• Boomtown

Det blev lite pinsamt med klädkod

Jag har ju läst ganska många trådar här och vett och etikett att man ska ange klädkod. Och då helst inte sommarfint och så för då kan gästerna bli förvirrade. Vi ska vara i en hembygdsgård men vi vill ha det lite festligt. Så vi skrev kavaj på klädkoden. INGEN av min killes släkt kommer att följa det. En sa att han skulle jobba den dagen om han blev tvungen att ha kavaj på sig. Jag vill ju inte tvinga någon att köpa eller ha på sig kavaj. Man har kanske någon fin skjorta eller tröja att ha på sig. Man blir ju lite stött när de säger så. Kan man inte fråga på ett finare sätt om det är ok att klä sig i något annat? Min släkt kommer i kavaj. Det här tycker jag blev jättepinsamt att jag skrev så i inbjudan. Som om jag var lite högfärdig eller nåt.

• Svar på tråden Det blev lite pinsamt med klädkod
  • Mörk Ängel

Jag tycker det är riktigt oförskämt att ens ifrågasätta klädkoden. Är det bröllop så är väl kavaj det minsta man kan begära?
    Du ska verkligen inte skämmas!

• Önskebrunnen

Hej!
    Tycker inte det är fel med kavaj som klädkod,det är ju rätt vanligt,vi hade valfri klädsel men vi visste att de allra flesta skulle klä upp sig i snygga kläder.Några yngre kom i snygg skjorta men de flesta kom i kavaj fast vi inte skrivit det.
    Du ska inte skämmas i alla fall,man ifråga sätter inte en klädkod tycker jag.

• Morticia

I vårt informationsblad, som medföljde inbjudningskortet, skrev vi exakt vad klädkoden innebar enligt etiketten, för både kvinnor och män. Vi skrev även vilka avsteg som var ok, samt gav egna förslag på rimliga klädslar som ex. kavaj och byxa.

• Mammilon

Jag har fattat det som att klädkoden är en rekommendation som man skriver för gästernas skull för att de ska veta ungefär vilken nivå man bör lägga sig på. Man brukar ju inte direkt ha några biffiga vakter som avvisar gäster med fula skor om de nu skulle strunta i klädkoden. Men visst skulle jag ha blivit besviken om någon dök upp i "jobbarkläder" på mitt bröllop eller började tjafsa om det.

• Skogsälvan

Vi har brutit mot detta att man inte ska ha en "påhittad" klädkod. Vi skrev vårdad klädsel i vår inbjudan. Vill inte heller tvinga någon som inte haf kostym att köpa en bara för att det står så i inbjudan. Så länge ingen kommer i typ mysbyxor så är vi nöjda . Snygga jeans och en snygg tröja är helt ok.

Syrran hade klädsel "valfri-men önskvärd" när de gifte sig.

• PennyJenny

Nu är det visserligen för sent för dig TS att skriva något annat än kavaj, men för någon annan som funderar i de banorna så skrev vi i vårat infoblad typs så här:
    Klädsel - kavaja. Enligt Magdalena Ribbing ska det vara en kostym för herranra och det får du gärna ha om du har en och gillar den, men det går lika bra med snygga byxor, skjorta och slips eller udda kavaj.

Vi visste att vissa personer inte har kostym och för oss gjorde det verkligen inte något om de kom i udda kvaja eller så. Inte skulle de personera behöva gå ut och köpa en kostym enkom för vårat bröllop. Och mycket riktigt kom en av dem i snygga byxor med en udda mörkbrun kavaj till och vit skjorta och han såg inte alls nedklädda ut eller så, däremot stiligt klädd och bekväm ut. Något som var viktigare för oss än exakt rätt i klädvalet.

(obs, det var vårat val, jag säger inget om att man förväntar sig att alla följer klädkoden eller så, helt upp till var och en att tycka som man vill om det. )

• Boomtown

Jag tänkte faktist skriva något liknande i infobladet. Men då tyckte några att det överhuvudtaget var onödigt med ett infoblad då vi bara var de närmaste släkten. Det ångrar jag nu.

