• ew2011

pappas fd fru vilken relation???

Hej, ni måste hjälpa mig med en sak. Vi ska nu gifta oss och min blivande man har lite trasliga familjeförhållande.
    Hans adoptiv mamma finns inte med i bilden längre men hans pappa gifte om sig men en kvinna som han idag kallar mamma och har en mamma relation med och våra barn kallar henne farmor. Men hans pappa är idag omgift ytterligare med en annan kvinna. Vad kallar man nu den kvinnan som är hans "mamma"? Plastmamma? Styvmamma?
    Sen hennes dotter i sin tur vad ska vi kalla henne? Min blivande man har en "syskon" relation med henne men har varken samma mamma eller samma pappa? HJÄLP!!! Jag får panik, ni måste hjälpa mig...

• Svar på tråden pappas fd fru vilken relation???
  • Pizan

Kallar han henne mamma och känner att det är hans mamma så är det väl hans mamma? Varför inte kalla henne just det.

• Pizan

Samma sak med syrran. Om han känner att det är hans syster så är det väl hans syster. Om man adopterar två barn är de ju t ex syskon trots att de inte är det biologiskt sett. Det är ju känslan som räknas.

• didis

Spelar det någon roll vad de kallas?

Jag har en hel hoper syskon, ingen av dem är "helsyskon" och en har jag inga blodsband till alls men de är syskon allihop!

Min styvfar som jag vuxit upp med och är morfar för barnen brukar jag bara benämna med namnet, eller klumpa ihop honom med min mamma så det blir "mina föräldrar". Någon gång särskiljer jag genom att kalla honom styvfar och min biologiska pappa för just min biologiska pappa.

Har din sambo en mammarelation med kvinnan så varför inte kalla henne "bonusmamma" eller "styvmor" eller vad han vill. Men att kalla folk vid deras namn brukar gå alldeles utmärkt det också.

• ew2011

jo det är sant, man känner bara att det kanske kan bli kränkande för hans riktiga (blodsbands) syster då de sins imellan inte har någon alls kontakt idag.

• Zia 20090618

Jag hade nog kallat henne för mamma. En mamma måste ju absolut, speciellt nu för tiden, inte vara något biologiskt. Själva har vi underhållande problemet med bordsplacerinen - bådas föräldrar är skilda + deras nya = 8 personer;) Långt honnörsbord bara med föräldrarna med andra ord;)

• ew2011

oj Zia 20090618 det blir knivigt, långt bord...Vilka världsproblem man har, varför ska allt vara så perfekt så fort det är bröllop?

• Zia 20090618

Haha jaa eller hur;) Den enda seden vi följer,när det gäller bordsplaceringen är brudens mor bredvid brudgummen och brudgummens far bredvid bruden - sen gör vi som vi vill! (eller ja vi har väl försökt följa så långt det går - men ingen skriver ju "kriterier" för hur man bör göra när man har 8 "föräldrar";)) I och med att vi har 8 "föräldrar" får de blandas lite "hit som dit". Försöker tänka mest på hur de kommer trivas tillsammans.. Jag tycker att man gör lite som man vill som sagt:) Och så är ju kanske vi ett specialfall, men så ovanliga är vi nog inte med bådas föräldrar skilda, inte i dagens samhälle:)

• agtiwi

Jag är inne på samma spår som några andra här, kalla dessa för mamma och syster!

• ew2011

tack för alla svar, att något så enkelt kunde bli så stort för oss. Mamma och syster får det bli. Lycka till allihopa med era bordplaceringar.

• Energy

Jag har en sån "mamma" och en sån "bror!. Och det är just det dom är även till min mamma brukar jag säga mamma 2 om min fd. styvmamma.

Och min "bror" är helt enkelt min bror även om jag har blods syskon också.

• ClaraH

Jag tänkte bara kommentera. Traditionellt sitter brudens far på brudens sida och brudens mor på brudgummens sida. De har sedan brudgummens föräldrar som bordherre/dam. Personligen tycker jag inte att de nya respektive måste sitta vid honnörsbordet. Jag som "plastmamma" skulle inte ta illa upp att sitta med övriga gäster när mina styvbarn gifter sig.

Zia 20090618 skrev 2009-07-21 21:46:50 följande:

Haha jaa eller hur;) Den enda seden vi följer,när det gäller bordsplaceringen är brudens mor bredvid brudgummen och brudgummens far bredvid bruden - sen gör vi som vi vill! (eller ja vi har väl försökt följa så långt det går - men ingen skriver ju "kriterier" för hur man bör göra när man har 8 "föräldrar";)) I och med att vi har 8 "föräldrar" får de blandas lite "hit som dit". Försöker tänka mest på hur de kommer trivas tillsammans.. Jag tycker att man gör lite som man vill som sagt:) Och så är ju kanske vi ett specialfall, men så ovanliga är vi nog inte med bådas föräldrar skilda, inte i dagens samhälle:)
  • Zia 20090618
    ClaraH skrev 2009-07-22 09:31:45 följande:
    Jag tänkte bara kommentera. Traditionellt sitter brudens far på brudens sida och brudens mor på brudgummens sida. De har sedan brudgummens föräldrar som bordherre/dam. Personligen tycker jag inte att de nya respektive måste sitta vid honnörsbordet. Jag som "plastmamma" skulle inte ta illa upp att sitta med övriga gäster när mina styvbarn gifter sig. Zia 20090618 skrev 2009-07-21 21:46:50 följande:
    Oj jag skrev lite fel, många att hålla reda på;) Jag menade så som du skriver. Jasså inte? Ja vi får se hur vi vill ha det:) Som i mitt fall har föräldrarna varit skilda sedan jag var drygt 2 år så mammas nya ligger väldigt nära hjärtat så honom vill jag ha vid bordet och i det fallet känns det dumt att låta någon av de andra "föräldrarna" sitta med de övriga gästerna. Nej, det blir ett intressant projekt när bordsplaceringen ska bestämmas:)
  • ClaraH

Ett alternativ som jag sett att många har och som jag funderar på är att inte ha honnörsbord, utan ett eget bord för oss två + gäststolar. Det kanske är särskillt lämplig när man har skilda föräldrar. Jag gifter mig för andra gången så jag har haft allt det där "formella" och min blivandes far har gått bort. Anledningen till att jag personligen inte känner att jag som "plastmamma" behöver sitta vid honnörsbordet är kanske att barnen var ganska stora när vi träffades. Det kanske är skillnad när man växt upp nära sin styvpappa. Men en utväg kan ju helt enkelt vara att vara just "superformell" att sätta bara de biologiska föräldrarna vid honnörsbordet och kunna luta sig mot den etiketten som faktiskt är väldigt etablerad som som förhoppningsvis se flesta accepterar just därför.

Jag läste för ett tag sedan en fråga till Magdalena Ribbig där den biologiska mamman inte var placerad vid honnörsbordet och gästen som frågade om det var korrekt hade tyckt att det var väldigt pinsamt. Men gästen var kanske inte insatt i familjeförhållandena, men hon såg det ju som en markering.

Svar på tråden pappas fd fru vilken relation???