• micof

Har jag rätt att känna mig besviken ?

Jag har fått veta när min möhippa blir... det är väl ok. Men anledningen till att jag fått veta är för att vi får avbryta vår enda semestervecka på hela sommaren, för att åka hem, så dom kan hippa mig.
    Det kollades inte upp innan om jag var iväg eller inte...

Min sambo arbetar iväg, han är hemma om helger och 1 vecka i månaden. Vi har 6 barn och jag arbetar ju även den veckan som han är hemma. Vi ses väldigt sällan...Min sambo har ingen semester, vi åker på hans frivecka (kris på jobbet). Denna semestervecka i sommarstugan har varit något vi längtat efter hela familjen... Nu kommer vi dit, efter 30 mils bilåkining, på måndagen och får städa hela fredagen å köra 30 mil hem.... istället för att städa å köra hem på söndagen. 3 hela dagar i stugan istället för 5 hela dagar.
    Jag är så himla ledsen och besviken....

Är jag egoistisk ?? Borde jag vara mer tacksam att det blir en hippa kanske ?? Usch.... jag känner mig elak !

• Svar på tråden Har jag rätt att känna mig besviken ?
  • micof

Ja... jag är besviken på det faktum att jag har 6 barn, en sambo som jag så gott som aldrig träffar och en semestervecka på ett helt år.
    Mina vänner har 1 - 2 barn. Ja, de vänner som vägrar byta datum. De har barnvakt så fort de vill. Vi har under 2009 hittills varit barnlediga 2 gånger.
    Summering: Vi har väldigt få tillfällen att hitta på något som familj. Vi har 1 vecka på hela detta året att få göra något ihop.
    Vännerna har helt andra möjligheter.....

Jag ÄR tcksam för att den goda tanken om en möhippa finns. Men när jag är iväg en enda vecka på hela sommaren, så känner jag att det borde gå att respektera den..
    Hade vi haft 4 veckor semester hade jag inte klagat, men vi har verkligen bara 1 vecka.

Jag har sagt ifrån, jag har berättat hur jag känner om detta. Men till ingen nytta tyvärr... De har annat planerat säger dom.
    Jag förstår det, men det hade jag oxå för denna veckan, sedan 6 månader tillbaka......

• micof

Ja, det är enkelt att tänka/säga. Men detta är ju mina vänner, dom har ju fixat..... Mitt samvete brottas med min vilja. När allt kommer omkring så vet jag inte vad som är värst..
    Göra barnen besvikna och åka hem eller göra vännerna besvikna och inte åka hem.
    Eller jo... jag vet vilket som är värst. Mina barn betyder mest, min blivande lika så.
    Men för den sakens skull vill jag inte vara elak mot mina vänner..

Dilemma

MW 090829 skrev 2009-07-14 10:25:20 följande:

Men ha inte möhippan alls då tycker jag.
  • micof

Tack Johanna anders ! Det är precis så jag känner, du lyckades säga/skriva det mycket enklare än mig *s*

johanna anders skrev 2009-07-14 10:38:10 följande:

Nej du är INTE otacksam. Vännerna ska ju självklart höra med din blivande man om NÄR du är tillgänglig... Det är ju första steget i hela planeringen!Det är inte DU som brud som ska anpassa dig. Vännerna ska självklart ordna en hippa på ett datum där du inte är på semester.
  • micof

Jag förstår precis hur du menar... med just denna bruden hade EN helg uppbokad i sin "agenda".
    Jag hade, om jag ska vara helt ärlig, glädjts mer åt de 2 som hade gett mig sin tid att vara med mig på möhippan den dagen då jag inte behövde åka ifrån hela familjens enda vecka ihop...

roodeberg skrev 2009-07-14 10:50:03 följande:
    Om vi talar sannolikhetslära så är det oerhört svårt att få till ett datum som passar de flesta. Säg att vi har 8 vänner som vardera har en sambo och två barn. Alla har olika agendor och barn har en tendens att vara opålitliga vad gäller hälsa och humör. Dessa åtta agendor ska först och främst synkas med sin respektive (och har man ingen respektive så får man dessutom lägga till en krångelformel som blandar in barnvakt el. dyl.) När de 8 vänninorna har hittat sina lediga dagar ska dessa jämföras med varandra i grupp och därefter blir det på sin höjd två datum som passar alla i gruppen. Sedan tittar de på brudens agenda och försöker pussla efter den. ELLER så utgår man från brudens agenda från allra första början och så får de som kan den dagen, vara med. Man kan då bli två personer på hippan, eller så kan alla vara med. Det är en fråga om tur ibland.Om det känns jobbigt att bli hippad, smsa och säg att du inte kommer hem då. Minns att de uppvaktar dig för att de tycker om dig och anser att du är värd en dag i centrum. Jag utgår från att de som är bjudna vill dig väl och tycker om dig. Det är en dag vi talar om. Det suger verkligen att få semestern avkortad men kan något bra komma ur det eller är det precis tvärtom? Minns att du ska ha vidare kontakt med dessa personer i framtiden. Stanna kvar i stugan och säg att de är varmt välkomna dit och hippa dig. Stanna där du är och låt Moses komma till berget i det här fallet.
  • micof

Tack alla för att ni tagit er tid

Jag är nu på vår semester och ordnade det så att vi kom i fredags och åker hem på fredag. På så sätt har vi en hel vecka ändå och hippandet blir av
    Om än med en aningens besvikelse för hur vi har fått knixa och trixa för att få ihop så det blev en hel vecka här...

Svar på tråden Har jag rätt att känna mig besviken ?