Inlägg från: ElinDaniel |Visa alla inlägg
  • ElinDaniel

Vem ska jag gå med till altaret??

Denna svåra, men ganska aktuella fråga: Ska jag låta min gamla pappa leda mig till altaret? Eller ska min blivande man föra mig dit? Vad är smidigast?

Har länge haft en dröm om att pappa för mig dit. Han kramar om min fästman, och sedan mig, efter det sätter han sig. Utan att säga att det är han som ger bort mig. (Det ser alla ändå...)
    Vore det inte fint att den första mannen i mitt liv går med mig fram till (förhoppningsvis) sista mannen i mitt liv? :)

Både jag och min kille är födda i Sverige och har därför inte denna variant som den vanligaste seden.
    Hur ska ni göra/hur gjorde ni?
    Kan mannen ha sett sin brud innan man möter varandra i kyrkan, även fast någon annan leder fram en?

Tacksam för svar! Diskutera gärna!

• Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??
  • ElinDaniel

Jag är mkt tacksam för alla inlägg och önskar fler åsikter!! :)
    I slutänden gör jag och sambon ändå vad som passar oss och kyrkan bäst... Men det är roligt att höra ändå!

• ElinDaniel

Vi har vacklat lite fram och tillbaka... Det dröjer 10 månader innan dagen det gäller kommer... Min sambo och jag kommer att diskutera det lite till... Finns fördelar med båda.

Men jag tycker att Hofsan har liknande värderingar som jag... Intressant att höra hur ni gjorde! :)

Tackar alla andra för åsikter era också! Alltid intressant och höra hur andra tänker...

• ElinDaniel

Jag har läst alla inlägg och förstår att detta skapar engagemang och känslor. Kul!

Många hävdar att överlämning av bruden är förlegaat och gammalt. Men ärligt talat så är väl mycket av kyrkans ritualer och traditioner mycket gamla.

Jag, för min egen del, vill egentligen inte bli överlämnad. Jag ser det som att min käre far stöder mitt val av make och välsignar oss båda. Att gå med mig brevid sig, kanske hand i hand, kan ju inte ses som annat än kärleksfullt. Han släpar mig inte, jag springer till min make själv :)

Pappa har alltid varit ett stort stöd i livet, och jag ser inte pappans handling som annat än stöttande. De fäder jag har hört som lett fram sin dotter, har varit rörda över att få göra detta. En fin kärlkshandling.

Detta med att brudgummen inte får uppmärksamhet... Det är ju han alla tittar på från böörjan! :) Han som kommer in först. En liiiiten stund står han med bestmannen och väntar på bruden. Jag har aldrig varit gift. Men jag tror, grundat på andras berättelser, att den kärleksfulla blicken mellan hustru och make lika gärna kan äga rum längst altargången, som utanför kyrkportarna.

Jag och min killen har som sagt inte bestämt oss än, och trots att jag startade tråden, så tror jag ändå att vigseln handlar om mer än just denna "detalj"... :)

Kul med så många åsikter! Jag tror också på att bröllopsdagen är en dag då brudparets önskningar ska uppfyllas... Såklart!

• ElinDaniel

Tillägg.

Angående att det just är pappan som överlämnar, så har jag hört om par som haft andra brevid sig. En gång var det en hund, en annan gång en bror. Ett par valde som brudtärna brudens gifta mamma och mormor :)

Jag, för egen del, har bara två val. Killen eller pappa... Det handlar inte om en filmdröm. I iaf inte för min del. Inte alls... Vill man ha en romantisk-film-dröm, så går det att få på andra sätt. Såg på you tube om ett par som gifte sig på Disneyland o tjejen hade en prinsessklänning...

Ha en bra dag!

• ElinDaniel

Jössös... haha... Jag har inget mer att säga just nu, saknar ord... Många är åsikerna... Men de inlägg jag verkligen tackar ödmjukast för, är de som skriver att jag ska följa mitt hjärta. Att de är min o killens dag! Det brukar jag nämligen säga till alla andra :P Så d är skönt att nån såger till mig...

Sen kan jag ju tillägga att min grundtanke med tråden inte var att få en åsikt. Det har jag redan. Där i mot har det varit intressant att höra alla som har varit emot detta. Med styrka och nästan avsky för detta ämne, har några hört av sig... Tråkigt tycker jag. Visserligen kommer man alltid ta ställning i en fråga, och välja ett lag. Men även om man tycker annorlunda, kanske det går att lägga fram sin åsikt lite mera ödmjukt... Nästa gång är det kanske du som väljer en annan väg, och det finns ingen människa som vill få sneda blickar!

Det finns trots allt mer i världen att bry sig om! Krig, hungersnöd o... KÄRLEK!!! :)

Tack till alal som engagerat sig!

• ElinDaniel

Stort leende*

Jag är glad att jag startade denna tråd! Många har fått ventilera sina åsikter, och det är bra!

Jag är inte besviken över något alls, och hade aldrig förväntat mig att få medhåll från alla :) Jag skrev samma dag att jag frågade för att få olika infallsvinklar.

• ElinDaniel

Det jag personligen vet i den frågan var att många gifte sig i svart tidigare. Vad tidiare betyder, kan jag inte bestämma med år, utan att kolla upp. Då man väl köpte en finklänning, så köpte man den i en användbar färg. Kunde användas till beravning, finare kalas och bröllop! En vit var jobbig att hålla fin och ren... Har min farmor sagt iaf :)

Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??