• Jvö

Så förbannad

Jag och min sambo har planerat giftemål den 31/ 2010 och lite smått börjat kolla runt. Sen läste jag en tråd här inne och blev nyfiken. Tråden handlade om att allting är dyrare om det heter brud, bröllops eller liknande före. Så jag kollade helt enkelt upp saker och ting. Här har ni hycklarna. Det första priset är påtalat bröllop när jag talade med "säljaren"

Hotel för 2 nätter i finaste sviten 4800:-
    Samma hotel i samma svit under två nätter 4200:-

Tårta 2000:-
    Samma tårta fast för en fest bara 1200:-

Brudbukett, här fick jag till och med ut vilka blommor den innehöll. Pris 1000:-
    Samma bukett med där samma blommor efterfrågats 400kr

Tjejens smink 1000kr med bröllop
    500 för samma sminkning

Bröllopsuppsättning 2500kr
    Baluppsättning 1500kr skillnaden ligger i en halvtimmes jobb.

Catering 200 per kuvert för buffe till bröllop och då ingår ingen personal.
    175 per kuvert för samma buffe till en vanlig "fest" utan personal

Det går att fortsätta i evigheter men så länge man håller borta orden vigsel, bröllop, brud osv osv så kommer man undan rejält och det är ju verkligen mycket som kostar när man gifter sig och kan man spara genom att hålla inne ett ord så vet inte jag varför jag ska ge bagaren mer för tårtan oavsett tilltalsnamn.

Jag blir så förbannad på dess blodsugare. För när man står där och ska beställa sin blomma så vill man ju heller inte verka snål. Det ska få kosta men bara för att det är bröllop så ska det inte få kosta mer än vad samma blomma kostat dagen efter.

På hotellet var det nästan det bästa exemplet. Där sa man att andra natten blev billigare för att det inte var bröllopsnatten och jag blev chockad.

Varför ska man suga ur svensson allt som går ?

// Pengen

• Svar på tråden Så förbannad
  • Jvö

Tack för alla svar

Ja alltså det kanske var aningen klumpigt angående blommorna. Visst har jag förståelse för att vissa blommor ska klara sig längre och så men jag kan inte ha förståelse för detta om man lägger till 600 spänn för en enkel bukett. Vidare så ska det även tilläggas att hotell priset startat 5600 från första början men efter lite gnäll fick jag ner det till 4600. Men när vi nu återigen pratat med dom angående att bara stanna över 2 nätter så var priset för samma rum 4200 och då blir man besviken. Det var stadshotellet i Luleå. Nu vet jag att det ingår frukt precis som nån sa och lite choklad men det gör det även då vi inte skulle ha gift oss. Skumpa och rosenblad får vi inhandla själva om vi vill ha.

Ang tårtan så hade dom helt enkelt olika priser för samma tårta. Nu talar vi inte om en vanlig prinssestårta från coop utan en speciell utvald på bild tårta med två olika priser för två olika tillställningar.

Jag tycker iallafall att det luktar illa av sådan soppa och därför har jag ingen lust att varken handla tårta eller bo på hotellet där vi bokat på grund av allt svammel om ett pris eller ett annat pris. Jag tycker man kan vara rakryggad och antingen säga som det är eller ge fan i att höja priset. För som det är nu så säger dom inte ett knyst. Utan man får ett pris som är högre. Om dom hade sagt att " Ja är det bröllop så kostar tårtan lite extra då vi lägger extra arbete på den" så hade jag inte sagt nått men när man utifrån bilder väljer samma tårta till olika tillställningar och får olika priser blir jag less.

/ johan

• Jvö

Jag har förstått att många språkar för att det är merjobb med ett bröllop och i vissa fall har jag förståelse för detta som med blommor. Men om jag beställer en exakt likadan tårta med exakt samma upplägg efter bild så kan det inte skilja en krona, Det är precis samma tårta som om jag hade haft festen. Samma med hotel. Rummet görs inte finare för hotelgästerna bara för att dom är nygifta. Det är ju därför man väljer sviten, för att få ett fint och lite lyxigt rum redan i grunden. Att det sen springs med en fruktskål och en bit choklad för 5-600 kr är ju bara löjligt. Att dessutom kunna sätta ner priset bara för att andra natten inte är bröllopsnatten gör det än mer anmärkningsvärt.

Jag accepterar dess hantlangare vars enda uppdrag är att suga ur konsumenten den sista möjliga kronan. Men bara för att jag accepterar så behöver jag inte förstå det,

Många säger här att - Ja det är mycket mer jobb med en bukett eller en bröllopstårta, det tar mycket mer tid, det är mycket mer noga. Det ni också säger om man läser mellan raderna är så länge det inte är ett bröllop så är det lite "slopy", det spelar egentligen inte så stor roll om det är lite skav i kanten eller att det ser lite eljest ut. Det är ju ändå därför man betalar extra för bröllops(tillägget). Om man går efter erat upplägg så kanske man alltid borde säga att man ska ha bröllop för att då vet man att det görs ordentligt och noga om än att det kostar mer. Man kanske helt enkelt borde acceptera att det pris du först får inte är det riktiga priset. Det är bara ett ingångspris. För om du ska ha en ordentlig tårta så kostar den si och så mycket mer och det där priset är bara att glömma. Era resonemang står och faller på att en bagare skulle lägga extra arbete på likadana tårtor bara för att det är olika evenemang där dom ska serveras. För om det är så, då ska vi inte accpetera det första priset. Säg att det är bröllop oavsett, betala lite mer, och får en ordentlig tårta.

• Jvö

Hej igen
    Jag har helt förstått att du är sömerska och syr klänningar efter dina kunders önskemål. Dock har jag aldrig sagt nått om klänningar överhuvetaget. Tycker precis som du att det är motiverat att ta en högre kostnad om kunden vill ha det där lilla extra. Men min fråga från första början och är fortfarande hur man kan ta ut ett högre pris som t ex bagare bara för att tårtan ska serveras på bröllop. Vi fråga om en tårta efter en bild. Tårtan var INTE efter egna önskemål, den var inte omgjord, det var inget extra tillagt eller borttaget. Bara en tårta efter bild och vi fick till vår förvåning två olika priser beroende på tillställning.

Ore - Hotellet var dock det som facinerade mig mest hur man kan sänka priset så pass mycket. Jag också säga att det ENDAST ingick chocklad och fruktskål, Men det gör det båda nätterna. INGEN extra frukost eller några andra krusiduller. Jag tycker det är aningen mycket KANSKE i dina meningar. Städerskan kommer inte behöva jobba längre. Eftersom vi sover två nätter så checkar vi ut när man ska. Rosenbladen kommer vara av tyg för att risken att dessa färgar av sig är stor. Det finns fortfarande inte nånting som enligt mig motiverar det högre priset första natten.

Jvö

• Jvö

Helt otroligt. Det är verkligen sånt där jag menar. Det är så otroligt fult att försöka mjölka svensson på mer än man blivit lovad att betala.

För det andra kommer jag givetvis stå upp för min sak men jag är inte ens när en beställning än. Jag står alltid upp för min sak oavsett vad det gäller.

• Jvö

Ja man vinner helt klart i slutändan på att säga Fest istället för bröllop. Det där med Ica maxi är ett lysande exempel !

• Jvö

Vilket Maxi är det frågan om ? Var detta något extrapris eller liknande ?

Svar på tråden Så förbannad