• Morticia

Inställt bröllop?

Är det någon som ställt in bröllopet utan synlig anledning?

Hur skulle Ni reagera som gäst på ett bröllop som blev inställt? Och nu menar jag inte inställt pga konkreta anledningar som separation, sjukdom eller dödsfall i familjen.

Ge mig Era åsikter, tankar och funderingar.

• Svar på tråden Inställt bröllop?
  • mittid

Bara om ni tar upp ämnet som orsak kan det ifrågasättas av andra som "giltigt" eller inte... öppnar ni upp för andras åsikter så får ni ta konsekvenserna... annars inte. Visst kan någon tycka ändå, men gå inte in i det, låt det bara passera förbi... det står ju var och en fritt att tycka.
    Så mitt råd, ställ in om ni inte vill genomföra, frågar någon så är det personliga skäl som gäller, skäl som ni alltså inte önskar diskutera...
    Lycka till!

• Morticia

Det största skälet kan ju trots allt vara att glädjen i firandet försvunnit. Och att man då hellre ställer in än genomför något "bara för att". =)

• Emmas syster

förstår varför man ställer in festen pga sånt men förstår inte alls varför ni funderar på att ställa in vigseln.

Vigseln är ju en sak mellan er två och bara er
    att det sen är åskådare eller ej på den delen gör ju ingen skillnad

• tomlinn

min bror (nu har han figurerat i två svar på kort tid, väldigt vad hans bröllop är ett bra exempel på saker =D ) och svägerska ställde in sitt första bröllop, ett stort (70-80 gäster) sommarbröllop utomhus med middag och fest på restaurang etc för att de kände att det blev för mycket. de köpte i samma veva hus och fick nya jobb båda två och när de kände för mycket att bröllopet bara blev en jobbig, stressig sak som de önskade skulle vara över och slut bestämde de sig för att ställa in. de skickade ut kort till gästerna motsvarande inbjudningskorten och förklarade att de kommit på att den sortens bröllop inte passade dem men meddelade också att det inte var för att de inte ville gifta sig, för att slippa 70 samtal av typen "har ni gjort SLUT?". en del av gästerna ojjade sig förstås lite men alla godtog förklaringen (de blev iallafall varken av med vänner eller familjemedlemmar =) ).

de gifte sig istället på vintern efter, ett litet bröllop med totalt 20 gäster, vigsel och middag men ingen dansfest etc. de kom helt enkelt på att det passade dem bättre.

• anne på grönkulla

Man ska akta sig för att tycka om andra människors beslut som bara rör dem själva. Men man har heller ingen anledning att öppna upp sian beslut för andras tyckande - man gör sig själv en stor otjänst genom att låta sig styras i sådant som är verkligt viktigt för en.

• Morticia

Emmas syster: Nu läser Du in alldeles för mycket i min fråga, och har läst alldeles för lite i tråden. ;)

Jag har inte sagt att jag själv funderar på att ställa in något bröllop. Jag har också förtydligat och skrivit att det inte gäller att ställa in själva vigselceremonin utan enbart firandet efteråt. =)

• Emmas syster
    Morticia skrev 2009-07-24 11:55:29 följande:
    Emmas syster: Nu läser Du in alldeles för mycket i min fråga, och har läst alldeles för lite i tråden. ;) Jag har inte sagt att jag själv funderar på att ställa in något bröllop. Jag har också förtydligat och skrivit att det inte gäller att ställa in själva vigselceremonin utan enbart firandet efteråt. =)
    säkert så att jag har läst för lite sorry
    det var inte meningen
  • didis

Som jag ser det ändrar sig "giltig anledning" med tiden...

Att ställa in bröllopsfesten strax efter att inbjudningkorten skickats ut för att brudparet kom på att de inte hade lust (hade de inte tänkt på det INNAN?? skulle jag tänka då)är kanske ok men är det bara en vecka kvar så är det inte längre giltigt skäl, då krävs det sjukdom eller liknande.

Alltså - ju närmare bröllopsdagen det är desto "starkare" skäl krävs för att jag skall tycka det är "giltig" (eller snarare rimligt) att ställa in allt. Då har gästerna antagligen bokat resa, boende, köpt kläder etc etc.

• Morticia

Vad tycker Ni om att ställa in allt ca 1,5 månad innan pga att man tappat glädjen?

• Kathiz å Kimmo

Nu vet jag inte vad som liiger bakom, men tror du inte att den (glädjen) kan komma tillbaka???

• Aleta

Jag skulle inte ifrågasätta, har man tappat glädjen så är det ju inte kul att komma som gäst. Det blir ju våldgästande istället trots inbjudan.

Man kanske blir lite besviken för att man hade sett fram emot det, eller också ser man det positiva: En ledig helg med sin egen familj och reser någonstans tillsammans.

Alla är olika, en del blir sura, andra inte. Man kan aldrig göra alla nöjda.

Morticia skrev 2009-07-24 14:42:55 följande:
    Vad tycker Ni om att ställa in allt ca 1,5 månad innan pga att man tappat glädjen?
Svar på tråden Inställt bröllop?