• Jvö

Så förbannad

Jag och min sambo har planerat giftemål den 31/ 2010 och lite smått börjat kolla runt. Sen läste jag en tråd här inne och blev nyfiken. Tråden handlade om att allting är dyrare om det heter brud, bröllops eller liknande före. Så jag kollade helt enkelt upp saker och ting. Här har ni hycklarna. Det första priset är påtalat bröllop när jag talade med "säljaren"

Hotel för 2 nätter i finaste sviten 4800:-
    Samma hotel i samma svit under två nätter 4200:-

Tårta 2000:-
    Samma tårta fast för en fest bara 1200:-

Brudbukett, här fick jag till och med ut vilka blommor den innehöll. Pris 1000:-
    Samma bukett med där samma blommor efterfrågats 400kr

Tjejens smink 1000kr med bröllop
    500 för samma sminkning

Bröllopsuppsättning 2500kr
    Baluppsättning 1500kr skillnaden ligger i en halvtimmes jobb.

Catering 200 per kuvert för buffe till bröllop och då ingår ingen personal.
    175 per kuvert för samma buffe till en vanlig "fest" utan personal

Det går att fortsätta i evigheter men så länge man håller borta orden vigsel, bröllop, brud osv osv så kommer man undan rejält och det är ju verkligen mycket som kostar när man gifter sig och kan man spara genom att hålla inne ett ord så vet inte jag varför jag ska ge bagaren mer för tårtan oavsett tilltalsnamn.

Jag blir så förbannad på dess blodsugare. För när man står där och ska beställa sin blomma så vill man ju heller inte verka snål. Det ska få kosta men bara för att det är bröllop så ska det inte få kosta mer än vad samma blomma kostat dagen efter.

På hotellet var det nästan det bästa exemplet. Där sa man att andra natten blev billigare för att det inte var bröllopsnatten och jag blev chockad.

Varför ska man suga ur svensson allt som går ?

// Pengen

• Svar på tråden Så förbannad
  • Hawaiiii

Men vad trist! Vi har kollat runt lite på liknande saker och kom iofs fram till:

Vi fick bästa möjliga pris på hotellet, tom "sommarrabatt" för att det är lågsäsong

Cateringen körde vi inte "bröllopsmeny" utan plockade ihop en egen meny, blev riktigt bra pris på 3-rätters.

Bröllopstårta blev en "bröllopstårta" där kom vi inte undan...

Samma sak med frisyr och smink, bokade ett "bröllopspaket"

Jag håller med om att det är trist när samma tjänster kostar mer eller mindre beroende på om det ä "bröllop" eller ej. Det jag däremot kan ha förståelse för är blommorna, där tror jag verkligen att det är skillnad i arbete och hållbarhet. En kompis som är florist ska iofs göra min bukett, så där slipper jag en dyr prisdiskussion :)

Bästa tipset att skära ner på kostnaderna är att hänga här på BT och kolla runt lite. Finns massor med tips på billiga leverantörer. Hoppas att ni hittar bra alternativ och kan njuta av planeringen!

• Aleta

Ofta brukar det ingå lite mer.
    T ex på hotellet, det kanske var rosenblad i sängen och lite champagne och frukt?

Brudbuketter förväntas hålla sig fräscha betydligt längre än en vanlig bukett som ju sätts i en vas.

Bröllop innebär ofta betydligt längre konsultationer än en vanlig fest. Det ställs mycket högre krav från brudparet på detaljer och det rings och dubbelkollas osv.

Jag tror att de flesta helt enkelt har insett att det blir mer arbete.

Jag stötte istället på att jag fick mer när de fick höra att det var bröllop. T ex stolarna vi skulle hyra, han som hyrde ut dem tyckte inte att de dög till ett bröllop. Vi fick hyra några finare för ett bra pris istället.

• soon and very soon

som med buketten vet jag att det blir dyrare för attt de gör ett bättre jobb, tror att de fäster mer för att den ska klara mer.

Samma ska med bröllopsfrisyren, tror att de gör ett större grund jobb, för en fest frisyr ska ju inte hålla lika många timmar som en brudfrisyr!

Sedan håller jag med att en del skuter i höjden för att man nämner bröllop...

vi tog o beställde en vanlig tårta o satte på en egen caketopper
    !

• 090208

Jag namnde inte att jag skulle gifta mig hos frisoren eller sommerskan...

