• suzen

Billig brudbukett i Västerås??

någon som vet om nåt ställe i Västerås där jag kan få en billig brudbukett??

• Svar på tråden Billig brudbukett i Västerås??
  • Kathiz å Kimmo

Det billigaste är väl att be om en bukett med de blommor du vill ha och inte nämna ord som brud, bröllop etc. Det ökar priserna direkt!!!

• Camillian

Jag vågade faktiskt mig på att binda egen bukett, jag och min tärna hjälptes åt. Det blev absolut så som jag hade förväntat mig och jag behöver inte en perfekt rund, så för mig var det nog det bästa alternativet! 400:- för både min och min tärnas bukett.. känns helt ok!

• passionsblomman

Jag är så trött på det där snacket att jag får huvet fullt av svordomar.
    Det som ökar priset är när man gör vilke forma v specilabeställning som helst. Det gäller oftare begravning än bröllop men jkan likaväl handla om specialarrangemang för ett företag etc.
    Om jag som florist MÅSTE ha hem en viss rosa ros tex så kommer den sannolikt att kosta både mina leverantörer, mig och sedemera även kunden mycket mer än till vardags, då odlaren har hela prissättningen i sin makt då.

Om det då är en brud som ska ha uppåt 40 rosor som plötsligt kostar 45 -50 kr/st emot vanliga 25 tex, så blir det rätt stor skillnad.

Nästa faktior är floristens arbetstid. Det gäller allt från konsultation till leverans och rör sig vanligtvis om BRA mycket mer tid än något brudpar ens är i närheten av att fatta.
    Den summan som är arbete hamnar ofta mellan 300-600 kr vilket INTE är oförsvarligt på något vis.

DÄREMOT kan man gå till sin florist och säga "Hej jag ska gifta mig och har budgeten ditten och färgönskemål datten och vad kan du sätta ihop för det?"

Har man då inte tagit upp eoner av tid med sin beställning och dessutom lämnar fritt åt floristen att hitta blommor som redan finns hos grossisten, det bästa för dagen, så slipper man fördyrandeförbeställningar.

Det är dessutom vanligt att man får en finare bukett ju mer frihet floristen får, eftersom bruden sällan har samma blick för och kunskap om blommorna som floristen.

Skulle jag som florist upptäcka att någon står och ljuger mig rätt upp i ansiktet skulle jag tappa all respekt för den personen. Precis som när någon ljuger för mig privat.En mycket dålig grund för ett gott samarbete.

Jag frågar ALLTID vad tillfället är för det jag binder, även över disk. Det blir inte dyrare om kunden så står framför mig i full brudstass.

SÅ DET SÅ!

Kathiz å Kimmo skrev 2009-07-15 18:09:57 följande:

Det billigaste är väl att be om en bukett med de blommor du vill ha och inte nämna ord som brud, bröllop etc. Det ökar priserna direkt!!!
  • Kathiz å Kimmo

Oj, var ju inte meningen att trampa ngn på tårna. Ber om ursäkt för det. Jag förstår också att det kan kosta extra med allt arbete å så. Var inte så jag menade.

Tur att du inte har mitt jobb!!! :)

• passionsblomman

Det är klart du trampar på yrkesfolkets tår med den typen av uttalanden. Jag är hjärtligt trött på att framställas som någon som skinnar stackars fattiga brudar på mer än vd som är rimligt, när sanningen tvärtom är att just brudarbeten är ett synnerligen olönsamt arbete, då man aldrig egentligen får betalt för allt arbete.

Vad menar du med att det är tur att jag inte har ditt jobb? vad är det du jobbar med då?

