är ju inte vad en normal personbil drar/mil.

I det ingår även slitage mm på bilen. Inte bara bensinen som kostar ju

• Boomtown

Det ingår inga kort alls. Utan 200-300 kort på skiva. Framkalla kort kan man göra själv på nätet när man har fått skivan. Kostar max 1 kr styck. Då kan man välja vilka man vill ha framkallade. Och en förstoring 30*40 går bara på runt 50 kr.Har gjort paket förut där kort ingår. Men det har visat sig populärare att lämna ut dem på skiva. Och att kunden själv kan bestämma vilka kort som ska förstoras. (finns sidor på nätet som gör sånt enkelt och billigt)
    Vart går det att beställa förstoring för det priset?
  • camilla 32
    Boomtown skrev 2009-07-10 23:20:19 följande:
    Vart går det att beställa förstoring för det priset?
    Finns många sidor. Tex frontweb. där kostar en förstoring 30*40cm 25 kr.

och postfoto tar under 50 kr. Finns flera om man kollar runt lite.
  • Boomtown

camilla 32 skrev 2009-07-10 23:28:07 följande:

Finns många sidor. Tex frontweb. där kostar en förstoring 30*40cm 25 kr.och postfoto tar under 50 kr. Finns flera om man kollar runt lite.
    Tack för tipset. Vilka har bäst kvalite och färger då? Crimson har jag hört ska vara bäst och de hade ju inte så farliga priser heller. Vad förvånad jag blir. Fast fotoaffärerna måste väl tjäna en slant de med.
  • planerarbröllop
    Boomtown skrev 2009-07-10 23:42:02 följande:
    camilla 32 skrev 2009-07-10 23:28:07 följande:
    Tack för tipset. Vilka har bäst kvalite och färger då? Crimson har jag hört ska vara bäst och de hade ju inte så farliga priser heller. Vad förvånad jag blir. Fast fotoaffärerna måste väl tjäna en slant de med.
    Jag fotade min dotter när hon fyllde 1 år och att få förstoring av hennes foton hos fotografen skulle kosta 1500 kr. Samma foto och förstoring hos en fotobutik skulle kosta 150 kr, helt galet ju :)
  • jantingstrom
    planerarbröllop skrev 2009-07-11 06:53:15 följande:
    Jag fotade min dotter när hon fyllde 1 år och att få förstoring av hennes foton hos fotografen skulle kosta 1500 kr. Samma foto och förstoring hos en fotobutik skulle kosta 150 kr, helt galet ju :)
    njae, fotografen har bildrättigheterna och säljer bilden till dig, inte bara själva förstoringen.

Om du tar bilden själv och lämnar in för att få en förstoring, då äger du bildrättigheterna och du får göra vad du vill med bilden.

det är lite krångliga regeler i bland.

det som är bra med fotoentusiaster är att man ofta kan få bilderna på CD högupplöst och man får framkalla själv hur mycket man vill. det får man sällan hos ett proffs...
  • planerarbröllop
    photodroid skrev 2009-07-11 10:16:11 följande:
    njae, fotografen har bildrättigheterna och säljer bilden till dig, inte bara själva förstoringen.Om du tar bilden själv och lämnar in för att få en förstoring, då äger du bildrättigheterna och du får göra vad du vill med bilden.det är lite krångliga regeler i bland.det som är bra med fotoentusiaster är att man ofta kan få bilderna på CD högupplöst och man får framkalla själv hur mycket man vill. det får man sällan hos ett proffs...
    Okej. Men om jag beställer små bilder utav fotografen, vilket jag har gjort. Då borde jag väl kunna förstora de bilderna som jag har beställt, eller?

Ja, jag pratade med Camilla här inne som jag kommer boka istället för den hobbyfotofrafen som jag angav i TS och Camilla gör ju sådär med CD. Super bra tycker jag!!
  • soon and very soon

vi fick 30 bilder högupplösta på cd, 1½ timme fotografering o 30 st papperskopior för tackkort för 6000 kr av proffsfotograf.
    sedan fick vi ju alla bilder lågupplöst oxå.

• jantingstrom

njae, det finns en rek prislista som de flresta proffs fotografer följer, upp till 24x30cm kostar 360kr, upp till 30x40cm så tillkommer det 20% samt kopie kostanden. sedan tillkommer det moms oxå.

Svar på tråden Hjälp mig, låter detta rimligt?