• lillalyckan

Aleta skrev 2009-07-11 10:16:58 följande:
    Ofta brukar det ingå lite mer.T ex på hotellet, det kanske var rosenblad i sängen och lite champagne och frukt?Brudbuketter förväntas hålla sig fräscha betydligt längre än en vanlig bukett som ju sätts i en vas.Bröllop innebär ofta betydligt längre konsultationer än en vanlig fest. Det ställs mycket högre krav från brudparet på detaljer och det rings och dubbelkollas osv.Jag tror att de flesta helt enkelt har insett att det blir mer arbete.Jag stötte istället på att jag fick mer när de fick höra att det var bröllop. T ex stolarna vi skulle hyra, han som hyrde ut dem tyckte inte att de dög till ett bröllop. Vi fick hyra några finare för ett bra pris istället.

Håller med, vad gäller buketten tex kanske man vill ha specifika blommor som då måste beställas i god tid osv. Den förväntas vara fin i flera timmar utan vatten osv. Ofta är bröllop på helgerna, det kan ta jättelång tid att binda en bukett, då måste kanske någon annan vara i butiken medan den första binder blommor = mer personal = dyrare osv. Skulle man däremot bara vilja ha en "vanlig" bukett utan några speciella krav så skulle den nog inte kosta mer även om det gällde bröllop tror jag.

Samma sak med tårtan, ofta har de mer pynt och dekorationer, och det går inte fort att dekorera en tårta! Vill du bara ha en vanlig prinsestårta kan du beställa de på tex coop eller ica och får då ett vanligt pris.

Visst finns det de som passar på att utnyttja brudar som  vill ha det på ett visst sätt, men i vissa fall så innebär faktiskt ett bröllopjättemycket mer jobb för hantverkarna.

• Jvö

Tack för alla svar

Ja alltså det kanske var aningen klumpigt angående blommorna. Visst har jag förståelse för att vissa blommor ska klara sig längre och så men jag kan inte ha förståelse för detta om man lägger till 600 spänn för en enkel bukett. Vidare så ska det även tilläggas att hotell priset startat 5600 från första början men efter lite gnäll fick jag ner det till 4600. Men när vi nu återigen pratat med dom angående att bara stanna över 2 nätter så var priset för samma rum 4200 och då blir man besviken. Det var stadshotellet i Luleå. Nu vet jag att det ingår frukt precis som nån sa och lite choklad men det gör det även då vi inte skulle ha gift oss. Skumpa och rosenblad får vi inhandla själva om vi vill ha.

Ang tårtan så hade dom helt enkelt olika priser för samma tårta. Nu talar vi inte om en vanlig prinssestårta från coop utan en speciell utvald på bild tårta med två olika priser för två olika tillställningar.

Jag tycker iallafall att det luktar illa av sådan soppa och därför har jag ingen lust att varken handla tårta eller bo på hotellet där vi bokat på grund av allt svammel om ett pris eller ett annat pris. Jag tycker man kan vara rakryggad och antingen säga som det är eller ge fan i att höja priset. För som det är nu så säger dom inte ett knyst. Utan man får ett pris som är högre. Om dom hade sagt att " Ja är det bröllop så kostar tårtan lite extra då vi lägger extra arbete på den" så hade jag inte sagt nått men när man utifrån bilder väljer samma tårta till olika tillställningar och får olika priser blir jag less.

/ johan

• Aleta

Ja, finns det ingen skillnad så ska det inte kosta mer, det håller jag med om.

Jvö skrev 2009-07-11 20:42:15 följande:
    Tack för alla svarJa alltså det kanske var aningen klumpigt angående blommorna. Visst har jag förståelse för att vissa blommor ska klara sig längre och så men jag kan inte ha förståelse för detta om man lägger till 600 spänn för en enkel bukett. Vidare så ska det även tilläggas att hotell priset startat 5600 från första början men efter lite gnäll fick jag ner det till 4600. Men när vi nu återigen pratat med dom angående att bara stanna över 2 nätter så var priset för samma rum 4200 och då blir man besviken. Det var stadshotellet i Luleå. Nu vet jag att det ingår frukt precis som nån sa och lite choklad men det gör det även då vi inte skulle ha gift oss. Skumpa och rosenblad får vi inhandla själva om vi vill ha.Ang tårtan så hade dom helt enkelt olika priser för samma tårta. Nu talar vi inte om en vanlig prinssestårta från coop utan en speciell utvald på bild tårta med två olika priser för två olika tillställningar. Jag tycker iallafall att det luktar illa av sådan soppa och därför har jag ingen lust att varken handla tårta eller bo på hotellet där vi bokat på grund av allt svammel om ett pris eller ett annat pris. Jag tycker man kan vara rakryggad och antingen säga som det är eller ge fan i att höja priset. För som det är nu så säger dom inte ett knyst. Utan man får ett pris som är högre. Om dom hade sagt att " Ja är det bröllop så kostar tårtan lite extra då vi lägger extra arbete på den" så hade jag inte sagt nått men när man utifrån bilder väljer samma tårta till olika tillställningar och får olika priser blir jag less. / johan
  • Hawaiiii

