• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • BrudSommar2006

Ore, sant, i alla fall i ugnen blir det beläggning på grytor och plåtar som är svår att få bort, plus att gallret inte är så lätt att hålla rent. Annars är det ju smidigt att laga mat på men jag gillar inte heller den öppna lågan.

Här blir det inget Idol kl 21, här är det läggdags om jag ska orka med natten med Iris själv och ändå komma upp i tid imorgon! De flesta nätter sover hon ju riktigt bra och man behöver bara gå upp en eller två gånger och så ofta måste jag ju ändå upp och gå på toaletten, men ibland har man otur och hon drömmer mardrömmar en hel natt. Hursom så är jag jättetrött.

AM, tack för tipset förresten!

• snaily

Måste meddela att makens banankaka blev SJUKT god! Tydligen Leilas recept, myyyyyyycket smör... *mumsar vidare*

Kängu - lycka till med lindning!

• snaily

Ore, håller med dig och är ganska glad att vi INTE har gasspis.

Är ledig imorgon (inför jourhelg sen), ska bli obeskrivligt skönt med sovmorgon! Börjar bli så mörkt på morgnarna nu så jobbigt att gå upp tycker jag...

• passionsblomman

Jag kan inte ett skit om andra spisar än vanliga, men nu måste vi ju köpa en ny, så då är det ju dags att läsa på lite då.

Gas hade jag när jag bodde i stan. Dt var ballt att det gick så himla fort att minska värmen, men om den där induktionssorten gör samma för en så kanske det är melodin då...

• Ore

Mmm, induktionsspis är bra PB! Går supersnabbt att justera. Plattan blir inte så varm heller, inga problem att lyfta grytan och torka bort direkt om något kokar över. Enda nackdelen jag har upptäckt är att "touch-knapparna" är besvärliga ibland, fattar inte alltid att man trycker på dem... Därför har jag valt en spis med knappar som är tryckkänsliga, så att det faktiskt hjälper att trycka litet hårdare (Hoppas det ska fungera). Man kan heller inte poppa popcorn i gryta... Det blir inte värme på rätt sätt, på något vis. Popcornen spricker bara litet, innan de bränns...

Snaily: Tur att det inte är aktuellt med spisbyte alltså...

Vickan: Trist med magknip, hoppas det blir bättre snart.

• fru AM

Kängu: ytterligare ett tips ... Ru kanske behöver ha något över huvudet när han sover. Hektor har sedan några veckor själv dragit upp en tunn flanellfilt över ansiktet och stensomnat ... Så då började jag slänga över honom en filt när jag yckte det var sov dags ... och det har funkat hittills. Han "slåss" med filten ett tag och somnar sen och filten ligger lättare kvar än händerna.
    (Det viktiga är väl att det är en tunn filt som "andas" och inte blir för varm)
    Annars så förstår jag precis vad du menar med att de dagar går bäst när man gilllar läget ... Ja, jag har läst Alex Schulmans blogg och gillar den skarpt egentligen. När den handlar om hans söta dotter.

• Liten med Mindre

BS - hoppas att du fick en lugn natt!

Snaily - håva hit lite banankaka!!! *dreglar* Är det sån med choklad också?

Kängu - har du räknat på hur mycket Ru faktiskt sover, jämfört med vad han borde sova? (Jag vet att jag kan tjata lite om AW - men jag tror faktiskt hon har en hel del rätt i de beräknade sovtiderna för små barn.) Kanske sover han mer än du tror? Har ni börjat införa någon form av fasta tider så att han kan börja ställa in sig efter klockan? Annars kanske han tycker att ni tjatar om att han ska sova i tid o otid?

Om det är till någon tröst så var Mindre inte heller någon som bara somnade så där förutsägbart, tills vi införde schema och fick lite hjälp.

• Liten med Mindre

Ore - vi kan poppa popcorn på vår induktionshäll. Hade popcorn-frossa i v 7/8. Ca 3 msk olja och 1 dl korn i en halvstor kastrull. Kanske hade ni dåliga/gamla kärnor?

• kängu

Liten, vi har fast läggtid för natten, det är han själv som bestämt den, kl 18 med en halvtimmas "diff" åt ena eller andra hållet. Jag tycker spontant att det verkar jobbigt att införa ett "schema" dagtid, eftersom vi ofta är ute på grejer känns det svårt att hålla de tiderna. Om jag gör som igår och låter honom vara så snittar han på ca 13-14 timmar per dygn, om jag anstränger mig mer så blir det ca 15-16 timmar (vilket ju är det rekommenderade för hans ålder). Har försökt hålla lite 2+2 tänk (från AW), men än så länge har det inte funkat så bra.

AM- Tack för tipset! Minns nu att även min svägerska tipsade om det för ett tag sen så det ska jag absolut prova. Jag längtar tills han kan börja sova på mage, tror att det kommer funka mkt bättre för honom.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor