• Boomtown

Det blev lite pinsamt med klädkod

Jag har ju läst ganska många trådar här och vett och etikett att man ska ange klädkod. Och då helst inte sommarfint och så för då kan gästerna bli förvirrade. Vi ska vara i en hembygdsgård men vi vill ha det lite festligt. Så vi skrev kavaj på klädkoden. INGEN av min killes släkt kommer att följa det. En sa att han skulle jobba den dagen om han blev tvungen att ha kavaj på sig. Jag vill ju inte tvinga någon att köpa eller ha på sig kavaj. Man har kanske någon fin skjorta eller tröja att ha på sig. Man blir ju lite stött när de säger så. Kan man inte fråga på ett finare sätt om det är ok att klä sig i något annat? Min släkt kommer i kavaj. Det här tycker jag blev jättepinsamt att jag skrev så i inbjudan. Som om jag var lite högfärdig eller nåt.

• Svar på tråden Det blev lite pinsamt med klädkod
  • Nippran

Det är ju den personens val att klä "ner" sig. Det viktigaste är väl att personen kommer?
    Vi har valt valfri klädsel och har fått höra som förslag att "om det är varmt så kommer jag i bikini", "går det bra att komma i brynja och träskor". På detta har vi svarat Ja, givetvis.
    Vi saknar dock Borat som förslag...hi,hi ;)

• Lischen
    Anmy skrev 2009-07-23 22:37:18 följande:
    Jag har upplevt det lite tvvärtom. Vi skrev Valfri klädsel, men får höra att folk ska komma i långklänning och kostym.Det är ju superkul att folk vill klä upp sig, men jag blev lite förvånad, särskilt när vi skrivit i inbjudan att det är en trädgårdsfest.
    Vi skrev "Klädsel: som du vill" och nu har min älskades kompis sagt att han tänker ta på sig sin smoking. Till vår trädgårdsfest... Jätteroligt tycker jag!! Klart att man ska ta smokingen om man har en, hur ofta får man använda den annars?!

Annars har jag varit på bröllop där en släkting kom i jeans o skinnväst, vilket han verkade trivas alldeles utmärkt i. Brudparet visste att han skulle komma så, och det viktigaste för dem var att han kom. Helt rätt o riktigt tycker lilla jag. Men han hade visst frågat först... och det bör man ju kunna göra. Det finns ju ingen anledning att vara dum! Eller få dig att känna dig dum.
  • didis

Klädkoden är inget tvång, mer en vägledning för gästerna och det står givetvis gästerna fritt att gå både "över" och "under" klädkoden.

Kavaj är för övrigt den minst fina klädkoden och att som gäst börja ifrågasätta det med "då kommer inte jag" är barnsligt. Kom i vilka kläder du vill men var då beredd på att de andra gästerna är mer uppklädda.

• didis

TS: jag menar alltså att ni satt en mycket rimlig klädkod och det är inte ni som skall tycka det blev pinsamt utan gästerna som klagar och hellre jobbar än går på fest.

• Humlan66

Jag kommer att få skämmas för mina syskon som inte hat vett att klä sig. Speciellt syrran som mer eller mindre blitt en pojkflicka. NEVER att hon skulle dra på sig en klänning som dom öv gästerna förmodligen kommer att ha

• didis

Var och en skäms över sig själv!

Det finns massor av snygga festbyxor, inte måste hon ha klänning om hon inte trivs i det, hon kan vara uppklädd o snygg ändå. Men framförallt behöver inte du skämmas om inte hon själv gör det.

Humlan66 skrev 2009-07-24 08:32:27 följande:
    Jag kommer att få skämmas för mina syskon som inte hat vett att klä sig. Speciellt syrran som mer eller mindre blitt en pojkflicka. NEVER att hon skulle dra på sig en klänning som dom öv gästerna förmodligen kommer att ha
  • Bridemma

Vi har samma problem som TS, dvs att vissa av våra gäster inte tänker komma för att vi skrivit klädsel: Kavaj. Lite tråkigt efetrsom vi inte menade klädkoden som ett tvång utan mer som en riktlinje så att ingen känner sig för uppklädd eller nedklädd... Och att sedan då inte vilja komma bara pga klädkoden känns ju verkligen trist. Detta fick vi för övrigt inte höra från gästen direkt utan via omvägar från släkten. Kan man inte ringa och fråga oss=brudparet om det är okej att komma i något annat än kavaj innan man tackar nej? Ibland känns det som att vad man än gör så är det någon som tar illa upp.

Men men....vill dem inte komma så är det deras problem och inte vårat. Vi kommer att ha sjuk trevligt med de gäster som faktiskt dyker upp! Så det är bara att rycka på axlarna och gå vidare... elller hur?

• Bondbönan

Jag var på ett bröllop för ett tag sedan med "valfri klädsel". Tyvärr blev det helt misslyckat då alla kände sig obekväma. Jag hade investerat i sidenklänning och fin håruppsättning (jag visste att bruden skulle vara riktigt fin) medans andra kom i jeans och joggingskor. Alla stod ut med väggarna och ingen fick lust att ge sig ut på dansgolvet..
    Efter den upplevelsen är jag väldigt noga med att skriva/läsa klädloden på rätt sätt!

Boomtown: Hoppas tråkmånsarna tar sitt förnuft till fånga och klär upp sig lite i varjefall! En liten fluga under hakan till t-shirten kanske ;)

• Sundance

Min mamma och pappa skrev också kavaj på sitt bröllop har de bretättat. Men där var några som kom i typ lusekoftor!

• JanetKim

Det är ganksa tråkigt att gästerna håller på vara löjliga!

JAg upplevde att när jag skrev kavaj så var det som ett frågetecken hos vissa!

Vaddå....? ska tjejen åxå ha kavaj
    kan man ha jeans till...??
    eller vaddå måste barnen åxå följa klädkoden?

Kan ju påpeka att det är en yngre genration som frågar detta!
    Suck

sen berättade mamma att en på pappas sida satt i träningsoverall på deras bröllop så nu börjar jag bli nervös.....

Svar på tråden Det blev lite pinsamt med klädkod