Väldigt konstigt det där med hotellet. Stadshotellet i Luleå är väl Elite-hotellet? Där har jag bott många gånger och man kan ju boka som vanligt på hemsidan och se priserna? Är det ett sån där "lovers weekend"-paket eller vad det kallas?

Man får en liten fruktskål, choklad (sjöfrukter) och en halvflaska mousserande. Mitt tips skulle vara att själva kilar och köpa skumpan, bokar på nätet som vanligt och nämner när ni checkar in att det är bröllopsnatt. När vi bott på Elite har vi ibland fått en liten konjak serverat på rummet, och ibland en lite fruktskål ändå. Och då har vi bott som "vanligt par"!

• Humlan66

Ja när det gäller blommor så vet jag eftersom jag tidigare sysslat med sånt, att det tar tid att binda så själva arbetskostnaden läggs ju på priset. Men annars, om man ringer och frågar på EXATKT samma sak- då ska man ju egentligen fråga varför i h-vete dom höjjer priset bara för att ordet *bröllop* nämns. Man får försöka i den mån det går att inte nämna det ordet för att hålla priset nere

• Ore

Visst, jag förstår vad du menar. Jag är rätt så trött på att ALLA verkar tro att ALLT blir dyrare för att man nämner bröllop.

För extrapengarna hos min frisör (fixade sminkning där också) fick jag, till skillnad från tärnan, en konsultation på närmare en timma innan bröllopet. De fixade bubbel och choklad till oss. Min frisyr tog nästan DUBBELT så lång tid att göra som tärnans - priset var ändå fast. De hade städat, och skärmat av en särskild del av salongen så att jag och tärnan fick sitta ostört. Jag hade möjlighet att lämna kläder, skor, smycken m.m. på salongen dagen innan. Jag fick hjälp med påklädning. Att det kostade 1300 för tärnan och 2500 för mig kändes alltså inte alls så märkligt...

Konditorn var helt ärlig med att bröllopstårtan kostade 11 kr mer per bit än den vanliga. I detta ingick hyra av tårtställning, hyra av box, extratiden det tog att montera tårtan på ställning, den tid hon avsatte för en konsultation i lugn och ro där vi gick igenom tårtan - för vår del blev det dessutom två konsultationer för att hon behövde undersöka litet kring våra önskemål. Och hon erkände villigt att hon lade ner extra tid och omsorg på en bröllopstårta, för att dekorationen skulle bli så perfekt som möjligt.

Brudbuketten ifrågasatte jag inte priset på, men med konsultationstid där också, samt att de precis öppnade igen efter sin semester, så tyckte jag det var ett helt ok pris, såg ingen anledning att ifrågasätta.

Hotellet fick vi normalt svitpris på, inga konstigheter men heller inget "extra". Ingen extra sen utcheckningstid, ingen frukostservering på rummet eller liknande.

Cateringen blev inte heller dyrare för att det var till ett bröllop.

Summa summarum, i många fall finns det motiverade prisskillnader, man får helt enkelt mer om man betalar mer. I vissa andra fall verkar det bara vara folk som höjer priserna pga ordet bröllop. Då är det ju bara att ifrågasätta, och välja bort dem. Jag har inget emot att betala ett högre pris, om jag vill ha det jag får då, med allt vad det innebär.

Men kom ihåg, att ni själva ofta ÄR petigare när det gäller saker inför ett bröllop. Och det tar ofta extra tid att ta emot och tillmötesgå dessa önskemål, och tid kostar pengar för företagare.

Det är ju bara för att folk har accepterat omotiverade prisskillnader, som de existerar...

Svar på tråden Så förbannad