ElinDaniel skrev 2009-07-30 21:53:07 följande:
Visserligen kommer man alltid ta ställning i en fråga, och välja ett lag. Men även om man tycker annorlunda, kanske det går att lägga fram sin åsikt lite mera ödmjukt... Nästa gång är det kanske du som väljer en annan väg, och det finns ingen människa som vill få sneda blickar!
Nja, visst kan litet ödmjukhet vara bra. Samtidigt så är fakta fakta oavsett om det lindas in i "ödmjukhet" eller inte, och rakt på sak är en kommunikationsmodell som oftast funkar väldigt bra.
Angående sneda blickar så har jag för länge sedan insett att oavsett vad jag gör, eller vad jag tycker, så kommer jag aldrig få mehåll från alla.
Och skriver man på ett allmänt forum är det dumt att bli besviken om inte alla håller med, eller att de som inte håller med inte har "lindat in sin åsikt" tillräckligt mycket.
Om man vet vad man vill, och det känns helt rätt, då startar man väl inte en tråd bara för att få medhåll? Det är väl rätt så meningslöst?
Du har fått många fakta kring brudöverlämning: Dess historiska bakgrund, vad som rekommenderas inom Svenska kyrkan, och du har även blivit upplyst om att prästen har rätt att neka dig brudöverlämning, med sitt samfunds fulla stöd och rekommendationer i ryggen...
Följdaktligen har du fått mycket värdefull information i frågan, som du kanske inte hade innan. Vilken inverkan det har på ert beslut i frågan återstår ju att se, men det är ju bra att du slipper få reda på symboliken kring brudöverlämning i efterhand, och att det då skulle solka ner minnet av bröllopsdagen. (Och ja, jag har från nära håll hört om brudar som efter sina bröllop fått reda på att det inte bara var en gullig grej de sett i amerikanska filmer, och de hade absolut inte tänkt på att det kunde finnas en ojämställd symbolik i överlämningen, och faktiskt var ganska besvikna och skulle gjort det på annat sätt om de vetat...)