Bridemma skrev 2009-07-24 11:59:01 följande:
I vårat fall är det faktiskt en 45-årig fabror och hans fru som mest tycker illa om klädkoden. våra "unga vänner" gillar att klä upp sig! Så det är inte alltid en generationsfråga.
Haha, du har givetvis rätt att ålder inte ska ha betydelse. Men vad jag tänkte på var att vid 45 års ålder borde man ha lärt sig att hålla inne med sina åsikter ibland. Inte för att man behöver vara klokare eller så, men för att man borde ha lärt sig av de knäppar på näsan man hunnit få vid den åldern.
Och vid 45 har nog ändå de allra flesta varit på ett par fester som krävt lite finare klädsel. Det låter som om det skulle vara något märkvärdigt med att kä upp sig till just bröllop, jag undrar över alla andra fester som dop, studentmottagningar, 50-årsdagar, jubileumsfester på jobbet osv osv. För att inte tala om allt kontorsfolk som finns i detta lkand. Om nu detta par är gifta, vad hade de själva på sig när de gidfte sig? Eller när deras syskon gifte sig? eller när deras ev barn gick ut gymnasiet? Jo, jag förstår att alla inte har en mörk kostym, men det finns omöjligen fullt med svenskar som inte äger ett enda festbetonat/festlämpligt plagg.
Osvsett ålder tycker jag att dessa människor beter sig oförskämt och dessutom märkligt. Det låter snarare som om de vill att de som ordnar festen ska tagga ner och tycker att de gör sig märkvärdiga med sin klädkod. En enda stor pik. Då tycker jag att aman stannar hemma. Kommer man välvårdad om än ej i klädkod kavaj till min mottagning, så kommer jag inte att rynka på näsan. Däremot massa tjafs innan- obegripligt.
Jag vet en familj där det uppstod tjafs pga en moster tyckte att det borde vara "hattbröllop" och det stod inte angivet i inbjudan.
Bröllop tycks vara en provkarta på det mesta som mänskligheten kan uppvisa. Det är bara att ignorera gnället och sedan hålla god min när gästerna kommer, "felklädda". Det är deras problem. ö.