Inlägg från: Nordiskbrud |Visa alla inlägg
  • Nordiskbrud

Hur ska ni gå in i kyrkan?

Kommer bli hängd nu, jag vet och jag vet vad en del här tycker att det symboliserar när man inte går in med sin blivande men så ser INTE vi det! (Behöver inte bli uppläxad av alla som tycker annorlunda för jag kommer alltid tycka att det är en fjantig liknelse när man tycker att bruden lämnas över som en ägodel och jag har fler argument för det). Största motståndaren till att gå in ihop är faktiskt min blivande make så det är inte fråga om en brud med romantiska filmer på hjärnan!

Vi vill gärna att min M2b väntar där framme och att jag går in tillsammans med min pappa (hela våra släkter har häpnat när vi berättat att man kanske inte får göra så) och sedan antingen att pappa lämnar mig till min blivande eller att han lämnar mig där kyrkbänkarna slutar och att jag ensam går fram de sista tio talet metrar till min M2b (kan det bli någon bättre markering än det att man frivilligt och självmant går fram till sin blivande från sin pappas tygga famn???). Vi får helt enkelt höra med vår präst vad han anser och förklara hur vi ser på det.

Men som vi ser det är det en större markering att det inträder en förändring i våra liv om vi går in i kyrkan var och en för sig och att vi sedan går ut tillsammans som ett gift par. Tycker faktiskt det är konstigt att man går in tillsammans... Och lite märkligt är det också att det är helt okej att pappan för fram bruden i andra länder som delar vår tro (som Norge, Storbritannien, USA mfl...)

• Nordiskbrud

Varför ska vi välja annan ordning när vi är med i Svenska kyrkan? Man kan tycka annaorlunda än traditionell ordning (hur skulle vi annars fått kvinnliga präster ) och ändå vara troende. Anser prästen att det är tokfel kommer vi givetvis inte pressa fram vår vilja men vi vill ändå framföra hur vi skulle VILJA ha det, inte kräva på något sätt (som många andra verkar göra). Två olika saker att kräva och framställa en önskan. Frågar man inte får man inget svar och det är inte upp till oss om vi får jakande eller nekande svar på vår önskan om hur vi skulle vilja ha det.

• Nordiskbrud
    suamaca skrev 2009-07-12 08:13:04 följande:
    I mina ögon är det respektlöst att ens föreslå det för prästen när du/ni uppenbarligen mkt väl vet att brudöverlämning går emot sv kyrkans huvudlinje.
    En inställning som uppenbarligen mycket få vet om eftersom brudöverlämning förekommer OFTA på bröllop inom svenska kyrkan och efterom det allra flesta jag pratat med om detta (och det har jag gjort långt innan jag själv skulle gifta mig eftersom jag tidigar jobbat lite inom branchen) inte har en aning om att svenska kyrkan egentligen är emot detta. Jag anser absolut inte att det är respektlöst att fråga, det är mer respektlöst att kräva. Och skulle frågan dessutom vara av tyngd för kyrkan är min åsikt att de aldrig bör tillåta att bruden går in på annat sätt än med sin blivande. Då skulle alla även vara medvetna om vad som gäller och ingen skulle ens behöva fundera över alternativa sätt att gå in. Nu tillåts det emellertid mycket ofta och signalen det sänder är att kyrkan inte ser så allvarligt på frågan trots allt.

Att ens föreslå att vi bör söka oss i från den svenska kyrkan för att viga oss borgeligt eller i ett annat samfund ser jag som en skym!

Vi har som sagt även refelkterat över varför vi önskar detta och det finns inga som helst tankar om att jag som brud är egendom eller att vi är ojämlika i vårt förhållande med i detta. Kvinnans roll och status är idag helt annan än vad den tidigare varit och få tolkar tex brudöverlämning på ett negativt sätt. Det är fört här på BT jag kommit i kontakt med tolkningen att bruden skulle vara en ägodel....

Jag drar mig ur alla fortsatta diskussioner kring detta för jag har framfört min åsikt och vi lämnar nu vad TS frågade i trådstart.
    Men det är ändå intressant att man kan ifrågasättas för en önskan som inte är orimlig med tanke på att "seden" känns rätt väletablerad i Sverige då så få vet om kyrkans ställning. Kanske läge för Kyrkan att gå ut hårdare i frågan och informera samt vägra par att gå in på annat sätt än tillsammans???
  • Nordiskbrud

Duchess, jag är medveten om de tre "typfall" du beskriver samt övriga omständigheter. Jag är nog mest ute efter en egensam riktlinje som idag inte finns.

Men det jag inte förstår är argumenten mot brudöverlämning som grundas i kvinnansställning och om hon i andra länder får välja sin make själv eller ej. Om man framför detta som et argument mot just brudöverlämning anser jag att det är ett argument som även gångbart mot äktenskapet i stort. Varför ska bara vissa kvinnor runt om i världen få gifta sig med den de vill när andra inte får det? Egentligen samma sak och samma principfråga.

Och ja, jag är väl lite mer postmodern och van att tolka , jag köper inte vad som helst utan att själv fundera och reflektera över det. Det är därför jag ifrågasätter varför man är emot vissa saker. Det räcker inte att framföra det som en svensk sed. Jag vill bara att man på förhand ska veta hur det ska gå till i kyrkan om man väljer att vigas där men idag finns det utrymme för önskemål och då är det inget fel i att önska en viss sak. (Jag skulle dock givetvis aldrig kräva något!)

Hawaii, jag förstår nog ändå inte helt din fråga. Jag menar att om man vill vigas i kyrkan så ska man veta vad som gäller där, det vet man inte idag eftersom det inte finns någon ordentlig praxis. Jag anser inte att kyrkan ska bestämma i samhället... Vill man ha en fri vigsel så får man göra som ni och gifta sig borgeligt men vill man vigas i kyrkan så anser jag att det skulle underlätta om man vet vad som gäller.

• Nordiskbrud

Duchess, vi är överens om mycket egentligen Jag anser att debatt alltid är bra eftersom det i slutändan leder till antingen en förtydling eller en förändring av ett ifrågasatt ämne. Det trista är bara att man måste bli påhoppad och betraktad som en galning om man sticker ut hakan lite extra, men jag gillar att debattera så länge det blir sakligt.

Och jag menade inte att postmoderna människor tolkar mer, där tror jag så som du, jag menade mig personligen även om det kanske kunde tolkatas lite annorlunda också

Som det är nu tycker jag att det ändå är bra att en del brudpar ifrågasätter och en del efterfrågar brudöverlämning. Annars kommer det aldrig bli någon ordning eller klara riktlinjer (vilket är det jag eftersöker, jag är inte rabiat överlämningsivrare som en del verkar tro utan mer ivrare av att få rätsida på den situation vi har idag. Jag har från början sagt att vi rättar oss efter prästens åsikt och därmed även kyrkans på ett sätt).

• Nordiskbrud

Öhhh, jag har aldrig sagt att kyrkan inte ska viga alls. Det var det två andra i tråden som ansåg detta. Jag tycker att vigsel i högsta grad hör hemma i kyrkan!

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-12 17:05:57 följande:

hahaha!!!!!!denna fråga är verkligen ingen mening med att ta upp. för som du säger Nordiskbrud så blir man påhoppad när man sticker ut hakan lite. Tycker dock det är roligt de som nämndes av någon innan, viktigt med gamla seder som tex då ingen brudöverlämning. men sedan ville du inte kyrkan skulle viga alls?haha..tycker bara det är lite dubbel moral. Kanske borde de som tycker detta vigas på trappan då?
Svar på tråden Hur ska ni gå in i kyrkan?