PennyJenny skrev 2009-07-30 22:10:55 följande:
    Nu är det visserligen för sent för dig TS att skriva något annat än kavaj, men för någon annan som funderar i de banorna så skrev vi i vårat infoblad typs så här:Klädsel - kavaja. Enligt Magdalena Ribbing ska det vara en kostym för herranra och det får du gärna ha om du har en och gillar den, men det går lika bra med snygga byxor, skjorta och slips eller udda kavaj. Vi visste att vissa personer inte har kostym och för oss gjorde det verkligen inte något om de kom i udda kvaja eller så. Inte skulle de personera behöva gå ut och köpa en kostym enkom för vårat bröllop. Och mycket riktigt kom en av dem i snygga byxor med en udda mörkbrun kavaj till och vit skjorta och han såg inte alls nedklädda ut eller så, däremot stiligt klädd och bekväm ut. Något som var viktigare för oss än exakt rätt i klädvalet. (obs, det var vårat val, jag säger inget om att man förväntar sig att alla följer klädkoden eller så, helt upp till var och en att tycka som man vill om det. )
  • MTTM
    Boomtown skrev 2009-07-24 12:06:43 följande:
    KatjaB: Din pappa tycks ha stil! asg. Stilpoliserna skulle ha arresterat honom direkt. Men det är ju sånt som blir oförglömliga minnen. Det är ju bara kul.De som vägrar ha på sig kostym är alla över 40 år. Konstigt. Min gubbe har heller ingen kostym och jag förstår verkligen att man inte vill bli tvingad att köpa en. Så då får man gärna komma i annat. Men det är reaktionen jag stör mig på.Så respektlöst. Jag ville mest vara snäll och vägleda folk så ingen skulle känna sig "felklädd"
    Om jag ska överdriva lite: är man över 40 år och inte har en kavaj eller kostym, så är det väl ändå dags att köpa en..! Som kille har man ju användning för en kavaj i så många olika sammanhang: under livet hamnar man på både dop, bröllop och begravningar och då är en kavaj eller kostym nästan alltid rätt.

Men allvarligt talat så är det förstås jättetråkigt för er med en sådan reaktion på er inbjudan! Ni har ju gjort helt rätt med vägledning enligt konstens alla regler och med en klädkod som dessutom är etablerad. Jag tycker inte alls att du ska känna dig "högfärdig" - kavaj är ju ändå en av de "lägre" klädkoderna och som gäst bör man ha förståelse för att man åtminstone klär upp sig litegrann på ett bröllop. Tror du att din kille skulle kunna prata med "kavajvägrarna" på sin släktsida och på ett fint sätt få dem att förstå hur ni tänkt?
  • baybee80

vilket sätt!! som gäst tycker jag verkligen inte att man beter sig så. En kostym är inte för mkt begärt, det är trots allt ett bröllop!

• Boomtown
    baybee80 skrev 2009-08-04 21:36:33 följande:
    vilket sätt!! som gäst tycker jag verkligen inte att man beter sig så. En kostym är inte för mkt begärt, det är trots allt ett bröllop!
    Tack!
  • allehanda

Jag tror att jag har STOR eerfarenhet av dop, tror snart att jag jobbat på 4-500 barndop. Hur många tror ni har haft kostym på dessa dop?? Skall vi gå in på % så uppskattar jag 10-15% har kostym, 50% har snygga festkläder men icke kosym, och resterande har jeans, shorts, flip-flop, kläderna som de hade sist jag mötte dem i mataffären osv.
    Och de sista 7-8 åren så har det blivit väldigt vanligt att man på begravning ombedes att inte ha svart utan att man har valfri klädsel och med detta menar anhöriga då att de struntar i om det är kostym eller udda byxor som gäller.
    Tiderna förändras och idag är det inte alls vanligt att män över 40 i ALLA samhällsklasser har en kosym hängade i garderoben. Min har inte det och jag ryser vid tanken på kostnaden( sist vi kollade låg summan på drygt 6000:- för att få en kostym och då får det vara), ofta har affärerna bara storlekar till "småpojkar" inte till folk som tangerar 2 meters strecket.

MTTM skrev 2009-08-04 21:15:22 följande:
    Om jag ska överdriva lite: är man över 40 år och inte har en kavaj eller kostym, så är det väl ändå dags att köpa en..! Som kille har man ju användning för en kavaj i så många olika sammanhang: under livet hamnar man på både dop, bröllop och begravningar och då är en kavaj eller kostym nästan alltid rätt.
Svar på tråden Det blev lite pinsamt med klädkod