• Boomtown

Det blev lite pinsamt med klädkod

Jag har ju läst ganska många trådar här och vett och etikett att man ska ange klädkod. Och då helst inte sommarfint och så för då kan gästerna bli förvirrade. Vi ska vara i en hembygdsgård men vi vill ha det lite festligt. Så vi skrev kavaj på klädkoden. INGEN av min killes släkt kommer att följa det. En sa att han skulle jobba den dagen om han blev tvungen att ha kavaj på sig. Jag vill ju inte tvinga någon att köpa eller ha på sig kavaj. Man har kanske någon fin skjorta eller tröja att ha på sig. Man blir ju lite stött när de säger så. Kan man inte fråga på ett finare sätt om det är ok att klä sig i något annat? Min släkt kommer i kavaj. Det här tycker jag blev jättepinsamt att jag skrev så i inbjudan. Som om jag var lite högfärdig eller nåt.

• Svar på tråden Det blev lite pinsamt med klädkod
  • anne på grönkulla

Allt folk ställer fåniga ultimatum är väl minst lika pinsamt? Var och en skäms för sig själv - jag ser inte att du ska ha gjort nåt fel!

• Suss o Jonas

Vi kommer kanske bli glatt eller förfärat överraskade på vårt bröllop.
    Vi skrev; "Din egen trivselfaktor"

har hört förslag om både mysshorts och "Borat" klädsel

Det kommer vara dina gäster som själva får stå för sitt klädval,
    har de flesta Kavaj kommer de som valt att inte ha det kanske känna att fasiken...

men sedan...man kanske inte äger en kavaj och hellre lägger pengarna på att kunna komma till bröllopet och då ska man bara vara glad...

finns så många måsten och så många fel man kan göra så inget man gör blir rätt för alla...

njut av er dag och oroa dig itne för vad alla andra har på sig (förutom om någon dyker upp som "borat" )

• svårtattvälja

JO absolut att de kunde ha frågat på ett finare sätt. Kavaj är en högst normal klädsel på fest och inte högfärdigt på nåt sätt. Vet man med sig att man absolut inte vill ha det på sig så kan man kolla om det är obligatoriskt eller om brudparet kan tänka sig att böja på klädkoden, vilket en del av våra gäster gjorde (och vilket vi sa ja till). Som sagt är klädkod mycket till som hjälp för gästerna, men hellre att de känner sig bekväma i skjorta än kommer i kavaj och surar. Det kan väl din blivande make säga till alla de i hans släkt som gnäller.

• HomerSimpson

Och eftersom klädkoden kavaj betyder kostym så kommer det antagligen bli ännu mer förvirrande...

• Boomtown

Vadå coolt med Borat!! Jag hade skrattat ihjäl mig. Din egen trivselfaktor lät ju häftigt. Men jag fick för mig att man inte kunde skriva något sånt. Och morsan kör stenhårt på att ALLA ska ha kostym. Det tycker inte jag.

Skulle Borat eller liknande komma på vår fest hade jag jublat!

• Birana

Fan vad pinsamt att folk inte kan klä upp sig. Vem som helst fattar väl att man ska ha kavaj på sig! Ännu pinsammare att de vågar säga så...

• Boomtown
    Birana skrev 2009-07-23 21:49:30 följande:
    Fan vad pinsamt att folk inte kan klä upp sig. Vem som helst fattar väl att man ska ha kavaj på sig! Ännu pinsammare att de vågar säga så...
    Ja, jag tycker ju att de sätter mig i en pinsam situation. Jag kräver ju verkligen inte att de ska klä sig si eller så. De känner väl oss. Jag ville ju mest vägleda för det kan ju vara jättesvårt att veta vad man ska ha på sig.
  • Anmy

Jag har upplevt det lite tvvärtom. Vi skrev Valfri klädsel, men får höra att folk ska komma i långklänning och kostym.
    Det är ju superkul att folk vill klä upp sig, men jag blev lite förvånad, särskilt när vi skrivit i inbjudan att det är en trädgårdsfest.

• Boomtown
    Anmy skrev 2009-07-23 22:37:18 följande:
    Jag har upplevt det lite tvvärtom. Vi skrev Valfri klädsel, men får höra att folk ska komma i långklänning och kostym.Det är ju superkul att folk vill klä upp sig, men jag blev lite förvånad, särskilt när vi skrivit i inbjudan att det är en trädgårdsfest.
    Kul. Då känns det lite extra festligt.
  • varmasfalt

Jag skäms å dina gästers vägnar, så beter man sig inte. det är brudparets dag, kan man inte klä upp sig kan man gott stanna hemma!!

Svar på tråden Det blev lite pinsamt med klädkod