Kathiz å Kimmo skrev 2009-07-15 18:32:49 följande:

Oj, var ju inte meningen att trampa ngn på tårna. Ber om ursäkt för det. Jag förstår också att det kan kosta extra med allt arbete å så. Var inte så jag menade. Tur att du inte har mitt jobb!!! :)
  • purjopillan

vill man ha proffessionell hjälp då får man faktiskt vara beredd att betala, jag tror dock inte att någon tar illa upp för att man säger att man har en viss budget

enligt hantverkskrået för typ 2 år sedan var lägsta timlön 300-350 kronor... ingen vill ju jobba gratis

• Kathiz å Kimmo

Jag förstår dig till fullo! Låt mig utveckla min syn på det!

Jag har full förståelse för att detta kräver extraarbete och då ska man ha betalt för det, absolut.

Jag ser det så här. Jag (om jag nu ska köpa en bukett) är kund. Jag går in till en florist och säger att jag vill ha en bukett med dessa å dessa blommor.
    Vad jag sen ska ha min bukett till, en gåva, till mig själv eller som brudbukett, DET är min ensak.
    Jag ser det inte som att jag ljuger när jag går in och beställer en bukett som jag vill ha och inte säger vad jag ska ha den till.
    Om floristen skulle fråga om vad man ska använda buketten till och man då ljuger är en annan sak.
    Hänger du med på hur jag tänker.

Vad jag menar med det där om jobbet. Jag är polis.

Näst intill alla människor har åsikter om mitt yrke och jag ser det inte som att de trampar mig på tårna om de tycker att poliser agerat fel i vissa situationer. Eller om de rapporterar om polisen i medier. Då skulle man inte orka med.

Sen är det ju så att alla människor inte alltid är helt ärliga mot polisen. Och om jag skulle bli upprörd över det så skulle jag inte orka med då heller.

Jag skrev tidigare att jag bad om ursäkt och att jag inte menat att vara oförskämd och det är upp till dig att ta det. Då var jag helt ärlig.

Ja det gott!

• Kathiz å Kimmo

Menade; Ha det gott!

• passionsblomman

Ok, jag förstår ditt resonemoang. Bara det att ditt första inlägg är en klassiker på forumet och eftersom jag hänger här och dessutom försöker svara på och hjälpa till med frågor runt blommor och buketter, så tröttnar jag på papegojkänslan jag får när jag förklarar och förklara...
    Det viktiga för mig att slå fast är, att alla specialarrangemang för med sig kostnader utöver en "raktöverdiskbeställning"
    Självfallet gör man vad man vill med sina blommor, men när man ska hjälpa kunden till rätta så är tillfället och vad för känsla kunden är ute efter till ändamålet mycket centralt för mig.

Jag har haft ern rad yrken där man får ta sin beskärda del av skit (inte minst min 7-1anställning i sthlms city när jag jobbade ensam och enbart natt.) Så jag vet värdet av att kunna låta saker rinna av en så man orkar. Det gäller i högsta grad även kunders ibland vidriga sätt när man står i blomsteraffär.Hade jag agerat efter min a känslor hade du fått hämta mig för länge sedan det lovar ja och min son hade haft en mamma i fängelse för att ha spöat skiten ur något as. Du vet säkert vad för känsla jag pratar om.

Däremot hör jag till dem som har svårt att hålla klaffen om jag vet något som jag är säker på och någon annan säger annorlunda. Då blir jag en sådan där jobbig finnliknande person...

Jag är aldrig upprörd länge och jag tar din ursäkt på allvar och önskar dig en fortsatt trevlig kväll!

• Kathiz å Kimmo

Nej jag blir galen, har skrivit två svar nu och datorn påstår att jag inte år uppkopplad!!!

Tar det kort:

Rätt att du säger vad du tycker, gillar diskussioner!!!!
    Rätt lön för arbetet!!!
    Varför kan inte människor vara trevliga mot varandra (ang. otrevliga kunder) det kommar man längre på.
    Skönt att du har humor, det uppskattas!!!

Nu bär det av till världens bästa jobb!

Ha en trevlig kväll du med!!!

Svar på tråden Billig brudbukett i Västerås??