• ElinDaniel

Vem ska jag gå med till altaret??

Denna svåra, men ganska aktuella fråga: Ska jag låta min gamla pappa leda mig till altaret? Eller ska min blivande man föra mig dit? Vad är smidigast?

Har länge haft en dröm om att pappa för mig dit. Han kramar om min fästman, och sedan mig, efter det sätter han sig. Utan att säga att det är han som ger bort mig. (Det ser alla ändå...)
    Vore det inte fint att den första mannen i mitt liv går med mig fram till (förhoppningsvis) sista mannen i mitt liv? :)

Både jag och min kille är födda i Sverige och har därför inte denna variant som den vanligaste seden.
    Hur ska ni göra/hur gjorde ni?
    Kan mannen ha sett sin brud innan man möter varandra i kyrkan, även fast någon annan leder fram en?

Tacksam för svar! Diskutera gärna!

• Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??
  • Hofsan

Följ ditt hjärta, det gjorde jag. Jag gick in med min pappa men det vågar man knappt nämna här

• brudjuli2010

Finns många trådar och diskussioner om detta ämne. Jag anser att man bör gå in med sin blivande man av många olika anledningar. Jag läste en väldigt bra kommentar här för några veckor sen. Det var en tjej som gift sig alldeles nyss och skrev att det allra bästa under hela bröllopet, fest och vigsel, var ögonblicket innan dörrarna till kyrkan öppnades och hon stod där med sin blivande man, de tittade på varandra och gick gemensamt in i kyrkan. Det pirrar i hela mig bara jag tänker på det ögonblicket. Ett ögonblick som jag inte skulle vilja dela med någon annan än min man!

Vill du gå in med din pappa så hör efter med prästen först, i många församlingar är det inte tillåtet att gå in med sin pappa.

Hoppas du får ett underbart bröllop!

• MiaMariaR

Innan jag hade koll på hur diskussionen här på bröllopstorget kan gå till så sa min fästman att han tyckte det vore fint att gå in tillsammans för att visa att vi var jämställda och att det var ett gemensamt beslut, självklart så föll jag pladask för denna lilla förklaring och kan själv inte tänka mig att ha det på något annat sätt.

Om du och din fästman båda vill att din pappa leder dig in och vigselförrättaren tycker det är okej så kan ni väl göra det. Jag har hört att de i USA ätminstonde på vissa ställen har ändrat texten från "vem ger bort henne" till "kommer hon med välsignelse från sin familj".

• Taha

Av erfarenhet har jag nu märkt att det är betydligt fler präster som tillåter att du går in med din far än vad de som skriver i BT trådarna ger sken av. Min man och jag gick in tillsammans men hade en präst som satte kärleken och löftena i fokus och inte hur man går in i kyrkan.

• ElinDaniel

Jag är mkt tacksam för alla inlägg och önskar fler åsikter!! :)
    I slutänden gör jag och sambon ändå vad som passar oss och kyrkan bäst... Men det är roligt att höra ändå!

• didis

För min del skulle det bara vara - konstigt - att gå in med någon annan än maken.

Vi har levt tillsammans i flera år, har barn tillsammans, ja ett liv tillsammans redan. Om jag någongång blev "överlämnad" eller maken "godkänd" av mina föräldrar så var det längesedan, inte när vi gifte oss.

Sedan är jag kankse inte typen som blir överlämnad - mer en som går min egen väg

• Sofinka
    didis skrev 2009-07-27 17:52:45 följande:
    För min del skulle det bara vara - konstigt - att gå in med någon annan än maken.Vi har levt tillsammans i flera år, har barn tillsammans, ja ett liv tillsammans redan. Om jag någongång blev "överlämnad" eller maken "godkänd" av mina föräldrar så var det längesedan, inte när vi gifte oss.Sedan är jag kankse inte typen som blir överlämnad - mer en som går min egen väg
    Amen till det... här är en till som alltid varit väldigt självständig och aldrig skulle komma på idén att bli "bortlämnad" av någon. Vår präst var emot den seden och tyckte att den stred mot frivilligheten i äktenskapet. Kunde inte annat än hålla med. Men var och en gör sig själv salig...
  • Kallemero79

Min blivande man och jag ska gemensamt gå in i kyrkan, på lördag faktiskt! Jag småryser redan nu när jag tänker på hur det kommer kännas när vi går där tillsammans till den ingångsmusiken som vi gemensamt har valt...hur det kommer kännas när dörrarna in till kyrkan öppnas.

• Hofsan

Det ögonblicket behöver man ju inte enbart uppleva just när man ska gå in i kyrkan. Den underbara stunden var vi med om när vi träffades innan cermonin och vi satte oss i limosinen och var på väg till kyrkan tillsammans. Och jag kan lova att det pirrade i magen vääääldigt mycket

brudjuli2010 skrev 2009-07-27 17:35:24 följande:
    Det var en tjej som gift sig alldeles nyss och skrev att det allra bästa under hela bröllopet, fest och vigsel, var ögonblicket innan dörrarna till kyrkan öppnades och hon stod där med sin blivande man, de tittade på varandra och gick gemensamt in i kyrkan. Det pirrar i hela mig bara jag tänker på det ögonblicket. Ett ögonblick som jag inte skulle vilja dela med någon annan än min man!
Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??