• Boomtown

Det blev lite pinsamt med klädkod

Jag har ju läst ganska många trådar här och vett och etikett att man ska ange klädkod. Och då helst inte sommarfint och så för då kan gästerna bli förvirrade. Vi ska vara i en hembygdsgård men vi vill ha det lite festligt. Så vi skrev kavaj på klädkoden. INGEN av min killes släkt kommer att följa det. En sa att han skulle jobba den dagen om han blev tvungen att ha kavaj på sig. Jag vill ju inte tvinga någon att köpa eller ha på sig kavaj. Man har kanske någon fin skjorta eller tröja att ha på sig. Man blir ju lite stött när de säger så. Kan man inte fråga på ett finare sätt om det är ok att klä sig i något annat? Min släkt kommer i kavaj. Det här tycker jag blev jättepinsamt att jag skrev så i inbjudan. Som om jag var lite högfärdig eller nåt.

• Svar på tråden Det blev lite pinsamt med klädkod
  • Boomtown

Vadå coolt med Borat!! Jag hade skrattat ihjäl mig. Din egen trivselfaktor lät ju häftigt. Men jag fick för mig att man inte kunde skriva något sånt. Och morsan kör stenhårt på att ALLA ska ha kostym. Det tycker inte jag.

Skulle Borat eller liknande komma på vår fest hade jag jublat!

• Boomtown
    Birana skrev 2009-07-23 21:49:30 följande:
    Fan vad pinsamt att folk inte kan klä upp sig. Vem som helst fattar väl att man ska ha kavaj på sig! Ännu pinsammare att de vågar säga så...
    Ja, jag tycker ju att de sätter mig i en pinsam situation. Jag kräver ju verkligen inte att de ska klä sig si eller så. De känner väl oss. Jag ville ju mest vägleda för det kan ju vara jättesvårt att veta vad man ska ha på sig.
  • Boomtown
    Anmy skrev 2009-07-23 22:37:18 följande:
    Jag har upplevt det lite tvvärtom. Vi skrev Valfri klädsel, men får höra att folk ska komma i långklänning och kostym.Det är ju superkul att folk vill klä upp sig, men jag blev lite förvånad, särskilt när vi skrivit i inbjudan att det är en trädgårdsfest.
    Kul. Då känns det lite extra festligt.
  • Boomtown

KatjaB: Din pappa tycks ha stil! asg. Stilpoliserna skulle ha arresterat honom direkt. Men det är ju sånt som blir oförglömliga minnen. Det är ju bara kul.

De som vägrar ha på sig kostym är alla över 40 år. Konstigt. Min gubbe har heller ingen kostym och jag förstår verkligen att man inte vill bli tvingad att köpa en. Så då får man gärna komma i annat. Men det är reaktionen jag stör mig på.Så respektlöst. Jag ville mest vara snäll och vägleda folk så ingen skulle känna sig "felklädd"

• Boomtown

Jag tänkte faktist skriva något liknande i infobladet. Men då tyckte några att det överhuvudtaget var onödigt med ett infoblad då vi bara var de närmaste släkten. Det ångrar jag nu.

PennyJenny skrev 2009-07-30 22:10:55 följande:
    Nu är det visserligen för sent för dig TS att skriva något annat än kavaj, men för någon annan som funderar i de banorna så skrev vi i vårat infoblad typs så här:Klädsel - kavaja. Enligt Magdalena Ribbing ska det vara en kostym för herranra och det får du gärna ha om du har en och gillar den, men det går lika bra med snygga byxor, skjorta och slips eller udda kavaj. Vi visste att vissa personer inte har kostym och för oss gjorde det verkligen inte något om de kom i udda kvaja eller så. Inte skulle de personera behöva gå ut och köpa en kostym enkom för vårat bröllop. Och mycket riktigt kom en av dem i snygga byxor med en udda mörkbrun kavaj till och vit skjorta och han såg inte alls nedklädda ut eller så, däremot stiligt klädd och bekväm ut. Något som var viktigare för oss än exakt rätt i klädvalet. (obs, det var vårat val, jag säger inget om att man förväntar sig att alla följer klädkoden eller så, helt upp till var och en att tycka som man vill om det. )
  • Boomtown
    baybee80 skrev 2009-08-04 21:36:33 följande:
    vilket sätt!! som gäst tycker jag verkligen inte att man beter sig så. En kostym är inte för mkt begärt, det är trots allt ett bröllop!
    Tack!
Svar på tråden Det blev lite pinsamt med klädkod