Inlägg från: lillalyckan |Visa alla inlägg
  • lillalyckan

Så förbannad

Aleta skrev 2009-07-11 10:16:58 följande:
    Ofta brukar det ingå lite mer.T ex på hotellet, det kanske var rosenblad i sängen och lite champagne och frukt?Brudbuketter förväntas hålla sig fräscha betydligt längre än en vanlig bukett som ju sätts i en vas.Bröllop innebär ofta betydligt längre konsultationer än en vanlig fest. Det ställs mycket högre krav från brudparet på detaljer och det rings och dubbelkollas osv.Jag tror att de flesta helt enkelt har insett att det blir mer arbete.Jag stötte istället på att jag fick mer när de fick höra att det var bröllop. T ex stolarna vi skulle hyra, han som hyrde ut dem tyckte inte att de dög till ett bröllop. Vi fick hyra några finare för ett bra pris istället.

Håller med, vad gäller buketten tex kanske man vill ha specifika blommor som då måste beställas i god tid osv. Den förväntas vara fin i flera timmar utan vatten osv. Ofta är bröllop på helgerna, det kan ta jättelång tid att binda en bukett, då måste kanske någon annan vara i butiken medan den första binder blommor = mer personal = dyrare osv. Skulle man däremot bara vilja ha en "vanlig" bukett utan några speciella krav så skulle den nog inte kosta mer även om det gällde bröllop tror jag.

Samma sak med tårtan, ofta har de mer pynt och dekorationer, och det går inte fort att dekorera en tårta! Vill du bara ha en vanlig prinsestårta kan du beställa de på tex coop eller ica och får då ett vanligt pris.

Visst finns det de som passar på att utnyttja brudar som  vill ha det på ett visst sätt, men i vissa fall så innebär faktiskt ett bröllopjättemycket mer jobb för hantverkarna.

• lillalyckan

MimmiMama skrev 2009-07-12 11:54:18 följande:
    jag frågade om naglar och det skulle kosta 500 kr tills jag nämnde att det var till mitt bröllop då gick det upp till 1000kr!När jag ifrågasatte det så sade hon att det var för att hon fanns standby om det skulle behöva fixas till. Men jag skulle göra dem kvällen före så det tyckte jag inte skulle vara nödvändigt för då har hon gjort ett dåligt jobb.Jag bokade istället hos en annan för 850kr och den tjejen tävlar i att göra snygga naglar och hade dessutom lärt den andra tjejen. Jag betalar hellre 850kr för en mycket kunnig än 1000 kr för en nyutbildad.

Det där är ju helt galet, du gjorde helt rätt som bytte!
    Som sagt, i många fall är det faktiskt motiverat med en prishöjnig men när det inte är det ska man ifrågasätta tycker jag. Är man inte nöjd med svaret går man någonannanstans.

Svar på tråden Så förbannad